Citat:
http://aina.org/news/20140122200424.htm
The alliance between the Syriacs/Christians and Kurds represents a total of up to 5 million citizens in Syria, which is almost one-quarter of the Syrian population. Until now, this significant population has been deprived of any relevant participation at the Geneva I and II negotiations. By joining forces, Syriacs and Kurds want to enforce representation in decisions about post-war Syria. The Syriac National Council of Syria and the Syrian Kurdish Supreme Council will officially announce their alliance at a press conference on January 23, 2014, in Geneva, Switzerland. This conference will be facilitated by Jubilee Campaign Netherlands.
Så Assyrierna och Kurderna har gått ihop politiskt också, Inte bara militärt.
På Syriac Military Council(SUP-MFS) Facebook sida står det att Assyrier och Kurderna utropat Autonomi också.
"Cizîre Canton declared democratic AUTONOMY in Gozarto(Hassake province) - Bethnahrin! Congratulations to all our people!"
Vad säger vi/ni ?
The alliance between the Syriacs/Christians and Kurds represents a total of up to 5 million citizens in Syria, which is almost one-quarter of the Syrian population. Until now, this significant population has been deprived of any relevant participation at the Geneva I and II negotiations. By joining forces, Syriacs and Kurds want to enforce representation in decisions about post-war Syria. The Syriac National Council of Syria and the Syrian Kurdish Supreme Council will officially announce their alliance at a press conference on January 23, 2014, in Geneva, Switzerland. This conference will be facilitated by Jubilee Campaign Netherlands.
Så Assyrierna och Kurderna har gått ihop politiskt också, Inte bara militärt.
På Syriac Military Council(SUP-MFS) Facebook sida står det att Assyrier och Kurderna utropat Autonomi också.
"Cizîre Canton declared democratic AUTONOMY in Gozarto(Hassake province) - Bethnahrin! Congratulations to all our people!"
Vad säger vi/ni ?
Jag kan väl sammanfatta vad jag tycker om det hela på följande sätt; Kurdistans framtid ser riktigt ljus ut.
För övrigt så tycker jag att det är riktigt bra och glädjande att minoriteter i den kurdiska regionen som assyrier och araber ser positivt på den nyutropade autonomin i Rojava, att dom både engagerar sig politiskt och militärt ser jag som någonting väldigt bra. Deras etniska och religiösa rättigheter är och kommer att förbli garanterade.
Citat:
Nej detta har inget med det du citerade att göra , jag ställde frågor till dig. Jag undrar varför assyrier i Europa avskyr kurder när vi gör så mycket för er , ni borde rikta ert hat som ni har mot kurder till andra folkslag tex turkar
Qkulle egentligen posta detta i assyrien tråden men mina kommentarer blir raderade , har du något svar på varför ditt folk avskyr oss när vi ser er som vänner. Sorry för stavfel skriver från mobilen.
Qkulle egentligen posta detta i assyrien tråden men mina kommentarer blir raderade , har du något svar på varför ditt folk avskyr oss när vi ser er som vänner. Sorry för stavfel skriver från mobilen.Har skrivit detta tidigare, många assyrier här i väst ser ner på oss just på grund av ren avundsjuka, finns inga andra förklaringar. Det vi har skapat i KRG och Rojava är det inte många folkgrupper i världen som skulle klara av, det är med andra ord något helt otroligt. Vi har på nästan helt egen hand skapat autonomi i två olika länder, autonoma regioner som så småningom kommer att leda till en självständig stat.
Dock tycker jag inte att man ska dra alla assyrier över en och samma kam, kolla på dom där nere i Rojava som aktivt hjälper kurderna, både politiskt och militärt.
Senast redigerad av KAF8 2014-01-23 kl. 18:54.
Senast redigerad av KAF8 2014-01-23 kl. 18:54.