2012-06-25, 22:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destinywaits
Edit: nej han är inte friad det finns alternativ där han är inblandad. sluta ljug nu eller ska jag behöva lägga upp domen där det visar sej att sannolikheten för att han talar sanning är mindre än åklagarens enligt domstol?
Han är friad i juridisk mening.
Citera
2012-06-25, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han är friad i juridisk mening.

Så du menar att åklagarnas mening inte väger ett dugg trots att domstol sagt att deras argument väger tyngre än åtalad? trots att domstol sagt att dessa gjort en betydligt klarare alternativ än åtalad? finner inga ord för hur korkad du är.
Citera
2012-06-25, 22:44
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Vi får hoppas att det blir så. Att GM har lämnat graverande spår. Vi kommer dansa iaf ! Men lögnerna i FUP är också graverande, och sättet utredningen drivits, den är för enkelriktad det vet du.
Visst, FUP må vara enkelriktad. Men så länge FS är skyldig spelar det faktumet ingen roll, då det är irrelevant huruvida:

1) Fr*d förefaller "skum" - eller inte
2) Fr*d innehar en Dexta - anno 1963 - eller inte
3) Marina var en "domina" - eller inte
4) Marina var FS tillmötesgående, trots rådande situation mellan henne och FS - eller inte
5) Marina har "piskat röv" - vilket Q bredvilligt delgett tråden osv. (Utan att utveckla orsaken till detta, något udda tilltag...) - eller inte

Jaja, du hänger säkert med vad jag åsyftar - där finns fler element att fylla på med. Kort - en enkelriktad FU är inte bra i syfte att fjättra rätt GM vid pålen. Men samma FU ändrar inte på vem som utfört själva gärningen. I detta fall - mordet. Har du fortfarande Fr*d som tänkbar kandidat till brottet? Om du har någon annan teori än "mörkning" av spår i fyndet efter Fr*d på bekostnad av FS oskyldiga skepnad, är du mer än väl välkommen att utveckla denna. Vi har 10 månader på oss att diskutera saken färdigt.
Citera
2012-06-25, 22:47
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Du har fortfarande inte gett mej bevis på att ett mordåtal inkluderar griftefridsbrott bara att en domstol kan ändra ett åtal. men du är för jobbig så jag skiter i att svara dej nu.

Jag har ju just gett dig bevis, länkat till tråden som innehåller domarna och stämningsansökan! Att du sedan är på tok för dum för att förstå det hela - vad vill du att jag ska göra åt det? Ett av Flashbacks hopplösa fall. Ska vi lösa detta genom att du ger mig bevis för att ett "mordåtal" (dumt ord, egentligen) per automatik inte inkluderar griftefridsbrott?
Citera
2012-06-25, 22:49
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Edit: nej han är inte friad det finns alternativ där han är inblandad. sluta ljug nu eller ska jag behöva lägga upp domen där det visar sej att sannolikheten för att han talar sanning är mindre än åklagarens enligt domstol?

Ja, gör det. Vad hamnade sannolikhetsgraden på? 48-52? 31-69?
Citera
2012-06-25, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Visst, FUP må vara enkelriktad. Men så länge FS är skyldig spelar det faktumet ingen roll, då det är irrelevant huruvida:

1) Fr*d förefaller "skum" - eller inte
2) Fr*d innehar en Dexta - anno 1963 - eller inte
3) Marina var en "domina" - eller inte
4) Marina var FS tillmötesgående, trots rådande situation mellan henne och FS - eller inte
5) Marina har "piskat röv" - vilket Q bredvilligt delgett tråden osv. (Utan att utveckla orsaken till detta, något udda tilltag...) - eller inte

Jaja, du hänger säkert med vad jag åsyftar - där finns fler element att fylla på med. Kort - en enkelriktad FU är inte bra i syfte att fjättra rätt GM vid pålen. Men samma FU ändrar inte på vem som utfört själva gärningen. I detta fall - mordet. Har du fortfarande Fr*d som tänkbar kandidat till brottet? Om du har någon annan teori än "mörkning" av spår i fyndet efter Fr*d på bekostnad av FS oskyldiga skepnad, är du mer än väl välkommen att utveckla denna. Vi har 10 månader på oss att diskutera saken färdigt.

Du övertolkar konspirationen, jag sa "inte utan viss oro", det är alltså lägsta misstankegraden i min värld.
Nej FU:n ändrar inte på vem som begått brottet (inkl. självmord).

Men i ett sådant här fall, med så mycket "skummisar" har det varit ett stort misstag att polis inte trålat stort. I stället har man metat utan agn och inte ens fått bottennapp så att säga.
Citera
2012-06-25, 22:58
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Det var länge sedan jag läste en dom som var så helt uppåt väggarna som denna. Luktsalt kommer behövas ett bra tag framöver.
Har du sniffat klart än? Nu har du ett givet tillfälle att visa på dina teorier kring fyndet och dess berättarkraft. Detta fall måtte vara unikt i resningssammanhang. VAD (i ett liknande fynd) kan anses bäras under resningens armar?
Citera
2012-06-25, 23:04
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Igen, min syn på saken = rättens syn på saken. Varför ta upp något som inte går att bevisa och inte hjälper indiciet ?

