2014-01-22, 22:17
Medlem
ballobass avatar
Men snälla nån hur orimligt är det inte att han skulle huggit av ben å händer på VB utan att lämna mer spår efter sig, ser det som helt ute slutet. Mord i lägenhet ja , styckning NEJ.
Duschdraperiet har ju används som hjälpmedel att forsla bort HELA kroppen i.
Citera
2014-01-22, 22:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanill
Det var ju den där detaljen om att typ alla var överens om att lägenheten inte var styckplats? Du tror inte att någon annan än du inser att byggplast (eller en massa andra saker för den delen) skulle kunnat användas men fortfarande så anser ingen att lägenheten är styckplats?

Ingen utom jag, betyder det att jag måste ha fel då? Är det kriteriet för att man tänker rätt, att tänka och tycka som alla andra?
Citera
2014-01-22, 22:20
Medlem
Vanills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Försvaret vill ha kortast möjliga straff även om han blir oskyldigt dömd, dråp har väl lägre straff i skalan? Då måste man yrka dråp om domstolen väljer att döma, kom ihåg att det här var ett andrahandsyrkande om uti fall att.
Tänker jag fel?

Du tänker förmodligen alldeles rätt, det var jag som missade att det var andrahandsyrkande! Tack för klargörandet, då är jag med!
Citera
2014-01-22, 22:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Men snälla nån hur orimligt är det inte att han skulle huggit av ben å händer på VB utan att lämna mer spår efter sig, ser det som helt ute slutet. Mord i lägenhet ja , styckning NEJ.
Duschdraperiet har ju används som hjälpmedel att forsla bort HELA kroppen i.

Varför är det orimligt, finns annat som är mer förbryllande. Och hur vet du hur VB fraktades ut ur lägenheten, var du med och bar?
Citera
2014-01-22, 22:23
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Kristoffer Johansson är ungefär så skyldig man kan bli. Bara att läsa förhören med honom ur FUP:en så framgår det mer än tydligt. Sen är det väl frågan om han skulle dömts för dråp istället för mord, vet inte, lite diffust där tycker jag.

Vad menar du gör saken - mord eller dråp - diffus ?
Citera
2014-01-22, 22:25
Medlem
Vanills avatar
Citat:
Ingen utom jag, betyder det att jag måste ha fel då? Är det kriteriet för att man tänker rätt, att tänka och tycka som alla andra?

Självklart inte, du kan ju ha rätt, men man vill ju utgå från att de har gått igenom alla upptänkliga sätt att kunnat stycka kroppen i lägenheten. Åklagarsidan vill väl inget hellre än att se det som en möjlighet, men inte ens de har lyckats. Det var så jag menade.
Citera
2014-01-22, 22:26
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Men väldigt hårt straff med tanke på luckorna som finns och om det nu mot förmodan inte är han (JA, jag är en av de få som så innerligt gärna hade sett att det var karatetränaren som var GM och inte KJ.)
Däremot så verkar ju försvaret ha yrkat på dråp och tio år (eller har jag missförstått?!) och bara det tyder lite på ett erkännande till viss inblandning. Eller??

Ja, du har missförstått. Oväsentligt egentligen, men maxstraff för dråp är samma som minstraff för mord, dvs tio år på KVA.
Citera
2014-01-22, 22:30
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Min fetning.

Jaså, det säger du? Ja, så tossigt blir det när man endast läser valda delar ur fup
Nu finns det ju faktiskt ett vittne, en granne, som genom sitt köksfönster såg KJ vid tre olika tillfällen den här dagen - 4 maj. Grannen, som måste betraktas som fullt trovärdig, såg först KJ iklädd en blå, lång rock när han gick till sin bil på bostadsområdets parkeringsplats. Grannen lade särskilt märke till rocken och påpekade för sin sambo att: Nu blir det fest, underförstått att KJ var uppklädd i rock, till skillnad från de flesta andra dagar då han oftast gick i militärkläder, eller kronkläder, som vittnet kallade dem.
Ungefär en timme senare såg samme granne KJ återvända till bostaden med en systempåse i näven. I något av de första förhören påstod grannen också att KJ då var i sällskap med någon, man eller kvinna kunde han däremot inte säga.
Senare samma dag, noterade grannen att KJ körde sin bil ända fram till porten. Då satt det en mörkhårig person på passagerarsätet, men grannen visste inte om det var en man eller kvinna, bara att håret gick ner över kinderna. Grannen såg aldrig den mörkhåriga personen kliva ur bilen. Däremot noterade han att bilen kördes iväg nån minut senare och ställdes på stora parkeringsplatsen.

Detta står alltså i fup. Sidnummer får du själv leta på.

Skärp dig, dumbo. Det är inte under hela dagen jag ifrågasätter huruvida KJ befunnit sig hemma i sin bostad, det handlar om den kritiska tiden ur alibisynpunkt som är avgörande för trovärdigheten i KJ:s påstående. Alltså eftermiddagen/kvällen fram till 21+ när brorsan tog över alibit för KJ
Citera
2014-01-22, 22:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Självklart inte, du kan ju ha rätt, men man vill ju utgå från att de har gått igenom alla upptänkliga sätt att kunnat stycka kroppen i lägenheten. Åklagarsidan vill väl inget hellre än att se det som en möjlighet, men inte ens de har lyckats. Det var så jag menade.

Inte så konstigt, tydligen är det bara jag som tänker som jag gör, så varför skulle åklagaren komma på tanken, hon har ju inte ens kunnat styrka att ingen annan än KJ kan vara mördaren.
Citera
2014-01-22, 22:32
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det tror jag var ett förhastat antagande.

Du får tro vad du vill, men vittnet hävdade att han inte säkert kunde se om den skäggige mansperson verkligen var KJ. Han antog bara det. Nu hör det till saken att KJ har haft skägg av och till, och att han troligen hade en mindre skäggväxt och/eller en mustasch vid den här tiden.
I fup-förhöret nämnde grannen inte det här skägget överhuvudtaget. Den uppgiften framkom först i samband med huvudförhandlingen.
Citera
2014-01-22, 22:34
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Varför är det orimligt, finns annat som är mer förbryllande. Och hur vet du hur VB fraktades ut ur lägenheten, var du med och bar?

Då tycker jag du ska ta tänka till lite, styckningen var slarvigt utförd och med det antar jag att det sågats /huggits så det lär nog skvätt en del omkring sig. Och då lyckats städa upp det och sen få det att se ut som normal/ostädat anser jag orimligt .
Å med detta i åtanke lär hon ju fraktas ut på något sätt , såvida hon inte gick ut själv
Citera
2014-01-22, 22:38
Medlem
Vanills avatar
Citat:
Inte så konstigt, tydligen är det bara jag som tänker som jag gör, så varför skulle åklagaren komma på tanken, hon har ju inte ens kunnat styrka att ingen annan än KJ kan vara mördaren.

Sant
Med tanke på det tycker jag att 14 år är ett ganska hårt straff ändå och inte alls så lågt som många tycker.
Nu kommer hon få ytterligare en merit i sin lista. "Den som fällde Bodenstyckaren- utan fullständiga bevis". Tidigare har hon fått mycket beröm för att vara den som satte dit Toni Alldén... vilket jag känner att jag också hade klarat då han faktiskt erkände morden på Caroline och berättade precis hur det hade gått till. Då borde detta nya vara mycket mer värt, det känns mer som "yrkesskicklighet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in