Om rymden bestod av någon gas tex. syre, skulle vi då konstant bli störda av ljud från skapandet av galaxer och döende stjärnor?
Om man bortser från att rymden inte kan bestå av något med massa, då denna bara skulle samlas och bli till stjärnor och planeter utav gravitationen, så skulle vi nog inte höra så mycket. Avstånden är för stora. Vi skulle störas av ljudet lika mycket som vi skulle bli bländade av ljuset. Men solen skulle nog bli lite jobbig...
Hur lyckas Voyager 1 hålla sån stor fart trots 0 bränsle?
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
För att det inte finns något som bromsar ner den.
Eller som Isaac Newton beskrev det i sin första rörelselag:
"En kropp förblir i vila eller i likformig rörelse så länge inga yttre krafter verkar på kroppen."
Inget sägs ju kunna undgå ett svart håls gravitation, inte ens ljus. Hur kommer det sig då att svarta hål kan skjuta ut strålar eller sk. Jets av energi?
Min lekmannakunskap säger mig att de antingen borde bli insugna i det svarta hålet igen, alltså att vi inte ens borde kunna se dem eller att de färdas snabbare en något annat i universum och på så vis kan undvika att sugas in igen.
På trådens första sida kan denna förklaring läsas.
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Citat:
Ursprungligen postat av DXman
om du åker rakt ut i rymden i 30 år, har det gått lika lång tid på jorden eller kommer tiden att förvrängas?
Beror på hur fort du åker.
Tiden i skeppets perspektiv går långsammare med en faktor 1/sqrt(1-(v/c)^2). Så åker du i halva ljushastigheten så upplever du tiden 2 gånger långsammare. Dvs. 2 år på jorden blir 1 år på skeppet
Jag fann en intressant fråga i trådens första sida. Men ett svaret som, givet att jag tolkat beskrivning och exempel korrekt, innehåller en motsägelse. Vari ligger felet ?
given beskrivning:
Tiden i skeppets perspektiv går långsammare med en faktor 1/sqrt(1-(v/c)^2)
min tolkning av given beskrivning:
tidJorden = tidSkepp * 1/sqrt(1-(v/c)^2)
givet exempel:
Så åker du i halva ljushastigheten så upplever du tiden 2 gånger långsammare. Dvs. 2 år på jorden blir 1 år på skeppet
min tolkning av givet exempel:
tidJorden = tidSkepp * 2, om v=0.5*c
Givet att min tolkning av beskrivningen och exemplet är korrekt, gäller alltså
1/sqrt(1-(v/c)^2) = 2, om v=0.5*c
men detta är inte en matematisk lösning
Beräkning av uttrycket, givet v=0.5*c
1/sqrt(1-(v/c)^2) = 1/sqrt(1-(0.5*c/c)^2) = 1/sqrt(1-(0.5)^2) = 1/sqrt(1-0.25) = 1/sqrt(3/4) = 2/sqrt(3)
Alltså
1/sqrt(1-(v/c)^2) = 2/sqrt(3), om v=0.5*c
Men då är påståendet 1/sqrt(1-(v/c)^2) = 2, om v=0.5*c falskt
Vari ligger felet ? Jag förmodar att beskrivningen är korrekt, men exemplet felaktigt. (Jag fann ingen anmärkning eller förtydligande bland de närmast följande posterna)
Inget sägs ju kunna undgå ett svart håls gravitation, inte ens ljus. Hur kommer det sig då att svarta hål kan skjuta ut strålar eller sk. Jets av energi?
Min lekmannakunskap säger mig att de antingen borde bli insugna i det svarta hålet igen, alltså att vi inte ens borde kunna se dem eller att de färdas snabbare en något annat i universum och på så vis kan undvika att sugas in igen.
Såna jets associeras främst med neutronstjärnor och inte svarta hål. Och neutronstjärnor kan både materia och strålning fly från. Men de är lika. Hur som helst, det finns två sorters jets. Den ena produceras av neutronstjärnor. De kan skicka ut röntgenstrålar från sina poler. Dessa orsakas av materia som sugs in via stjärnans magnetpoler och kolliderar med enorm kraft med stjärnans yta. Denna sortens neutronstjärna kallas även pulsar.
När det gäller jets där materia skjuts ut så är det för att strålarna med röntgen, från en pulsar, träffar mer infallande materia och orsakar ett enormt tryck. Och gas skjuts ut i rymden med en enorm fart. Så i båda fallen så är det neutronstjärnor som får materia dumpad på sig. Det får de i binära system där det finns en annan stjärna som slänger ur sig materia. När gaser skjuts ut så är det i system där grannstjärna slänger ur sig mycket mer materia än i fallet med en pulsar.
Jag antar att något liknande kan hända med ett svart hål om materia hinner kollidera innan händelsehorisonten men det kanske någon annan kan utveckla.