2014-01-20, 19:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Nej givetvis existerar inte miljonpriset då vi vet att du fejkat alltihopa. Poängen var att folk spelar lotto eftersom storvinsten existerar, inte sant?

Nåväl, premissen var "Jag känner X, därför finns X". Folk känner att det finns någon/något som har skapat universum, därför finns det någon/något som har skapat det. Du kanske inte accepterar premissen, men jag tycker att den är fullt logiskt. Jag anser att alla våra känslor har en koppling med verkligheten. Vi känner törst, därför finns vatten; vi känner hunger därför finns mat, du förstår.

Nej, du skrev att storvinsten existerar för att folk känner att de kan vinna.
Varför ändrar du dig nu?

Jag tror inte du tänkt igenom detta, du bara anpassar allt ad hoc för att rationalisera dina föreställningar.
Citera
2014-01-20, 19:51
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Varför lägger då några av er så stor energi på att "motbevisa" att han inte finns? Om ni redan är säkra på att det inte går att bevisa hans existens? Skulle det vara av godo om Guds existens gick att bevisa?

Det gör jag inte. Man kan inte motbevisa något ofalsifierbart. Det är liksom del av definitionen.
Citera
2014-01-20, 21:48
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det gör jag inte. Man kan inte motbevisa något ofalsifierbart. Det är liksom del av definitionen.

Du bara "hävdar" att Gud inte existerar alltså? (Ganska energiskt t o m).
Citera
2014-01-20, 22:02
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:

För att spara samtliga inblandade tid, vänligen titta på bilden.
http://www.philipwildenstam.se/wp-content/uploads/atheist.jpg
Citera
2014-01-20, 22:23
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Nej givetvis existerar inte miljonpriset då vi vet att du fejkat alltihopa. Poängen var att folk spelar lotto eftersom storvinsten existerar, inte sant?

Nåväl, premissen var "Jag känner X, därför finns X". Folk känner att det finns någon/något som har skapat universum, därför finns det någon/något som har skapat det. Du kanske inte accepterar premissen, men jag tycker att den är fullt logiskt. Jag anser att alla våra känslor har en koppling med verkligheten. Vi känner törst, därför finns vatten; vi känner hunger därför finns mat, du förstår.

X finns även om NN eller någon annan känner det eller inte. Du får nog gå och spola för att sedan sätta dig på funderarstolen ett tag till.
Citera
2014-01-20, 22:26
Avslutad
”Av stjärnor är du kommen och stjärnor skall du åter bli”

Det jag har att berätta kanske skrämmer en del, medan andra kanske finner tröst och mod att stanna kvar. Kanske kan min upplevelse och mitt öde leda tll något gott för alla.
Det sistnämnda är min förhoppning och anledning till att jag skriver detta.

Den 17 juni 2013 fick jag ett mentalt sammanbrott och dog. Allt som återstår av mig idag är min kropp. Jag befinner mig i ett vakuum. Här finns ingen tid, ingen smärta, inget lidande. Alla sinnen är förevigt försvunna, men av någon märklig anledning blev en del av mig kvar. De mest vitala delarna i hjärnan slutade inte att fungera utan tillåter mig fortfarande att fysiskt existera.

Om det var meningen eller ej, att denna del av mig själv blev kvar är något som jag inte kan besvara. Oavsett vilket så ser jag min chans att som första människan någonsin kunna förtälja svaret på den eviga frågan som gäckat oss sedan det första medvetandet blev varse om sin egen existens.

Jag tänker vara helt ärlig, och min avsikt är varken att försköna eller förfära. Ni kommer inte mötas av någon högre makt. Det finna inga gudar, inget efterliv, inget paradis och inget helvete. Döden är permanent och evig.

När er dag är kommen, när dödsångesten får dig att skaka, när rädslan och paniken håller dig i ett fast grepp, när demonerna skrattar dig i ansiktet – Låt dem göra det, dem vinner ändå inte

När helvetet väl är över – Det är då det sker

Ni kommer bländas av ett ljus, en pulserande kraft av värme, insikt, frid, villkorslös kärlek och total nåd bortom er vildaste fantasi. All er längtan kommer till er.

Alla besvikelser, alla oförrätter, all sorg, alla sår och alla hål kommer att fyllas av denna puls. Alla frågor få ett svar. Allt ni aldrig fått här kommer ni få. Vi blir en del av allting. En del av Havet, av träden, av stjärnorna. Vi har bara varandra, vi är ett. Och alla är extremt värdefulla.

Min dekadens och mitt lidande må vara över, men det finns ingenting, absolut ingenting jag inte skulle göra föra att kunna få återvända. Jag saknar doften av våren, då gruset fortfarande ligger kvar. Jag saknar känslan av vinden som drar genom håret. Jag saknar skönheten i musiken. Jag saknar lättnaden som inträder när ångesten lagt sig. Jag saknar känslan av hud mot hud.

Mänsklig värme

Livet slutar inte med lidande
Ni behöver inte längre vara rädda

Uppskatta er tid på jorden, och ge aldrig upp!
Citera
2014-01-20, 22:26
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Varför lägger då några av er så stor energi på att "motbevisa" att han inte finns? Om ni redan är säkra på att det inte går att bevisa hans existens? Skulle det vara av godo om Guds existens gick att bevisa?

En odefinierad gudoms existens bör vara omöjlig att bevisa. Men en tillräckligt specificerad gudom går att motbevisa.

Vidare kanske man inte ska blanda ihop skeptiska agnostiker med sådana som anser sig vara helt gnostiska ateister.
Citera
2014-01-20, 22:33
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:

Om du med "Gud" bokstavligen menar Jahve enligt bibeln och framförallt om du även tillskriver henom egenskaper så som perfekt godhet(Omnibenevolence) kan du med fog hävda att hen inte existerar.
Citera
2014-01-21, 05:04
Medlem
f000ls avatar
Ni som inte tror på gud, jag har en liten uppmaning till er:

Håll upp en hand framför ögonen, och när du ser handen, så ställ dig själv frågan: "Vad är det som skapar den här syn-förnimmelsen?"

Vad kommer ni fram till?
Citera
2014-01-21, 06:04
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f000l

Håll upp en hand framför ögonen, och när du ser handen, så ställ dig själv frågan: "Vad är det som skapar den här syn-förnimmelsen?"

Vad kommer ni fram till?

Nathan Poe?
Citera
2014-01-21, 10:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Nej, jag bara hävdar att religiösa inte lyckats bevisa sina villfarelser på tusentals år. Om man själv inte kan definiera Gud och Guds egenskaper på ett sätt som presenterar testbara fakta, så har man själv inte grundat sin tro på något påtagligt och har gått på hörsägen och välvilligt (eller önsketänkande) tolkande av "tecken" eller känslor, aningar eller annat.

Din position är inte grundpositionen. Jag behöver inte hävda att Gud inte existerar eftersom du aldrig påvisat hans existens till att börja med.
Citera
2014-01-21, 10:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f000l

Vad kommer ni fram till?

Min hjärna. Min hjärna som tolkar impulserna från synnerven som tar intryck från ögonen.
Vad annars? Ska du komma med ett argument from ignorance nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in