2014-01-22, 17:27
Medlem
trtrtrtrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha
Knappast otydligt, han menar er - SMR.

Radio Framåt har förklarat krig mot rationellt tänkande och är det största hotet mot den nationella rörelsen i modern tid.
de Geer hymlar ju knappast om sina åsikter kring SMR. Så här skrev han för ett tag sen:

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas de Geer
Rasfrågan är mycket viktig i det stora perspektivet, absolut, men efterlyser man purism i det avseendet från en organisation med parlamentariska ambitioner så är det snarare ett religionssubstitut man är ute efter och då är det nog bättre att sälla sig till någon av de grupper av sista dagars heliga som redan finns och inte rört sig ur fläcken på drygt tio år.

Att idioten kallar kristendomen för "våra fäders tro" är för övrigt ytterst provocerande.
Citera
2014-01-22, 17:38
Medlem
Mr.Lacklands avatar
I kommentatorsfältet skräder inte De Geer orden... Magstarkt.

"Det är värt att betänka på att Nordens kristnande inte skedde ”via svärdet” på något sätt, (vilket gäller kristendomens spridning överlag, till skillnad från t ex Islam)
Vad moderna, historielösa, hemmagjorda hedningar än vill tro så pekar all historisk fakta på att kristendomen faktiskt överlag välkomnades av våra förfäder."

Han fortsätter: "Jag har erbjudit mig att ställa upp på offentlig debatt, i Sverige, om den frågan, för över ett och ett halvt år sedan, men ingen självutnämnd nyhedning har nappat på det."

Var är Vargen när man behöver den?
Citera
2014-01-22, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trtrtrtr
Att idioten kallar kristendomen för "våra fäders tro" är för övrigt ytterst provocerande.
Fast kom igen nu. I sak har han ju delvis rätt. Sverige har vare sig vi vill det eller inte varit ett kristet land de senaste tusen åren och då har naturligtvis väldigt många svenskar under denna långa period haft en kristen tro. Sedan är det ju värt att påpeka att Sveriges historia är bra mycket längre än tusen år, det är därför hans påstående även är delvis fel.
Citera
2014-01-22, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Lackland
I kommentatorsfältet skräder inte De Geer orden... Magstarkt.

"Det är värt att betänka på att Nordens kristnande inte skedde ”via svärdet” på något sätt, (vilket gäller kristendomens spridning överlag, till skillnad från t ex Islam)
Vad moderna, historielösa, hemmagjorda hedningar än vill tro så pekar all historisk fakta på att kristendomen faktiskt överlag välkomnades av våra förfäder."

Han fortsätter: "Jag har erbjudit mig att ställa upp på offentlig debatt, i Sverige, om den frågan, för över ett och ett halvt år sedan, men ingen självutnämnd nyhedning har nappat på det."

Var är Vargen när man behöver den?

Vad är det han egentligen menar med "moderna, historielösa, hemmagjorda hedningar"? Han kan ju knappast syfta på asatron med tanke på att den knappast är vare sig modern eller historielös? Vad är det han syftar på egentligen?

Offentlig debatt, som i något TV-program? Varför skulle nationalister tillåtas medverka där? Kanske är jag som misstolkar något.
Citera
2014-01-22, 17:47
Medlem
trtrtrtrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Fast kom igen nu. I sak har han ju delvis rätt. Sverige har vare sig vi vill det eller inte varit ett kristet land de senaste tusen åren och då har naturligtvis väldigt många svenskar under denna långa period haft en kristen tro. Sedan är det ju värt att påpeka att Sveriges historia är bra mycket längre än tusen år, det är därför hans påstående även är delvis fel.
Sverige kristnades som bekant med våld, terror och tvång och därför blir det lite missvisande att få det som att låta att de dumma hedningarna plötsligt fick nån heureka-upplevelse och blev civiliserade kristna. Alla vet dessutom hur kättare behandlades under den kristna ockupationen, vilket är förklaringen till varför den kunde fortgå så länge som den gjorde.
Citera
2014-01-22, 17:52
Medlem
Citat:
Vad är det han egentligen menar med "moderna, historielösa, hemmagjorda hedningar"? Han kan ju knappast syfta på asatron med tanke på att den knappast är vare sig modern eller historielös? Vad är det han syftar på egentligen?

Offentlig debatt, som i något TV-program? Varför skulle nationalister tillåtas medverka där? Kanske är jag som misstolkar något.

En offentlig debatt är även när två debattörer samlas i en mindre lokal, med moderator, samt kanske tvåhundra åskådare.

Han kanske syftar på de som målar upp Nordens kvinnor förr som några slags valkyrieväsen eller tjatar om att vi kristnades medelst svärdet. Jag vet inte riktigt hur det är där men det är lite kul med dessa figurer som gärna påtalar att kristendomen "förlorade mot judarna" samtidigt som ju faktiskt hedendomen dog ut i "strid" med kristendomen.

Nej, hela det här religionstjafset splittrar bara.
Senast redigerad av Europeisch 2014-01-22 kl. 17:56.
Citera
2014-01-22, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trtrtrtr
Sverige kristnades som bekant med våld, terror och tvång och därför blir det lite missvisande att få det som att låta att de dumma hedningarna plötsligt fick nån heureka-upplevelse och blev civiliserade kristna. Alla vet dessutom hur kättare behandlades under den kristna ockupationen, vilket är förklaringen till varför den kunde fortgå så länge som den gjorde.

Hur Sverige blev kristet är dock en helt annan fråga. Min poäng var bara att det inte är fel i sak att påstå att kristendomen har varit "våra fäders tro" under en lång tid. Sedan att det kan vara provocerande och att han kanske medvetet gillar att provocera, är väl en helt annan sak.

