2014-01-29, 19:06
Medlem
Urmia är också en bra stad, ligger rätt så centralt och nära sjön. Av vad jag förstår så är det azerer som är majoritet i staden, och inte kurder.
Citera
2014-01-29, 19:21
Medlem
Herbalistts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Slemani heter det, inte Sulymaniye.

Amed är en bra stad och ligger centralt, dock är problemet att PKK har stor stöd här. Tycker man ska ta en stad där ingen parti har särskild stor stöd. Wan har nog Kurdistans finaste landskap, dock var det jordbävning i staden inte för så länge sedan.
Urfa eller som det heter på kurdiska Riha och Erzorom är bra kandidater också, dock för långt ifrån de andra delarna, särskild Erzorom.
I Rojhelat är Kermanshan nog den största staden, med ca 800-1m invåndare, dock är många shiiter i staden, vilket inte är så bra.
Finns ingen stad som inte förknippas just med ett Parti. Eller har jag fel? Du kanske vet någon stad som inte stödjer PKK KDP GORRAN eller PUK upplys oss Och angående Slemani, i Norra kurdistan utalar vi det som ''Suleymaniyeh''

Wan=PKK
Slemani=Gorran (?)
Hewler= KDP
Amed=PKK
Urfa=PKK
Kerkuk=PUK (?)

Vad återstår? Någon by någonstans skulle jag tro.
Citera
2014-01-29, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iwtwftgs
Fast du verkar ju inte förstå någonting alls.

Kurderna är tveklöst ättlingar till några av folkslagen från dem iranska migrationerna som nådde Zagrosbergen för 1-2000 år sedan. Men att hävda att kurder är ättlingar till gutier baserat på likheten av namnet är fel.
Kurdernas förfäder består av 10 000 år gamla urinvånare samt olika ariska stammar som slog sig ner i området vid olika tidpunkter.
Citat:
Kurds are traditionally regarded as Iranians and of Iranian origin, and therefore as Indo-Europeans, mainly, because they speak Iranian. This hypothesis is largely based on linguistic considerations and was predominantly developed by linguists. In contrast to such believes, newest DNA-research of advanced Human Anthropology indicates, that in earliest traceable origins, forefathers of Kurds were obviously de-scendants of indigenous (first) Neolithic Northern Fertile Crescent aborigines, geographically mainly from outside and northwest of what is Iran of today in Near East and Eurasia. Oldest ancestral forefathers of Kurds were millennia later linguistically Iranianized in several waves by militarily organized elites of (R1a1) immigrants from Central Asia. These new findings lead to the understanding, that neither were aborigine Northern Fertile Crescent Eurasian Kurds and ancient Old-Iranian speaker (R1a1) immigrants from Asia one and the same people, nor represent the later, R1a1 dominated migrating early Old-Iranian- speaker elites from Asia, oldest traceable ancestors of Kurds. Rather, constitute both historically com-pletely different populations and layers of Kurdish forefathers, each with own distinct genetic, ethnical, linguistic and cultural backgrounds. These new insights indicate first inter-disciplinary findings in co-op- eration with two international leading experts in their disciplines, Iranologist Gernot L. Windfuhr, Ann Arbor, and DNA Genealogist Anatole A. Klyosov, Boston, USA.
Vad gäller tiden för dom ariska stammarnas etablering i Kurdistan så finns information om det här.
Citat:
atole A. Klyosov (2008 & 2009), passim quoting otas et al. (2009), is record
waves of R1a1 into ancestral homelands in E-Anatolia/N-Mesopotamia and Zagros/East
today): South Russia-Anatolia-Arabia (see Figure 6): Klyosov cal-culates the timeframe for migrating R1a1 tribes from areas of South Russia southwards via Armenia, to Anatolia, (partly NW Iran), and
Arabia between some 4000 - 3600 years ago (2000-00 B.C.), maybe 4200 - 3300 ybp (2200-1300 B.C.). Ac-cording to this timespan calculations, R1a1 men (Klyosov: “Aryan”) populated Ukraine/South Russia 4750 ± 500 ybp = 3240-2190 B.C., Anatolia 3700 ± 550 ybp = 2240-1140 B.C., and the Arabian Peninsula, Qatar & Arab Emirates 3750 ± 825 ybp = 2565-915 B.C. Northwest Iran: The first and minor wave of R1a1 from the North to North-West Iran from the iranian pleatue only around 800-700-600 B.C.; R1a1 were spreading there from the iranian platues as old iranian speakers ers in areas of NW Iran (of today) like Media (and Parsua) since the 9th century B.C., and also from the North as part of Scythians during the 8/7th centuries B.C.; but “this was AFTER the Aryans migrated to North-Eastern Iran ca. 3500 ybp (1500 B.C.) and settled there”, stresses Klyosov. Cited sources: Hen-nerbichler (2011)
http://www.scirp.org/journal/PaperIn...?paperID=19564

Jag hade svårigheter att citera pdf:en, men första citatet är introduktionen och den andra börjar vid sidan 70.
Senast redigerad av Zagrosi 2014-01-29 kl. 19:33.
Citera
2014-01-29, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbalistt
Finns ingen stad som inte förknippas just med ett Parti. Eller har jag fel? Du kanske vet någon stad som inte stödjer PKK KDP GORRAN eller PUK upplys oss Och angående Slemani, i Norra kurdistan utalar vi det som ''Suleymaniyeh''

Wan=PKK
Slemani=Gorran (?)
Hewler= KDP
Amed=PKK
Urfa=PKK
Kerkuk=PUK (?)

Vad återstår? Någon by någonstans skulle jag tro.
Men då uttalar ni det som araber gör, staden heter inte så. Varför ska vi kalla städerna efter vad våra fiender döpt om städerna till? Varför inte uttala på kurdiska?

Både i Slemani är det Goran, ja och i Kerkuk PUK, ja. Men dessa partier är inte lika starka och inflytelserika som KDP och PKK.
Men de kurdiska partierna i Rojhelat har i princip "dött ut", liksom Komala och PDKI existerar inte längre. Så Mehabad är nog perfekta huvudstaden, enligt mig. Flaggan flaggades upp för första gången här, och nationalsången sjöngs för första gången här.
Citera
2014-01-29, 19:49
Medlem
Citat:
Men då uttalar ni det som araber gör, staden heter inte så. Varför ska vi kalla städerna efter vad våra fiender döpt om städerna till? Varför inte uttala på kurdiska?

Både i Slemani är det Goran, ja och i Kerkuk PUK, ja. Men dessa partier är inte lika starka och inflytelserika som KDP och PKK.
Men de kurdiska partierna i Rojhelat har i princip "dött ut", liksom Komala och PDKI existerar inte längre. Så Mehabad är nog perfekta huvudstaden, enligt mig. Flaggan flaggades upp för första gången här, och nationalsången sjöngs för första gången här.
Huvudstaden i Kordestan ska bli huvudstaden i Kurdistan. Sne. Dock så har PJAK en anrik historia här. Dom är inte så aktiva i staden nu när regimen är fuckade, men om dom försvinner från ekvationen så tror jag hela staden är PJAK:ister. Gruppen är ju en så kallad offshot till PKK så i det här hänseendet så fyller den inte kriterierna som ni bestämt.

Det enda sättet man kan lösa problemet är att välja en stad som inte har så stor kurdisk befolkning. För alla städer med kurdisk befolkning har en viss politiskt lutning.
Citera
2014-01-29, 19:53
Medlem
Herbalistts avatar
Adıyaman 597 184
Ağrı 551 177
Bingöl 265 514
Bitlis 337 156
Amed 1 607 437
Elazığ 568 239
Erzincan 219 996
Erzurum 766 729
Antep 1 844 438
Hakkari 273 041
Kars 300 874
Malatya 762 538
Maraş 1 075 706
Mardin 779 738
Muş 412 553
Siirt 314 153
Sivas 623 824
Dersim 85 428
Urfa 1 801 980
Van 1 070 113
Batman 547 581
Şırnak 475 255
Ardahan 102 782
Iğdır 190 424

Kurdiska städer i Norra kurdistan och befolkning mängderna.
Notera att bara Dersim är under 100.000.
Citera
2014-01-29, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Huvudstaden i Kordestan ska bli huvudstaden i Kurdistan. Sne. Dock så har PJAK en anrik historia här. Dom är inte så aktiva i staden nu när regimen är fuckade, men om dom försvinner från ekvationen så tror jag hela staden är PJAK:ister. Gruppen är ju en så kallad offshot till PKK så i det här hänseendet så fyller den inte kriterierna som ni bestämt.

Det enda sättet man kan lösa problemet är att välja en stad som inte har så stor kurdisk befolkning. För alla städer med kurdisk befolkning har en viss politiskt lutning.
Uppfattningen som jag fått är att de flesta kurder från Rojhelat som är med i PJAK är bybor? Och att i städerna så är det främst PDKI och Komalah som är populära, dock har dessa partier i princip dött ut. Allt de har kvar är varsin tv-kanal som sänder ett fåtal timmar per dygn?
Citera
2014-01-29, 20:18
Medlem
Herbalistts avatar
Kolla 6:51 YPG kämpe påstår att Peshmarga hjälpte Al Nusra om jag inte har hört fel.
http://www.liveleak.com/view?i=1d7_1390738752
Tror dock att det inte var Peshmarga utan jash kurder med peshmarga kläder isåfall.
Senast redigerad av Herbalistt 2014-01-29 kl. 20:25.
Citera
2014-01-29, 20:19
Medlem
Citat:
Uppfattningen som jag fått är att de flesta kurder från Rojhelat som är med i PJAK är bybor? Och att i städerna så är det främst PDKI och Komalah som är populära, dock har dessa partier i princip dött ut. Allt de har kvar är varsin tv-kanal som sänder ett fåtal timmar per dygn?
I såna fall så är det Sne (Sanandej) som gäller. Den är redan huvudstad i provinsen så förutsättningarna är hyggliga att bygga på detta.

Dock så har vi redan en huvudstad och det är Hawler. Det är bra att ha en huvudstad som är i Irak eftersom det är mellan Turkiet och Iran som har dom största koncentrationerna av kurder. Sedan så är KDP för tillfället den framgångsrika partiet så det är bara rättvist att dom behåller huvudstaden. Regionen kommer utan tvekan att växa ifrån alla andra kurdiska områden med hästlängder, så det är bara naturligt att huvudstaden är inom detta området. Ska man vara realistisk så är det fortfarande Hawler som gäller.
Citera
2014-01-29, 20:26
Medlem
Jamaicamans avatar
Hur starka är BDP i Dersim egentligen? Jag har nämligen för mig att fascist partiet MHP är väldigt starka i den provinsen. Eller det kanske var CHP? Är inte helt säker då jag inte är så insatt i turkisk politik.

Men det verkar som om många Zaza kurder tyvärr har blivit helt hjärntvättade av den turkiska propagandamaskinen. Vad kan detta bero på?

Intressant att notera att ledaren för CHP är en Zaza kurd från Dersim, Kemal Kılıçdaroğlu.
Senast redigerad av Jamaicaman 2014-01-29 kl. 20:36.
Citera
2014-01-29, 20:35
Medlem
Herbalistts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamaicaman
Hur starka är BDP i Dersim egentligen? Jag har nämligen för mig att fascist partiet MHP är väldigt starka i den provinsen. Eller det kanske var CHP? Är inte helt säker då jag inte är så insatt i turkisk politik.

Men det verkar som om många Zaza kurder tyvärr har blivit helt hjärntvättade av den turkiska propagandamaskinen.

Intressant att notera att ledaren för CHP är en Zaza kurd från Dersim, Kemal Kılıçdaroğlu.
2011
http://secim.haberler.com/2011/tunceli-secim-sonuclari/ Bagimsiz = Kurder

Helt sjuk 2007 hade vi 60% av rösterna i Dersim vi har förlorat ca 40% av rösterna i Dersim , Tror det var pga 2 saker
1. Kemal Kilicdaroglu är från Dersim så alla röstade på CHP
2. BDPs Dersim ledarmot var inte så aktiv och han var ej uppväxt i Dersim

