2014-01-23, 01:50
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Får intrycket att det är en tegelsten. Det låter faktiskt intressant. Hur gamla är boken? Kan den bidra till djupare förståelse av dagens inbördeskrig?

2010. Ja, den ger en mycket djup förståelse för inbördeskriget. Det kändes som att boken var en bakgrund till kriget och att det i slutet skulle börja skrivas om hur inbördeskriget startade.
Utgivningen skedde 2010 och inbördeskriget startade 2011, kändes nästan som en konspiration.
Citera
2014-01-23, 01:52
Medlem
Har KNC blivit mer involverad i Rojava?
Citat:
Meeting between YPG and KNC in Kobani, discussing ISIS siege, cutting of the water by ISIS, displaced from Jarabulus and Manbej and the border crossing in Kobani (Ayn al-Arab) reports Welati.
http://vvanwilgenburg.blogspot.se/20...in-kobani.html

Det har förekommit mycket strider i Kobane området och det har inte varit någon ensidig affär. Nu pågår det dock lite framgång i och med rebellernas interna strider.
Citat:
YPG makes progress towards the river from Kobani as result of internal fighting Islamist groups.
http://vvanwilgenburg.blogspot.se/20...in-kobani.html
Citera
2014-01-23, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
2010. Ja, den ger en mycket djup förståelse för inbördeskriget. Det kändes som att boken var en bakgrund till kriget och att det i slutet skulle börja skrivas om hur inbördeskriget startade.
Utgivningen skedde 2010 och inbördeskriget startade 2011, kändes nästan som en konspiration.
Du vet hur man marknadsför en produkt. Ska kolla upp ifall den finns att låna på biblan.

Är det inte han som brukar förekomma i samband med terrorism? Har för mig att jag läst en artikel som han skrivit på SVT.

Kan man tyda någon partiskhet i boken?
Citera
2014-01-23, 02:04
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Är det inte han som brukar förekomma i samband med terrorism? Har för mig att jag läst en artikel som han skrivit på SVT.

Kan man tyda någon partiskhet i boken?

Starkt regeringskritisk och oppositionsbaserad.
Citera
2014-01-23, 13:01
Medlem
Någon som vet vad Barzani gör ute i Europa? Han åker runt och träffar statschefer till höger o vinster.

Försöker han få stöd för att ta tillbaka de disputerade områdena, må tro?
Citera
2014-01-23, 14:37
Medlem
Borgmästaren för Tuz Kamato säger här att det är fysiskt omöjligt för distriktet att bli en provins, då det saknas nödvändig infrastruktur.
Citat:
“The administration of Tuz Khurmatu and most of the population, including Turkomans and Arabs, are against the decision to turn the town into a province because Tuz has no infrastructure to become a province," mayor Shalal Abdul told Rudaw by phone.
Han Hävdar att beslutet egentligen har att göra med det kommande valet och är alltså inte till nytta för distriktets befolkning.
Citat:
Abdul called the decision “political," saying it was related to the nationwide legislative elections that are due in April. "It’s a political decision related to the election campaign," he charged.
Han säger även att beslutet måste röstas igenom i parlamentet för att bli gällande. Inget är hugget i sten ännu, men antagligen så kommer den röstas igenom på ett unilateralt vis precis som allt annat i den parlamentet.

I vilket fall så är detta beslutet motstridigt med lagstiftningen eftersom området är beläggen i den disputerade territoriet.
Citat:
“We see the resolution to turn Tuz Khurmatu and Talafar into provinces in contradiction to the law, since these areas are within the disputed areas,” Azad Abu Bakr Zainal, a Kurdish MP in the Iraqi parliament, told the local Xendan website.
http://rudaw.net/english/kurdistan/220120141

Tuz Kamato tillhörde tidigare Kerkuk provinsen, men Saddam frigjorde distriktet och satta ihop den med Sallahedin provinsen. Syftet med detta var att ända demografin så att sunni araberna skulle vara majoritetsbefolkning i den oljerika distriktet.
Idag så har distriktet allvarliga problem med militanta grupper som terroriserar befolkningen och det finns ingen fungerande säkerhets styrka. Sallahedin provinsen är helt enkelt inte kapabel eller motiverad till att spendera resurser på att skydda kurder och turkmener. Det är säkert en hel del korruption inblandad med.

Fan silket helvete USA har lämnat efter sig med den här jävla artikel 140. Min uppfattning av situationen är att det för eller senare kommer leda till öppna strider.
Citera
2014-01-23, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Någon som vet vad Barzani gör ute i Europa? Han åker runt och träffar statschefer till höger o vinster.

Försöker han få stöd för att ta tillbaka de disputerade områdena, må tro?
Han diskuterar krisen mellan KRG och Bagdad, Syrien konflikten och terrorism. KRG har kraftig uppsving i flera Europeiska länder just nu och det vill Barzani inkassera så att det kommer till gagn i KRG.