I vilket fall känns det väldigt irrelevant. Att många svenskar har varit kristna i det kristna Sverige sedan 1000-talet, är knappast ett godtagbart argument till att vi ska återuppliva kristendomen och ta till oss budskapet. Idag finner många svenskar kristendomen som en föråldrad religion, och det bästa vore väl att vi går vår egen väg. Nu talar jag givetvis om majoriteten. Den minoritet svenskar som är kristna får för all del fortsätta att vara kristna.
Citera
2014-01-22, 18:07
Avslutad
Ni som skriver här och klagar hejvilt på medlemmar av trojkan, varför ringer ni inte in och tar debatten? Varken Jonas eller Magnus har väl konton här?
Citera
2014-01-22, 18:07
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Han menar nog att nyhedningarna kunna ringa in till Radio Framåt, men hava av någon anledning inte gjort det ännu (nu kanske någon haver gjort det men inte till något av de avsnitt som jag haver lyssnat på).
Citera
2014-01-22, 18:11
Medlem
-Wasteland-s avatar
Tycker nog tyvärr att De Geer nu är onödigt polemisk i den här frågan, han vill "utmana" så kallade "moderna, historielösa, hemmagjorda hedningar" och säger att det "säkerligen" fanns bra saker i Norden innan kristendomen dök upp och Söderman fyller i att dom kristna "drog nytta" av saker som man "identifierade som förkristen kultur och tradition". Jag tycker att man förminskar den svenska historien och bagatelliserar svenskarnas kultur och traditioner. Orkar fan inte sitta här nu och rabbla upp allt som "förkristna barbarer" skapat, uppfunnit, förvaltat och utvecklat, jag trodde dom flesta nationalister var pålästa och medvetna om vårt betydande och unika arv. Apropå att vara historielös... Och vad fan betyder att kristendomen representerar vårt "rasliga arv"?
Citat:
Att det överhuvudtaget ska vara kontroversiellt för nationalister att allmänt säga att man omfattar kristna värderingar är nog unikt för den svenska ”rörelsen”.
De Geer och Söderman får gärna tro på en abrahamitisk gud, men jag har inget intresse av att omfatta "kristna värderingar", vad det nu är för något.

Har tidigare inte brytt mig om den här diskussionen och mest tyckt att den varit meningslös, vilket den egentligen är, men tydligen är det väldigt viktigt för De Geer och Söderman att vi obildade hädare blir frälsta ifrån ondo och accepterar att judeguden skapade Sverige på femtielfte dagen.
Citera
2014-01-22, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europeisch
En offentlig debatt är även när två debattörer samlas i en mindre lokal, med moderator, samt kanske tvåhundra åskådare.

Det första som dök upp i huvudet var ett politiskt korrekt program med en feministkärring som programledare.

Jag är dock nyfiken på detta, finns det verkligen ingen som skulle våga/vilja möta Jonas för en debatt? Det känns spontant som att det borde finnas många nationalister i åtminstone motståndsrörelsen som både är offentliga och pålästa.

Citat:
Han kanske syftar på de som målar upp Nordens kvinnor förr som några slags valkyrieväsen eller tjatar om att vi kristnades medelst svärdet. Jag vet inte riktigt hur det är där men det är lite kul med dessa figurer som gärna påtalar att kristendomen "förlorade mot judarna" samtidigt som ju faktiskt hedendomen dog ut i "strid" med kristendomen.

Nej, hela det här religionstjafset splittrar bara.

Givetvis har du rätt. Religion är en privatsak och det går inte att besegra en religiös motståndare med en bestämd tro. Varför kan inte bara kristna och ateister/övriga vara diplomatiska och respektfulla mot varandra? Nu är jag givetvis övertygad om att majoriteten är just detta och att det är en minoritet som förstör, men ibland leder till att det förstoras upp, som det senaste.
Citera
2014-01-22, 18:16
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Saxlind
Det här var alltså det bästa "bevisen"/"argumenten" han kunde prestera(?):

Judar ogillar kristendom. Förr i tiden sa ingen vit person något dumt om kristendom (kanske för att undvika att bli uppeldad på bål osv?). Judarna har flyttat fram sina positioner de senaste århundradena. Idag är det populärt att vara kritisk till kristendom. Slutsats: Alla som är fientliga mot kristendom är "mentalt judaiserade". De som inte köper resonemanget är obildade och ska läsa igenom en trave böcker innan de får uttala sig igen.

Det är också fortfarande extremt otydligt vem/vilka han menar är "kristendomsfientliga" när han skriver om "den kristendomsfientlighet som inte minst infekterat nationella kretsar i vårt land de senaste decennierna".

Det finns nog extremt få nationella som vill elda ner kyrkor eller förbjuda folk från att fira jul osv som han gnällde över.
Nu är inte jag på det det klara om kristendomsfientlighet handlar om just kristendom specifikt, eller om tro generellt, då med kristendomen som religiös måltavla för Sveriges ateistiskt lagda nationalister?

Skulle vara nyttigt för diskussionen om dessa ateistiska kritiker kunde klargöra sig och bli mer konkreta, speciellt nyttigt för oss som befinner sig lite på avstånd i denna debatt. Utifrån sett känns det faktiskt som debatten stampar lite vatten.

Fetstilta:

Vad jag själv tror menas med kristendomsfientlighet, är den fientlighet som riktar sig mot den andliga delen av folkgemenskapen (folkliga nyttan). En fientlighet som har varit, och är, extremt skadlig, detta hela tiden med alla kristendomsförkastares goda minne. Var finns den nationalistiska logiken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in