2014-01-23, 12:10
Medlem
Leo-Baranskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är iofs sant. Jag är inte förvånad över just den bedömningen. Men exemplet illustrerar väl att det finns ett påtagligt glapp mellan vad en alternativteoretiker anser är tillräckligt för att vara rimlig alternativ gärningsman, och vad domstolar anser. Jag skulle t ex misstänka att domstolen inte kommer att ta hänsyn till de resonemang om hypotetiska ytterligare mobiler som har förts här i tråden.

Det verkar som om domstolen inte tog hänsyn till hypotetiska ytterligare mobiler: Fredrik Svensson försattes inte på fri fot med omedelbar verkan vilket bådar gott.

"Enskilda överläggningar påbörjas efter lunch och fortsätter eventuellt i morgon. FS fortsätter vara häktad tills överläggningen är färdig och då lämnas besked om häktning och datum för dom."

Läs mer: http://www.xn--rttegng-5wan.se/spekerod/spekerod-sista-dagen/
Citera
2014-01-23, 12:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leo-Baransky
Det verkar som om domstolen inte tog hänsyn till hypotetiska ytterligare mobiler: Fredrik Svensson försattes inte på fri fot med omedelbar verkan vilket bådar gott.

"Enskilda överläggningar påbörjas efter lunch och fortsätter eventuellt i morgon. FS fortsätter vara häktad tills överläggningen är färdig och då lämnas besked om häktning och datum för dom."

Läs mer: http://www.xn--rttegng-5wan.se/spekerod/spekerod-sista-dagen/
Rätten måste hinna samlas och fatta beslut. Det görs efter lunch.
Citera
2014-01-23, 12:41
Bannlyst
Citat:
Jag resonerar inte om bevisningen. Jag resonerar om Q:s förhållningssätt till rättegångens förlopp. Det är mycket möjligt att Q:s vädervederläggande är fullkomligt vattentätt, det berörs inte av mitt resonemang. Det är likafullt så att det är ett mycket typiskt alternativteoretikerbeteende att, från att tidigare uttryckt tvärsäkerhet över en friande utgång, börja snacka om åklagarens bristande objektivitet vid rättegångens slut, och sådant har i det förgångna varit en mycket säker indikation på fällande dom. Det är just detta som är att bygga upp dolkstötslegender, som blir användbara vid ett frikännande.

Eftersom alternativteoretiker - sannerligen - inte är allvetande, måste den korrelationen snarast bero av psykologiska faktorer - väsentligen att alternativteoretikern, på ett mer eller mindre medvetet plan, oroar sig väsentligt mer över utgången av fallet än vad h*ns tvärsäkra avfärdande av bevisningen mot den tilltalade skulle kunna ge vid handen.

Jag antar att ett alternativ är att FS är gm ?
Det finns 3-5 sådana teoretiker här i tråden med samma slags tvärsäkerhet och dolkstötslegender, så varför du går till angrepp mot Q:s förhållningssätt och inte de 3-5 alternativteoretiker (då inte inräknat de OÄNDLIGA antal troll som stängts av) som agerar är för mig en gåta, hur tänkte du där ?

Jag antar att du menar att även dessa bidrar till stämning, eller är det bara de som ställt sig på försvarets sida i målet ?

EDIT fetat: Finns det en benämning för beteendet när "krimrävar" som bara dyker upp när det närmar sig dom och säger: "jag har inte följt fallet, men vet bättre än alternativteoretiker" ?
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-01-23 kl. 12:46.
Citera
2014-01-23, 12:44
Medlem
Titianas avatar
Jag för min del begriper inte varför försvararen försöker bortförklara det faktum att M är skjuten genom huvudet. Att det skulle vara någon annan skada är ju helt uteslutet. Upprepade slag? Var det inte det han sa? Skulle det har förekommit annan våld tex slag skulle ju M man ju kunna förutsätta vid upprepade slag att M var vaken och då skulle hon nog inte varit still utan det skulle vara blodspår både här och där. Om första slaget gjorde henne medvetslös? Varför ska då en typ rånmördare fortsätta att slå (upprepad våld) tills han bragt henne om livet. I så fall en oerhörd raseri...vilket inte motsäger att gm troligtvis även vid denna scenario skulle vara FS.
Citera
2014-01-23, 12:56
Medlem
Titianas avatar
En still fundering. Om LJ var gärningsmannen varför skulle han om han även var kabelbrännaren förhålla sig på platsen efteråt? Enligt röjaren så var askhögen större så det var syn än det varit då de var och röjde på platsen.
Det övriga bråtet inklusive sprutor kan ha kommit dit när som helst. Före 2010 och fram till dagen då Marinas kropp hittades och skulle detta kunna härledas till LJ så motsäger det ju att han skulle kunna vara gm:en. Det är ju osannolikt att han skulle vanemässigt husera på platsen där han skulle ha dumpat en kropp.
Citera
2014-01-23, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
En still fundering. Om LJ var gärningsmannen varför skulle han om han även var kabelbrännaren förhålla sig på platsen efteråt? Enligt röjaren så var askhögen större så det var syn än det varit då de var och röjde på platsen.
Det övriga bråtet inklusive sprutor kan ha kommit dit när som helst. Före 2010 och fram till dagen då Marinas kropp hittades och skulle detta kunna härledas till LJ så motsäger det ju att han skulle kunna vara gm:en. Det är ju osannolikt att han skulle vanemässigt husera på platsen där han skulle ha dumpat en kropp.

