2014-01-20, 16:28
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Om jag menar att det går att veta utan att bedöma eller värdera, tror du mig då?
Nej. Kanske du borde ta reda på vad "vetskap" innebär?
Citat:
Om jag menar att sanningen om dig även handlar om mig, tror du mig då?
Nej, inte om du tänker göra påståenden utan att validera subjektet.
Citat:
Att allt du någonsin upplevt har du själv valt att uppleva, tror du mig då?
Nej, då jag inte är allsmäktig. Om jag var det hade du inte tillåtits sprida dessa floskler och vi hade inte haft den här diskussionen.
Citat:
Att din medvetenhet sträcker sig över hela universum, tror du mig då?
Nej, igen, vad har du för belägg för ditt dravel?

Citat:
Eller tror du att din medvetenhet är dina fem sinnen inuti en fysisk kropp?
Med reservation för definitionen av sinnen och hur man räknar dessa, ja.
Citat:
Om det är din övertygelse och du vill hitta bevis genom intellektet så kan du leta tills du ligger på dödsbädden.
Om jag har rätt, så har jag rätt, alltså? Stor överraskning.
Citat:
Det är vad mitt hjärta säger och vill du kalla det floskler så visst.
Ditt hjärta pumpar blod. Det är vad ditt medvetande säger, menar du väl och det medvetandet har en livlig fantasi, dock med rätt begränsad världsbild.

Citat:
"Det har sagts att stillhet är det enda språk Gud talar, allt annat är en dålig översättning"
Och har det sagts så är det obestridbar sanning, oavsett brist på validering?
Citat:
Sen gillar jag inte ordet Gud, men det sammanfattar rätt bra hur svårt vi har att inte styras av våra tankar.
Det är nog ganska oundvikligt ja.. Fast jag tvivlar på att du erbjuder något alternativ.
Citera
2014-01-20, 17:04
Medlem
JBernards avatar
Ni som är skeptiska, hur har ni tänkt att något som är metafysiskt skall kunna bevisas?
Citera
2014-01-20, 18:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Ni som är skeptiska, hur har ni tänkt att något som är metafysiskt skall kunna bevisas?

(Ironisk -->) Oops, varför har ingen föreslagit detta tidigare?

Seriöst: Det är inte skeptikerns problem.

Men trots detta kan jag ändå komme med ett par kommentarer.

1/ Alla wannabe apologeter kunne t.ex. börja med att rensa upp i sin semantiska förvirring, så dom vet vad ordet "bevis" betydar/kan betyda.

2/ Sen applicera denna nyförvärvade semantiska insikt i sin argumentation.

3/ Avstå från öht att använda förvrängd/hemmasnickrat vetenskap utan att först legitimera denna per se.

4/ Lära sig grundläggande logik, epistemologi och metafysik och dessas 'hemmaplan' så vi undvikar pseudo-filosofi som i realiteten är mer semantisk akrobatik än filosofi.
Citera
2014-01-20, 18:12
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Folk känner att de kan vinna på lotto därför finns storvinsten, är logiken.

Så om jag då skapar ett fejklotteri och Adam Bertilsson köper en lott och känner på sig att han har tur och köpt vinstlotten som ska ge en miljon så existerar detta miljonpriset även om allt är bluff och båg från min sida?
Citera
2014-01-20, 18:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Om det inte kan bevisas, hur ska man kunna veta att det finns så att man kan bedöma vad som krävs för att avgöra någonting alls om det metafysiskas egenskaper? Hur vet du att något metafysiskt ens är på kartan? Det enda vi har är hjärnspöken sprungna ur hörsägen och mänsklig natur, men inget påtagligt som ens redogör för att något metafysiskt någonsin upplevts.

Som det är nu, så är det metafysiska oskiljbart från "ingenting", eller "finns ej".
Citera
2014-01-20, 18:51
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Så om jag då skapar ett fejklotteri och Adam Bertilsson köper en lott och känner på sig att han har tur och köpt vinstlotten som ska ge en miljon så existerar detta miljonpriset även om allt är bluff och båg från min sida?
Nej givetvis existerar inte miljonpriset då vi vet att du fejkat alltihopa. Poängen var att folk spelar lotto eftersom storvinsten existerar, inte sant?

Nåväl, premissen var "Jag känner X, därför finns X". Folk känner att det finns någon/något som har skapat universum, därför finns det någon/något som har skapat det. Du kanske inte accepterar premissen, men jag tycker att den är fullt logiskt. Jag anser att alla våra känslor har en koppling med verkligheten. Vi känner törst, därför finns vatten; vi känner hunger därför finns mat, du förstår.
Senast redigerad av kunskap1 2014-01-20 kl. 18:54.
Citera
2014-01-20, 18:58
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så vatten, mat och värma-alstring är efterkonstruktioner för att tillgodose initial-komponenterna törst, hunger och värma.
Vad menar du med efterkonstruktioner?

Ännu en idealistisk (i filosofisk betydelse) ad hoc premiss i din långa, långa rad av ad hoc premisser.

