Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Därför att advokat Hansson gjorde bort LJ utan vittnets hjälp.
Jag skapar inga dolkstötslegender för att visa att bevisningen inte borde räcka.
Jag kan inte påstå att frågan om huruvida åklagaren är objektiv kan anses ha särdeles mycket att göra med ifall bevisningen räcker eller ej. Däremot möjliggör man med att väcka den typen av frågor ett resonemang av typen
FS är måhända dömd, men de beror enbart på att åklagaren fuskade, och domstolen klarade inte av att genomskåda detta utifall att det inte skulle gå som man vill.
Citat:
Inget bevis mot FS har tillförts sedan TR, förutom att Marina är konstaterat död.
Nja. Detta betyder också att relevansen av andra vittnesmål ökar - till exempel den förkättrade LJ:s. Sen har vi den där lilla problematiken med att FS visserligen inte borde ha blivit dömd i de tidigare rättegångarna, men att domarna likafullt heller inte hade behövt avfattas i fullt så defaitistiska ordalag. Det är inte självklart att den nya hovrättsavdelningen är på fullt lika modstulet humör som den gamla.
Citat:
Det fanns tillräckligt med utrymme i TR:s dom för den möjligheten.
Nu har Kvarnklubben anfört att HR kommer att lyda HD och döma FS. Tror du på det, alltså att FS döms för att HR lyder HD?
Om FS döms, så är det inte för att HovR lyder HD. (Det
har hänt att HD har beviljat resning, och den hovrätt till vilken målet återförvisats likafullt har fastställt den ursprungliga domen.) Som du vet, anser jag att det var fel att bevilja resning, men att bevisningen, när nu resning väl, på sliriga grunder,
har beviljats, mycket väl kan visa sig räcka till fällande dom. Hur det blir med den saken vet jag för lite lite för att uttala mig om; jag har undvikit marinatrådarna för deras tråkiga stämning - en stämning som du är delansvarig för.