Vem har påstått att LJ varit där vanemässigt ?
Det räcker att han varit där en gång, om han är gm eller medhjälpare. Glöm inte Roine och den 3e oidentifierade, de kan ha ett mycket värre brottsregister än LJ. Och knarka.
Citera
2014-01-23, 13:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det görs massor med slarvfel av den typen i brottsutredningar. Lulepolisen gav ju fel uppgift om vila dagar de hade haft span på den misstänkte i Vatchareeya-fallet. Om det blir fällande dom, kommer ni säkert att hitta någon Tina-Lina-motsägelse i domen också, precis som Schürrerkramarna gjorde i SVera Hovrätts dom.
Jag känner mig säker på att motsägelser kommer att hittas även i en friande dom.
Citera
2014-01-23, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Vem har påstått att LJ varit där vanemässigt ?
Det räcker att han varit där en gång, om han är gm eller medhjälpare. Glöm inte Roine och den 3e oidentifierade, de kan ha ett mycket värre brottsregister än LJ. Och knarka.

Är det dessa tre gentlemen som Marina har bestämt träff med då när FS ska hålla sig borta menar du? Eller hur får du det scenariot att gå ihop?
Citera
2014-01-23, 13:27
Bannlyst
Citat:
Jag antar att ett alternativ är att FS är gm ?
Det finns 3-5 sådana teoretiker här i tråden med samma slags tvärsäkerhet och dolkstötslegender, så varför du går till angrepp mot Q:s förhållningssätt och inte de 3-5 alternativteoretiker (då inte inräknat de OÄNDLIGA antal troll som stängts av) som agerar är för mig en gåta, hur tänkte du där ?

Jag antar att du menar att även dessa bidrar till stämning, eller är det bara de som ställt sig på försvarets sida i målet ?

EDIT fetat: Finns det en benämning för beteendet när "krimrävar" som bara dyker upp när det närmar sig dom och säger: "jag har inte följt fallet, men vet bättre än alternativteoretiker" ?
1. Från oss på åklagarkramarsidan har jag inte sett någon dolkstötslegend; vilket i detta fall väl närmast skulle innebära att domstolen är partisk eller liknande.
2. Krimrävar som dyker upp först på slutet skulle av en mycket elak tunga kunna kallas opportunister. Jag lutar tvärtom åt att kalla dem intelligenta, eftersom de håller käften till de vet vad de talar om.
3. Kan inte du och Q göra en lista på alla bortförklaringar ni kommer att komma med när beslutet kommer att FS ska stanna i häkte? Nyfiken på om den kommer bli lika lång som Schürrers pojk- och flickvänner presterat genom åren.
Citera
2014-01-23, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Är det dessa tre gentlemen som Marina har bestämt träff med då när FS ska hålla sig borta menar du? Eller hur får du det scenariot att gå ihop?

Det är en annan hypotes, läs gårdagens inlägg, de är inte så många.
Citera
2014-01-23, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
1. Från oss på åklagarkramarsidan har jag inte sett någon dolkstötslegend; vilket i detta fall väl närmast skulle innebära att domstolen är partisk eller liknande.
2. Krimrävar som dyker upp först på slutet skulle av en mycket elak tunga kunna kallas opportunister. Jag lutar tvärtom åt att kalla dem intelligenta, eftersom de håller käften till de vet vad de talar om.
3. Kan inte du och Q göra en lista på alla bortförklaringar ni kommer att komma med när beslutet kommer att FS ska stanna i häkte? Nyfiken på om den kommer bli lika lång som Schürrers pojk- och flickvänner presterat genom åren.

1.
Den närmast sjukliga förföljelsen av vittnet KH är väl dolkstötslegend om något ?
För att nämna en.

2.
Jag vet inte vad det är för intelligent att säga "jag har inte följt med men vet bäst". Opportunist ? - besserwisser

3.
Sandlådefråga. Det fanns ett par som satt i tråden och grät efter förra domarna i TR/HR - samma skrot och korn som du beskriver ?
Citera
2014-01-23, 13:42
Bannlyst
Citat:
1.
Den närmast sjukliga förföljelsen av vittnet KH är väl dolkstötslegend om något ?
För att nämna en.

2.
Jag vet inte vad det är för intelligent att säga "jag har inte följt med men vet bäst". Opportunist ? - besserwisser

3.
Sandlådefråga. Det fanns ett par som satt i tråden och grät efter förra domarna i TR/HR - samma skrot och korn som du beskriver ?
Besserwisser är man om man uttalar sig med facit i hand. Är det så i detta fall?
Nej, en dolkstötslegend kan bara vara om man säger att domstol/åklagare som ska vara opartiska gjort fel. Inte om man ifrågasätter vittnen som begår mened och som diskuterat fallet på Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in