Jag är inte säker men jag tror terrorism och säkerhet har en framträdande roll i dom här mötena.
Citera
2014-01-23, 14:55
Medlem
Såg på nyheterna att befolkningen i Xanaqin gick ut o demonstrerade. Man vill bli en egen provins och tillhöra Hukumeti herem, dvs KRG.
Citera
2014-01-23, 16:36
Medlem
Herbalistts avatar
Citat:
Vad i det Qandil och Herbalistt skrev håller du med om?
Vilket förhållningssätt anser du man bör använda?
ZuparN
1.Assyrier blir skyddade i KRG från terrorister
2. YPG skyddar er i Norr ni får även vara med i det nybyggda parlamentet.
3. Det finns en enda Assyrie i Turkiska parlamentet och gissa vilka som röstade fram honom ? Kurder igen. http://hujada.com/article.php?ar=1865 källa
Varför hatar ni oss ? Överallt smutskastar ni kurder , ni kallar oss smutsiga muslimer , tjuvar osv osv. Jag hoppas starkt att Syrianer och Assyrier i MÖ inte tänker likadant som assyrierna i Europa, då är jag tyvärr starkt emot att ni får en provins.

Jag menar varför ska vi vara positiv inställda till er när ni sprider skit om kurder överallt ?
Skulle kurder inte tycka om er skulle de assyrier som är kvar i MÖ flyttat till Europa med. Har jag fel?
Citera
2014-01-23, 17:19
Medlem
http://aina.org/news/20140122200424.htm

The alliance between the Syriacs/Christians and Kurds represents a total of up to 5 million citizens in Syria, which is almost one-quarter of the Syrian population. Until now, this significant population has been deprived of any relevant participation at the Geneva I and II negotiations. By joining forces, Syriacs and Kurds want to enforce representation in decisions about post-war Syria. The Syriac National Council of Syria and the Syrian Kurdish Supreme Council will officially announce their alliance at a press conference on January 23, 2014, in Geneva, Switzerland. This conference will be facilitated by Jubilee Campaign Netherlands.

Så Assyrierna och Kurderna har gått ihop politiskt också, Inte bara militärt.

På Syriac Military Council(SUP-MFS) Facebook sida står det att Assyrier och Kurderna utropat Autonomi också.

"Cizîre Canton declared democratic AUTONOMY in Gozarto(Hassake province) - Bethnahrin! Congratulations to all our people!"

Vad säger vi/ni ?
Citera
2014-01-23, 17:27
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbalistt
ZuparN
1.Assyrier blir skyddade i KRG från terrorister
2. YPG skyddar er i Norr ni får även vara med i det nybyggda parlamentet.
3. Det finns en enda Assyrie i Turkiska parlamentet och gissa vilka som röstade fram honom ? Kurder igen. http://hujada.com/article.php?ar=1865 källa
Varför hatar ni oss ? Överallt smutskastar ni kurder , ni kallar oss smutsiga muslimer , tjuvar osv osv. Jag hoppas starkt att Syrianer och Assyrier i MÖ inte tänker likadant som assyrierna i Europa, då är jag tyvärr starkt emot att ni får en provins.

Jag menar varför ska vi vara positiv inställda till er när ni sprider skit om kurder överallt ?
Skulle kurder inte tycka om er skulle de assyrier som är kvar i MÖ flyttat till Europa med. Har jag fel?

Vad har ovanstående inlägg att göra med "smutskastning av kurder"? Citera mig där jag smutskastar kurder? När och var har jag förnekat att YPG eller KRG även försvarar kristna?

Jag citerade dig då du skrev följande:

Håller med för att vi kurder ska lyckas måste vi börja med halshuggningar , avrättningar osv fienden gör det och skyller på oss som i Turkiet , Turkarna spred propaganda om barnet som hade 3 skott i huvudet men sen kom det fram att barnet dödades av turkarna.
Vi avrättar inte och är de mest vänliga och sekulära folken i MÖ endå är världen emot oss. Jag var personligen emot halshuggningar men nu vill jag see YPG lägga upp några avrättnings videon i liveleak, Råttor förtjänar inte en hederlig död utan dom förtjänar att bli halshuggna och torterade.
Citera
2014-01-23, 17:53
Medlem
Herbalistts avatar
Citat:
Vad har ovanstående inlägg att göra med "smutskastning av kurder"? Citera mig där jag smutskastar kurder? När och var har jag förnekat att YPG eller KRG även försvarar kristna?

Jag citerade dig då du skrev följande:

Håller med för att vi kurder ska lyckas måste vi börja med halshuggningar , avrättningar osv fienden gör det och skyller på oss som i Turkiet , Turkarna spred propaganda om barnet som hade 3 skott i huvudet men sen kom det fram att barnet dödades av turkarna.
Vi avrättar inte och är de mest vänliga och sekulära folken i MÖ endå är världen emot oss. Jag var personligen emot halshuggningar men nu vill jag see YPG lägga upp några avrättnings videon i liveleak, Råttor förtjänar inte en hederlig död utan dom förtjänar att bli halshuggna och torterade.
Nej detta har inget med det du citerade att göra , jag ställde frågor till dig. Jag undrar varför assyrier i Europa avskyr kurder när vi gör så mycket för er , ni borde rikta ert hat som ni har mot kurder till andra folkslag tex turkar Qkulle egentligen posta detta i assyrien tråden men mina kommentarer blir raderade , har du något svar på varför ditt folk avskyr oss när vi ser er som vänner. Sorry för stavfel skriver från mobilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in