2014-01-20, 05:31
Medlem
Imirons avatar
Hehe. Sitter i skiten. Typiskt mig.

Skrev omtentamen på CA och tänkte inte på att det kunde innebära problem. Sitter på torsdagkvällen och ska registrera mig till nästa termin. Whoop, whoop. Kan inte, för omtentamen är inte rättad (CA är en spärrkurs). Det står att kan man inte så ska man uppsöka studievägledare. Kollar deras öppettider, inga på fredagen. Så jag mailar dem och tror att det ska vara lugnt. Nej, 09:30 nästa dag får jag ett svar som säger att jag under fredagen måste lämna in en dispensansökan under deras öppettid 10-12. De hade alltså lagt in ännu en extra öppettid, men det stod ingenstans. Vi hade tentamen i CB mellan 09 och 13 så ni kan ju gissa om jag hann läsa mailet i tid.

Så nu ska man försöka ordna det här och tänkte försöka så snabbt som möjligt. Problemet är att jag inte kan idag eftersom jag måste vara hemma när skadedjursbekämpningen (har vägglöss) kommer, och därför inte kan gå till studievägledarnas öppettider idag. Kan ringa, men då kan jag inte lämna in en (försenad) dispensansökan.

Fattar inte hur det kan vara så lökigt utformat. Var säkert 100 pers som omtentade CA, men de har väl bara vart mer uppmärksamma än jag.
Citera
2014-01-20, 12:32
Medlem
Någon som erfarenhet att byta till SU från annat lärosäte? Hur stor chans är det att man får tillgodoräkna sig kurser? Är det konstruerat på så vis att man måste försöka tillgodoräkna sig ''allt'' eller får man själv välja vilka kurser?
Citera
2014-01-20, 13:10
Medlem
SunWukongs avatar
Vet någon hur lång tid det brukar ta från att en termin avslutas tills man får veta ens kursbetyg vid LU (T1)?

Betyg ska ju generellt publiceras inom tre veckor från tentamenstillfället eller dylikt och de skulle såvitt jag vet ha betygskollegium idag. Funderar därför mest kring ifall det brukar vara inom tre veckor av avslutad kurs eller inom tre veckor av sista betygsgrundande kursuppgift?

Det verkar som att jag ligger exakt på gränsen mellan AB och BA och blir bara uppstressad och ofokuserad av att bära med mig ovissheten in nu när vi börjat på nästa termin
Citera
2014-01-20, 15:35
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong
Vet någon hur lång tid det brukar ta från att en termin avslutas tills man får veta ens kursbetyg vid LU (T1)?

Betyg ska ju generellt publiceras inom tre veckor från tentamenstillfället eller dylikt och de skulle såvitt jag vet ha betygskollegium idag. Funderar därför mest kring ifall det brukar vara inom tre veckor av avslutad kurs eller inom tre veckor av sista betygsgrundande kursuppgift?

Det verkar som att jag ligger exakt på gränsen mellan AB och BA och blir bara uppstressad och ofokuserad av att bära med mig ovissheten in nu när vi börjat på nästa termin

Andas. du kommer få reda på det troligtvis imorgon.
Citera
2014-01-20, 16:16
Medlem
Thingols avatar
Citat:

Jag sitter i samma sits. Har fått höra att betygen publiceras i slutet av veckan.
Citera
2014-01-20, 16:22
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:

3 veckor efter avslutat moment (tenta/uppsats/whatever) är det som gäller för betyg - när man håller tidsgränsen, vill säga.
Citera
2014-01-20, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aqxq
Någon som erfarenhet att byta till SU från annat lärosäte? Hur stor chans är det att man får tillgodoräkna sig kurser? Är det konstruerat på så vis att man måste försöka tillgodoräkna sig ''allt'' eller får man själv välja vilka kurser?
Jag är även nyfken på detta.

Hur funkar det att byta från SU till UU?

*efter en termin
*efter ett år

Vill man definitivt byta till UU, är det ens värt det att läsa ett år/termin på SU?
Senast redigerad av plstudent 2014-01-20 kl. 16:32.
Citera
2014-01-21, 20:20
Medlem
xposeds avatar
Läser just nu en tekniklinje på gymnasiet men har på senare tid insett att jag faktiskt kanske vill göra något annat med mitt liv än att jobba som ingenjör. Har alltid haft ett stort intresse för teknik men faktiskt också ett intresse för både juridik och ekonomi vilket jag har fått lite ångest för nu.

Ligger just nu på C i snitt men har hopp om att höja mig, vilket jag vet att jag kan men har helt enkelt varit för lat för. Vad kräver för att komma in på juridik? Är det A rakt igenom eller kommer jag ha en chans med blandade C/B/A? Antar att det krävs några gymnasiekurser i form av juridik, samhälle, eller liknande som jag inte har läst, går detta att läsa upp senare för att få behörighet?

Är inte alls så haj på olika poänggrader, vad som behövs för att komma in eller hur man räknar ut detta osv men har kollat lite smått på ett par olka sidor, i vilket jag inte har sett att det själva antagningen kräver något värre än vad jag läser/ska läsa. Om det nu är så, kan man ta dessa kurser fristående efter gymnasiet för att ha behörigheten?
Citera
2014-01-21, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xposed
Läser just nu en tekniklinje på gymnasiet men har på senare tid insett att jag faktiskt kanske vill göra något annat med mitt liv än att jobba som ingenjör. Har alltid haft ett stort intresse för teknik men faktiskt också ett intresse för både juridik och ekonomi vilket jag har fått lite ångest för nu.

Ligger just nu på C i snitt men har hopp om att höja mig, vilket jag vet att jag kan men har helt enkelt varit för lat för. Vad kräver för att komma in på juridik? Är det A rakt igenom eller kommer jag ha en chans med blandade C/B/A? Antar att det krävs några gymnasiekurser i form av juridik, samhälle, eller liknande som jag inte har läst, går detta att läsa upp senare för att få behörighet?

Är inte alls så haj på olika poänggrader, vad som behövs för att komma in eller hur man räknar ut detta osv men har kollat lite smått på ett par olka sidor, i vilket jag inte har sett att det själva antagningen kräver något värre än vad jag läser/ska läsa. Om det nu är så, kan man ta dessa kurser fristående efter gymnasiet för att ha behörigheten?

Vad gäller intagningspoängen kan du söka på olika lärosäten och terminer här: http://statistik.uhr.se/

Vad gäller behörighet gäller detta åtminstone för Uppsala: Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A1) alternativt Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 1)
Citera
2014-01-21, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Vad gäller behörighet gäller detta åtminstone för Uppsala: Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A1) alternativt Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 1)
Vilket också gäller för övriga fem juristutbildningar i landet. Utbildningar har alltid likadana behörighetskrav varhelst i landet de hålls.
Citera
2014-01-21, 21:56
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Vilket också gäller för övriga fem juristutbildningar i landet. Utbildningar har alltid likadana behörighetskrav varhelst i landet de hålls.

Nej.
Citera
2014-01-21, 21:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Nej.
... Nej? Utveckla gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto