2014-01-23, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Men KJ själv säger att det är hans egen tejp och att han hittat den i en övergiven bil?

Han har ingen aning om vilken tejp de menar. De frågar honom om en tejp, han tror direkt att det är den från en Saab han antagligen gått in i olovandes och tagit. Det ärvtejpen KJ syftar på, likaså ägaren till tejpen säger att det är en helt annan tejp, både typ och märke.
Citera
2014-01-23, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Om jag är helt oskyldig kan jag inte gå med på någon som helst kompromiss när det kommer till straff. Såklart.

Gå med på dom för dråp och griftefridsbrott är lika mycket ett erkännande som om jag i rätten erkänner mig som skyldig.
Jag instämmer helt mig dig, jag ser det också på samma sätt. Därför var Forssbergs agerande förvånande, men motivet hans var säkerligen att få ned straffet för KJ.
Citera
2014-01-23, 16:23
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Och DÄREFTER dog "grabben" ..

Det är det ingen som vet.

KJ meddelade omgivningen att hunden hade dött under den gångna natten. Detta var samma natt som han googlade "hundanatomi". Huruvida hunden dog EFTER denna googling vet nog endast KJ.
Citera
2014-01-23, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Skojar du, det fanns sms med uppgifter om att han skulle hämta henne samma dag hon mördades.

Antagligen var hans första tanke att sopa bort alla spår mellan de två. Sedan kom han till insikt att polisen kunde spåra sms och samtal utan telefoner, förmodligen efter att ha läst media eller FB, och då vart han nojjig och efter mycket om och men så berättade han sedan för MPS folket att hon varit hemma hos honom denna kväll.

Men han letade i två dagar med sina bästa vänner utan att säga ett ord om att han var den sista som såg henne. :confused:

Ja, man undrar verkligen hur man själv skulle reagerat om man var drabbad av Aspberger. Kanske som KJ, kanske inte.
Fyra scenarion:
Skyldig utan As: radera
Oskyldig utan AS: inte radera
Skyldig med AS: kanske/antagligen radera
Oskyldig med AS: kanske/antagligen radera

Där är problemet i en ask när normala resonerar om hur KJ borde gjort och inte gjort om han var skyldig eller ej.
Citera
2014-01-23, 16:39
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
100 spänn på att Forssberg har försökt att förklara att straffet kan bli mildare om han erkänner dråp.

Det finns ingen domstol i landet som köper det påståendet/trixandet .. 100 pesos.
Citera
2014-01-23, 16:40
Medlem
14 år och advokatbyte här händer det grejor.Överklagandet till HR blir ju sista chansen för KJ han hoppas naturligtvis på ett frikännande,framkommer det inga nya fakta i målet är den chansen lika med noll.Det finns bara en person som kan berätta vad som hände med VB den 4.e maj och den personen är KJ.Det finns ingen konspiration eller medhjälpare så långt ögat når bara en ensam gärningsman.Kj vet att minsta lilla medgivande skulle få allt att rasa samman alla makabra detaljer skulle upp på bordet och det skulle KJ inte klara av.Han nekar helt enkelt för omtanke för sin familj,i deras ögon vill han framhålla sin oskuld för det är till dom han ska återkomma då den dagen kommer.Många brottslingar flyttar och tom.byter namn för att kunna starta upp på nytt efter avtjänat straff Kj har inte det alternativet han är bunden till sin familj för att överhuvudtaget kunna fungera hjälpligt ute i samhället därför kommer aldrig KJ att berätta
Citera
2014-01-23, 16:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Ja, man undrar verkligen hur man själv skulle reagerat om man var drabbad av Aspberger. Kanske som KJ, kanske inte.
Fyra scenarion:
Skyldig utan As: radera
Oskyldig utan AS: inte radera
Skyldig med AS: kanske/antagligen radera
Oskyldig med AS: kanske/antagligen radera

Där är problemet i en ask när normala resonerar om hur KJ borde gjort och inte gjort om han var skyldig eller ej.

Det blir rätt patetiskt när folk försöker göra hemvävda expertpsykologiska analyser av hur personer med en Aspergerdiagnos reagerar i olika situationer, utan att ens kunna stava till syndromet.
Citera
2014-01-23, 16:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

KJ meddelade omgivningen att hunden hade dött under den gångna natten. Detta var samma natt som han googlade "hundanatomi". Huruvida hunden dog EFTER denna googling vet nog endast KJ.