Det hade varit bättre om PÅK ansträngt sig och verkligen försökt ta reda på om M tog ut pengarna, det naturliga ? Sådan ansats hittar du inte i FU.
Rättens syn på Fredrik var: ”Att Fredrik Svensson, som erkänt ett långvarigt och pågående missbruk av cannabis, skulle ha tänkt ut och genomfört en sådan komplicerad brottsplan är inte otänkbart men får bedömas som mindre osannolikt.”

Åklagaren var övertygad om att Fredrik tog ut 10 000 från Marinas ena kort, och misslyckades med koden på det andra kortet. Rätten gick tyvärr på Fredriks linje. Han förnekade uttaget och pekade på att Marina misslyckades att få ut 5000 på sitt Visa Guld den 3/7. Jag tror att Fredrik ligger bakom båda uttagen.

PS. Vad betyder:" Varför ta upp något som inte går att bevisa och inte hjälper indiciet" ?
(mina fetningar).
Citera
2012-06-25, 23:05
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Har du sniffat klart än? Nu har du ett givet tillfälle att visa på dina teorier kring fyndet och dess berättarkraft. Detta fall måtte vara unikt i resningssammanhang. VAD (i ett liknande fynd) kan anses bäras under resningens armar?

Mm, även om viss mental återhämtning återstår efter Friman-chocken. Ja om det skulle bli resning torde det vara en unik 'rättstid' i Sverige - Hovs Hallar 2009 - Högsby 2011 - Marinafallet 2013 (??). Flera fall med resning till men för den tilltalade. Det lär aldrig ha inträffat i Sverige tidigare. Tror dock precis som skribenten Lalajlaj att slutdestinationen för ärendet kommer bli 'polisiärt uppklarat (endast), men man kan alltid hoppas på något tekniskt fynd som kan ge resning. Nedblodade kläder som tillhör Svensson månne?
Citera
2012-06-25, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Rättens syn på Fredrik var: ”Att Fredrik Svensson, som erkänt ett långvarigt och pågående missbruk av cannabis, skulle ha tänkt ut och genomfört en sådan komplicerad brottsplan är inte otänkbart men får bedömas som mindre osannolikt.”

Åklagaren var övertygad om att Fredrik tog ut 10 000 från Marinas ena kort, och misslyckades med koden på det andra kortet. Rätten gick tyvärr på Fredriks linje. Han förnekade uttaget och pekade på att Marina misslyckades att få ut 5000 på sitt Visa Guld den 3/7. Jag tror att Fredrik ligger bakom båda uttagen.

PS. Vad betyder:" Varför ta upp något som inte går att bevisa och inte hjälper indiciet" ?
(mina fetningar).

Teorier är bra, men inte ens häxjägarna ville gå så långt i sina anklagelser då en bankman vittnar att M noterat "Flipper" på sitt uttag...

Meningen med indicier är de tillsammans skall klargöra ett händelseförlopp som ställer något utom rimligt tvivel.
PÅK måste vetat att bankomatuttagen och SMS:en var en ren chansning och förstör faktiskt indiciekedjan då den skapar frågor istället för att ge ett entydigt svar. Kort sagt PÅK låste sig vid fel datum för att få hållbart indicium map. SMS & bankomat, det kan varit M som gjorde detta.
Citera
2012-06-25, 23:24
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Mm, även om viss mental återhämtning återstår efter Friman-chocken. Ja om det skulle bli resning torde det vara en unik 'rättstid' i Sverige - Hovs Hallar 2009 - Högsby 2011 - Marinafallet 2013 (??). Flera fall med resning till men för den tilltalade. Det lär aldrig ha inträffat i Sverige tidigare. Tror dock precis som skribenten Lalajlaj att slutdestinationen för ärendet kommer bli 'polisiärt uppklarat (endast), men man kan alltid hoppas på något tekniskt fynd som kan ge resning. Nedblodade kläder som tillhör Svensson månne?

Det är uppklarat då det gäller gärningsman det är tydliga budskap eftersom det inte existerar några alternativa gm.

Stämningsansökan i det här fallet gäller alltså :

3 kap. Om brott mot liv och hälsa
1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. Lag (2009:396).

Inte med i stämningsansökan
Griftefrid brottsbalken 16 kap. 10 §.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-06-25 kl. 23:35.
Citera
2012-06-25, 23:26
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Mycket troligt scenario, stöd av Magkänsla där ?
Nej kranar tar inte mot pistoler från mord som betalning. Kontanter funkar.
Det fetade.

Källa på det.

En köpare är väl inte så dum att denne uppger att det är ett mordvapen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in