Tycker nog tyvärr att De Geer nu är onödigt polemisk i den här frågan, han vill "utmana" så kallade "moderna, historielösa, hemmagjorda hedningar" och säger att det "säkerligen" fanns bra saker i Norden innan kristendomen dök upp och Söderman fyller i att dom kristna "drog nytta" av saker som man "identifierade som förkristen kultur och tradition". Jag tycker att man förminskar den svenska historien och bagatelliserar svenskarnas kultur och traditioner. Orkar fan inte sitta här nu och rabbla upp allt som "förkristna barbarer" skapat, uppfunnit, förvaltat och utvecklat, jag trodde dom flesta nationalister var pålästa och medvetna om vårt betydande och unika arv. Apropå att vara historielös... Och vad fan betyder att kristendomen representerar vårt "rasliga arv"?
Citat:
Att det överhuvudtaget ska vara kontroversiellt för nationalister att allmänt säga att man omfattar kristna värderingar är nog unikt för den svenska ”rörelsen”.
De Geer och Söderman får gärna tro på en abrahamitisk gud, men jag har inget intresse av att omfatta "kristna värderingar", vad det nu är för något.
Har tidigare inte brytt mig om den här diskussionen och mest tyckt att den varit meningslös, vilket den egentligen är, men tydligen är det väldigt viktigt för De Geer och Söderman att vi obildade hädare blir frälsta ifrån ondo och accepterar att judeguden skapade Sverige på femtielfte dagen.