Enligt vilka "giltig och valid" kriterier?

Det skulle ju vara lite roligt om 'transmofoglyfiering av ambrojade' eller pastafarianismen visade sig att vara mer "giltiga och valida" än DINA spekulationer.[/quote]
Du tycker alltså att premissen "Jag känner X, därför finns X" inte är någon rimlig premiss? Vad menar du med 'transmofoglyfiering av ambrojade'? Bara lite nyfiken.
Citera
2014-01-20, 19:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nåväl, premissen var "Jag känner X, därför finns X". Folk känner att det finns någon/något som har skapat universum, därför finns det någon/något som har skapat det.

När blev "jag kännar något" till "det måste finnas"?

Citat:
Du kanske inte accepterar premissen, men jag tycker att den är fullt logiskt.

Förtydliga denna logik, tack. En ad hoc premiss är inte logisk per automatik.

Citat:
Jag anser att alla våra känslor har en koppling med verkligheten.

Vilket inte betydar att dessa känslor beskrivar verkligheten särskild bra.

Citat:
Vi känner törst, därför finns vatten; vi känner hunger därför finns mat, du förstår.

Fortfarande samma up-och-ner-vända kausalitet. Det är nonsens.
Citera
2014-01-20, 19:04
Medlem
JBernards avatar
Citat:

Seriöst: Det är inte skeptikerns problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Om det inte kan bevisas, hur ska man kunna veta att det finns så att man kan bedöma vad som krävs för att avgöra någonting alls om det metafysiskas egenskaper?

Varför lägger då några av er så stor energi på att "motbevisa" att han inte finns? Om ni redan är säkra på att det inte går att bevisa hans existens? Skulle det vara av godo om Guds existens gick att bevisa?
Citera
2014-01-20, 19:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så vatten, mat och värma-alstring är efterkonstruktioner för att tillgodose initial-komponenterna törst, hunger och värma.

Citat:
Vad menar du med efterkonstruktioner?

Du har bytat om på orsak och verkan.

Citat:
Du tycker alltså att premissen "Jag känner X, därför finns X" inte är någon rimlig premiss?

Naturligvis inte.

Citat:
Vad menar du med 'transmofoglyfiering av ambrojade'? Bara lite nyfiken.

Det är en 'osynlig', i stort sett oförklarlig och icke-falsifierbar process-behandling av ett 'osynligt', i stort sett oförklarligt och icke-falsifierbart ämne/substans/fenomen, som dock ändå MÅSTE finnas eftersom det alltid känns rätt när jag tänker på det.
Citera
2014-01-20, 19:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Varför lägger då några av er så stor energi på att "motbevisa" att han inte finns?

Det finns inget att "motbevisa" eftersom det är icke-falsifierbart. Det som "motbevisas" är den miserabla teist-apologetiken som ändå försökar att falsifiera det icke-falsifierbara istället för bara att kalla det TRO och hålla det kvar inom tros-området.

Citat:
Skulle det vara av godo om Guds existens gick att bevisa?

All äkta kunskap betraktar "vi" som en tillgång.
Citera
2014-01-20, 19:25
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Folk känner att de kan vinna på lotto därför finns storvinsten, är logiken. Det behöver givetvis inte vara du som vinner storvinsten, någon annan kanske gör det. Huvudsakligen är att storvinsten existerar för annars hade folk inte spelat lotto.

Ett par rätt väsentliga skillnader mellan Gud och Storvinsten:

1. Storvinsten är inte till för alla, vilket väl åtminstone Abrahams gud ska vara (så länge man tror på henom), utan är ett försvinnande litet fåtal förunnat att bekanta sig med personligen.

2. Storvinsten finns det belägg i verkligheten för.

Folk som vinner storvinsten gör det inte för att de hade det på känn, utan för att de hade en helt otroligt osannolik tur och råkade köpa rätt lott, eller välja rätt kombination av tal. Sen kan ju lotteriet vara uppbyggt så att sannolikheten att någon vinner varje omgång är 1, men att det skulle vara just vinnaren är väldigt osannolikt.

Citat:
Har känslor någon koppling med verkligheten? Låt oss testa:

Jag känner törst, därför finns vatten.
Jag känner hunger, därför finns mat.
Jag känner värme, därför finns något som alstrar värme.
Jag känner att det finns liv på andra planeter, därför kan det (sannolikt) finnas liv.

Därför anser jag att premissen "jag känner X därför finns X" är fortfarande giltig och valid.

Det där är väl både premiss och slutsats?

Fast du har vänt på dem i dina exempel (utom det sista, eftersom vi inte vet att ET existerar) såvitt jag kan se. Vatten finns; din kropp är till största delen gjord av vatten och behöver regelbunden påfyllning av detsamma, därför känner du törst. Samma sak med mat och värme (solen och värme från jordens innandöme). Orsaken till de tyngre beståndsdelarna av vatten och mat, eller snarare deras ursprung, är i hjärtat av stjärnor mycket äldre än solen.
Senast redigerad av DingusMcDuck 2014-01-20 kl. 20:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in