Men jag tror man kommer ta tillbaka Dersim väldigt enkelt då CHP har i princip skämt ut sig de har sagt att man inte kan jämföra kurder med Turkar pga att Turkar är från den ''högre'' rasen. Och det har visat sig att Kilicdaroglu bryr sig inte ett skit om Dersim. Men som jag sa är relativt säker på att BDP kommer ta tillbaka Dersim.
Citera
2014-01-29, 20:53
Medlem
Jag skrev tidigare om ett par tveksamma forskare som lanserade eller rättare sagt upprepade en teori som i allra högsta grad är tveksam. Teorin heter: "Southwest-Iranian origin theory" och är enbart baserad på lingvistik (språk). Den huvudsakliga budskapet och slutsatsen är här att kurder iprincip är perser. Personen här nedan som hävdat denna teori är själv uppväxt i Tehran samt armenier. Det är svårt att frånse att det finns en bakomliggande agenda med den här forskningen och det är nämligen assimilering. Kurder är iranier och därför så ska dom inte vilja separera sig.
Citat:
Southwest-Iranian origin theory: Based on language simi-larities between Persian, Balochi and Kurdish in “Middle Ira-nian” (ca. 4th century BC to 9th century AD), and out of claims, that therefore, 1) Persian, Balochi, and Kurds, must also be of closely related ethnic origin, presumably from Southwest of what is Iran of today, and that 2) hence, Kurds must have a linguistic and ethnic origin in the Southwest of Iran. This dis-puted theory has been repeated recently 2009 in an analysis, pillowed mainly on linguistic hypotheses, by Teheran born (*1953) Armenian Garnik Asatrian, who moved to Yerevan in 1968. Against cited decisive objections by international leading Iranologist Gernot Windfuhr (“there is no evidence that there was at any time […] a wide-spread Kurdish-speaking area near Fars”) Garnik Asatrian maintained 2009: “Kurdish […] has been shaped in a South-Western environment […]; the most probable option for an ethnic territory of the speakers of Kurd-ish remains the northern areas of Fars in Iran” (source: Iran and the Caucasus 13 [Brill: Leiden, 2009] 1-58, 38).

Dock så är det lugnt för inom forskning så går det inte att komma undan med felaktigheter. Här nedan så motbevisar Gernot Windfuhr den armeniska forskaren Garnik Asatrian. Hans teori är omöjlig eftersom det finns en genetisk skillnad mellan dom indo-europeisk talande grupperna. Kurderna pratar kurdiska (ett eget språk) och utöver det så har dom mer genetiska likheter med kaukasierna än perserna. Med andra ord Astarian är ute och cyklar. Kurder är kurder och perser är perser.
Citat:
A few years later, Gernot Windfuhr, leading Ira- nologist of our time, Prof. Emeritus at the University of Michigan in Ann Arbor, USA, discussed in an article of 2006 the exceptional DNA po-sition of speakers of the “Kurdish Complex” as they were ex-plained by LL Cavalli-Sforza et al. Windfuhr sees “the most striking result”, “regarding the Iranian-speaking groups”, in the separation of Iranian-speakers into three genetically distinct clusters: “1) Kurdish and Caspian in the west; 2) Iranian (all others in Iran) in the Center; 3) Hazāra Tajik (Persian-speak- ers) and Pashtun (Pashto-speakers) in the east” (source cited: Hennerbichler [2011] 324-326). Kurds were presented by LL Cavalli-Sforza et al. (1994) as integral Near East (Eurasia) sub-stratum aborigines, speakers of a Northern Iranian language continuum, and genetically closer aligned to Caspian speakers in the West than to Iranian in the Center and in the East. Such a ground-breaking early inter-disciplinary origin-explanation at- tempt of Kurds was never published before 1994. It went far beyond traditional, conflicting origin-hypotheses, including geo- graphic ones, based predominantly on linguistic considerations, and aimed at a new integral understanding of people like Kurds, deep rooted in a wider multi-ethno-cultural substratum (north-west) Eurasian (West Asia) genesis, and distinct away from the Center and East of Iran, notably including the Southwest.
http://www.scirp.org/journal/PaperIn...?paperID=19564
Senast redigerad av Zagrosi 2014-01-29 kl. 21:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in