Bra att du poängterar det. Jag tycker att det är oklart i vilken ordning det skedde, därför kan man inte dra några slutsatser, före eller efter, bara KJ som vet.
Citera
2014-01-23, 16:48
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrb1421
14 år och advokatbyte här händer det grejor.Överklagandet till HR blir ju sista chansen för KJ han hoppas naturligtvis på ett frikännande,framkommer det inga nya fakta i målet är den chansen lika med noll.Det finns bara en person som kan berätta vad som hände med VB den 4.e maj och den personen är KJ.Det finns ingen konspiration eller medhjälpare så långt ögat når bara en ensam gärningsman.Kj vet att minsta lilla medgivande skulle få allt att rasa samman alla makabra detaljer skulle upp på bordet och det skulle KJ inte klara av.Han nekar helt enkelt för omtanke för sin familj,i deras ögon vill han framhålla sin oskuld för det är till dom han ska återkomma då den dagen kommer.Många brottslingar flyttar och tom.byter namn för att kunna starta upp på nytt efter avtjänat straff Kj har inte det alternativet han är bunden till sin familj för att överhuvudtaget kunna fungera hjälpligt ute i samhället därför kommer aldrig KJ att berätta

Jag skulle inte säga att chansen är noll. Detta är trots allt ett indiciemål och advokat Olsson har fortfarande möjlighet att angripa resonemangskedjan runt detta i TR:s dom. Jag gjorde bara en mycket snabb genomgång av domskälen igår, men jag håller med Smålandstintin om att de inte var vidare välformulerade. Jag ska försöka hinna läsa dem mer noga ikväll och återkomma med en mer genomarbetad uppfattning.

Griftefridsbrottet kommer han däremot garanterat att dömas för under alla omständigheter. Finns inte en chans att hovrätten skulle få för sig att börja svamla om bevisplantering eller näsblod i bakluckan. Detta lär rendera maxstraff 2 års fängelse, så det är nog det bästa han kan hoppas på. Dömd i allmänhetens ögon för mordet lär han förbli oavsett utgång i HR. Med "allmänheten" menar jag då inte anhöriga och nära vänner eller allmänna konspirationsteoretiker på Flashback som alltid tror att det är någon annan än den åtalade/dömde som är skyldig i uppmärksammade mål.
Citera
2014-01-23, 16:50
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

Det var ingen olyckshändelse att "grabben dog". KJ dödade hunden men erkänner inte detta då det inte går att bevisa - ingen såg honom göra det, och då är KJ:s huvudregel att förneka. Ett genomgående drag hos honom.
Citera
2014-01-23, 16:55
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrb1421

Då får KJ finna sig i att ruttna på KVA - han har allt i sina egna händer.
Citera
2014-01-23, 16:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Om VB blev kidnappad eller mördad mellan tiden 21.30-23.53 den 4 maj, måste man se till vad KJ gjorde den tiden.
Enligt förundersökningen dricker han några starköl efter att VB har lämnat bostaden hans vid 21.00, och vid 22.00 åker han till sin yngre bror för att besöka honom. Den yngre brodern har en kompis som är hemma hos honom och de sitter och dricker några öl tillsammans i bostaden.
Den yngre brodern och hans kompis säger båda i polisförhören att KJ kom vid 22.00 tiden och åkte iväg vid 23.00 tiden.
Nu finns det många på det här forumet som påstår bestämt att KJ är den som styckmördade VB, jag önskar veta när gjorde han det tidsmässigt ?

Min logik säger mig att om KJ påbörjade sitt våld mot VB när grannarna hörde skriken så har han haft tiden däremellan och fram tills han besökte sin kompis på söndagen. Finns det uppgifter om var hans mobiltelefon fanns under den tiden, eller var den avstängd?

En sak som kan tala emot att styckningen skedde i lägenheten är att han lämnade mobilen hemma för att stycka på en annan plats, han svarade nämligen inte på sms/samtal som han fick strax efter midnatt, han svarade på morgonen. Men det kan lika gärna bero på att han var upptagen med styckningen, ville inte bloda ner sin mobiltelefon, eller så var han stressad, klarade inte av yttre impulser såsom kommunikation med någon person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in