2014-01-23, 14:32
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
KJ var satt under spaning från den 8/5 tills han häktades den 23/5 därför gjordes ingen husrannsakan föränn efter den 23/5.
Om ett mord hade skett i lägenheten hade polisen hittat bevis för det, idag har polisen sådan avancerad utrustning och kemikalier att om någon utför ett mord i bostaden och de misstänker det, den kommer att åka dit, det finns ingen möjlighet att klara sig.
KJ:s bostad har blivit grundligt genomsökt, det kan man ta för givet och kan därför påstå något mord har inte skett där.

Spelar ingen roll hur avancerad utrustning man har om man inte använder den, läs FUP.
Citera
2014-01-23, 14:36
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
http://www.nsd.se/nyheter/han-vill-ha-quick-advokaten-8211381.aspx
KJ vill byta advokat

Citat:
Kristoffer Johansson skriver att han inte är nöjd med Bo Forssberg. Han skriver i brevet till tingsrätten att han och Forssberg har olika syn på hur målet ska hanteras i framtiden.

100 spänn på att Forssberg har försökt att förklara att straffet kan bli mildare om han erkänner dråp.
Citera
2014-01-23, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
100 spänn på att Forssberg har försökt att förklara att straffet kan bli mildare om han erkänner dråp.
Antingen det, eller så vill Forssberg att socialstyrelsens rättsliga råd granskar RPU:n, medan KJ anser att han är frisk.
Eller så tänker han välja någon riktig kändis, typ Silbersky.
Citera
2014-01-23, 14:45
Medlem
Citat:
Det finns väl ingen mening med att erkänna ett brott som han aldrig begått.
Citera
2014-01-23, 14:52
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Det finns väl ingen mening med att erkänna ett brott som han aldrig begått.

Nej, det är sant. Men det kan vara så att KJ har sagt saker till Forssberg som gjort att han inser att KJ är skyldig. Advokaten ska ju verka för sin klients bästa och 10 år för dråp är bättre än 14 år för mord, eller vad det nu bluir i HR.

Tomas Olsson ska tydligen bli hans nya advokat, läste jag.
Citera
2014-01-23, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
http://www.nsd.se/nyheter/han-vill-ha-quick-advokaten-8211381.aspx
KJ vill byta advokat
Förståelse för att han i detta läge vill byta försvarare fast det finns besvärlig historik i kombinationen:
+indiciemål
+Hovrätten för Övre Norrland
+Thomas Olsson
+av många ansedd helt oskyldig
= Fällande dom
Citera
2014-01-23, 15:14
Medlem
Citat:
Nej, det är sant. Men det kan vara så att KJ har sagt saker till Forssberg som gjort att han inser att KJ är skyldig. Advokaten ska ju verka för sin klients bästa och 10 år för dråp är bättre än 14 år för mord, eller vad det nu bluir i HR.

Tomas Olsson ska tydligen bli hans nya advokat, läste jag.
Jag anser B. Forssberg har ansett KJ helt oskyldig och har också gått efter den linjen, hans slutplädering är mycket bra, som inte kan kritiseras på något sätt.
Jag anser han har gjort misstag genom att börja antyda om att döma KJ för griftefridsbrott eller dråp, därför det skulle bli lägre straff, B.Forssberg har säkerligen varit medveten om att Tingsrätten skulle fälla KJ.
Därför måste det anses som ett klokt beslut att byta advokat för KJ och ha en advokat som kör en rak linje när fallet kommer upp i Hovrätten.
Senast redigerad av Lagro 2014-01-23 kl. 15:30.
Citera
2014-01-23, 15:30
Medlem
Citat:
Jag anser B. Forssberg har ansett KJ helt oskyldig och har också gått efter den linjen, hans slutplädering är mycket bra, som inte kan kritiseras på något sätt.
Jag anser han har gjort misstag genom att börja antyda om att döma KJ för griftefridsbrott eller dråp, därför det skulle bli lägre straff, B.Forssberg har säkerligen varit medveten om att Tingsrätten skulle fälla KJ till varje pris.
Därför måste det anses som ett klokt beslut att byta advokat för KJ och ha en advokat som kör en rak linje när fallet kommer upp i Hovrätten.
Upprepar, Forssberg har inte argumenterat för annat än ett fullständigt friande förrän efter tingsrätten meddelat att den funnit att KJ mördat VB. Efter det vore han ju en rent imbecill idiot om han i tingsrätten argumenterade för ett friande och inte hade synpunkter på strafflängd m.m.

För att förklara för de som tydligen inte förstår. Du står i en glasskö där de säljer smakerna blåbär- choklad, och vanilj. Du försöker övertyga din kompis om att välja vanilj. När ni kommer till kassan säger kassören att vaniljen är slut, det finns bara blåbär- och choklad. Du fortsätter dock att ihärdigt försöka få kompisen att välja vanilj
Citera
2014-01-23, 15:39
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Jag postade en länk för länge sedan som förklarade att en hund kan dö och kan blöda mycket om den tuggar på en elsladd som kortsluts i munnen.

Då har jag missat den länken. Men likafullt är det trams, det uppstår ingen munblödning av en sönderbiten elsladd som kortslutits i munnen.
Citera
2014-01-23, 15:40
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
NEJ! Det hade han inte! I hans dator fanns en bild på skelettet av en HUNDTASS!

Och DÄREFTER dog "grabben" ..
Citera
2014-01-23, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Upprepar, Forssberg har inte argumenterat för annat än ett fullständigt friande förrän efter tingsrätten meddelat att den funnit att KJ mördat VB. Efter det vore han ju en rent imbecill idiot om han i tingsrätten argumenterade för ett friande och inte hade synpunkter på strafflängd m.m.

För att förklara för de som tydligen inte förstår. Du står i en glasskö där de säljer smakerna blåbär- choklad, och vanilj. Du försöker övertyga din kompis om att välja vanilj. När ni kommer till kassan säger kassören att vaniljen är slut, det finns bara blåbär- och choklad. Du fortsätter dock att ihärdigt försöka få kompisen att välja vanilj
När Tingsrätten kommit med ett sådant påstående att KJ mördat VB, förstod B. Forssberg att det kommer att bli en fällande dom och ett långt fängelsestraff, därför anser jag han kom med griftefridsbrott och dråp som ett andra alternativ för att få ned straffet för KJ.
Jag anser att B. Forssberg har inte vikit i sin uppfattning att KJ är helt oskyldig.
Genom att allt material är tillgängligt kan vem som helst med en objektiv analytisk förmåga, bilda sig en mycket klar uppfattning om det här fallet.
Citera
2014-01-23, 16:11
Medlem
Docklands avatar
Citat:
När Tingsrätten kommit med ett sådant påstående att KJ mördat VB, förstod B. Forssberg att det kommer att bli en fällande dom och ett långt fängelsestraff, därför anser jag han kom med griftefridsbrott och dråp som ett andra alternativ för att få ned straffet för KJ.
Jag anser att B. Forssberg har inte vikit i sin uppfattning att KJ är helt oskyldig.
Genom att allt material är tillgängligt kan vem som helst med en objektiv analytisk förmåga, bilda sig en mycket klar uppfattning om det här fallet.

Om jag är helt oskyldig kan jag inte gå med på någon som helst kompromiss när det kommer till straff. Såklart.

Gå med på dom för dråp och griftefridsbrott är lika mycket ett erkännande som om jag i rätten erkänner mig som skyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in