2014-01-14, 14:58
Medlem
raajtans avatar
Jobbar i mataffär själv, då har vi t.o.m lappar där det står att man ska kolla legg på alla som är under 25. Så kolla alla. Hellre säker än osäker!
Citera
2014-01-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erdnaerdna
Hej,

OBS! Endast intresserad av svar från folk som arbetat fro.m Jan 2013.

Vad får du ut som arbetar ca 75% i en livsmedelsbutik?
Vad får du ut när du arbetar 100% i en livsmedelsbutik?
Gillar du jobbet?

Gällande lönen är det väl bara att räkna
Lägstalöner (grundlön) exkl OB nedan.

Ålder och vana

18 år 18 485 kr
19 år 18 955 kr
19 år, 1 års branschvana 19 260 kr
20 år 19 560 kr
20 år, 1 års branschvana 19 860 kr
20 år, 2 års branschvana 20 160 kr
Citera
2014-01-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raajtan
Jobbar i mataffär själv, då har vi t.o.m lappar där det står att man ska kolla legg på alla som är under 25. Så kolla alla. Hellre säker än osäker!

Kolla din inkorg! har PMat dig.
Citera
2014-01-14, 15:05
Medlem
Ang leg kan det alltid vara värt att nämna att skulle du sälja till minderårig och det blir rättegång är det du som åker dit för langning. Butiken står alltid fri. Det är du som enskild person som gör brottet. Kan vara värt att tänka på... Hellre än gång för mycket.
Citera
2014-01-14, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a4ca
Gällande lönen är det väl bara att räkna
Lägstalöner (grundlön) exkl OB nedan.

Ålder och vana

18 år 18 485 kr
19 år 18 955 kr
19 år, 1 års branschvana 19 260 kr
20 år 19 560 kr
20 år, 1 års branschvana 19 860 kr
20 år, 2 års branschvana 20 160 kr

Jojajo, men jag tänkte mest på den personen som arbetar te.x varannan kväll och någon/några kvällar i veckan.

Sällan folk i livsmedelsbranschen arbetar 7-16 Mån-fre och går efter Ingångslön.
+ att jag har 3 års erfarenhet och är 20+
Citera
2014-01-19, 22:15
Medlem
Wonds avatar
Okej!

Tackar för tipsen

De dagar som gått har väl varit hyffsade. Lärt mig lite nytt i alla fall samt börjat få lite mer flyt nu.
Mycket kvar att lära, samt mer än en månad kvar.

Men ändå lite orolig på det inte alls kommer bli nå jobb efteråt :/
Social ångest/fobi har jag verkligen när jag börjat fundera mer på min sociala förmåga m.m. Börjat lyssna på ljudbok för att motverka det och bli mer social på så sätt.

Men tycker liksom chefen aldrig verkar se mig arbeta, då han verkar arbeta med annat för det mesta. Så förstår inte riktigt vad dom kommer basera min praktik på, om dom ens har tankarna i anställning efteråt?
Visst, är ju ändå bra praktik då det står på papper i alla fall att jag kommer få lära mig kassan också, något man kan skriva ner i CV'et för att söka jobb på matvarubutiker.

Men just denna affär besöker jag flera gånger i veckan och gillar den enormt.

Sjukt nervös att göra mycket fel, och känns som det blir så när jag blir nervös över det.

Inte riktigt fattat exakta vilka datum som ska placeras före andra datum.
På mejeriet och dess produkter brukar det ju vara kort datum och det är ju självklarhet att lägga de nya produkterna längst bak.

Men när det gäller datum som håller i ett halvår? och det i över ett år?
Jag har hittills kört på lite känsla, att om det är mycket produkter i hyllan och ser att datumen håller i över ett år till och att jag ser att de nuvarande datum som jag placerar in bara är någon/några få veckor längre än de som redan är i hyllan, så placerar jag in de nyaste först.
Om det är bara en eller några kartonger med produkter som är lätt att flytta så brukar jag göra det och lägga de nyaste längst bak fastän de kanske är nå halvår till några år gamla.

Osäker om att fråga FÖR mycket, vill köra på logik och initiativ.
Citera
2014-01-19, 22:48
Medlem
knazbarnets avatar
Låter konstigt att du som praktikant ska sitta i kassan, visste inte ens att det var tillåtet.

Ont: Legga alla du är de minsta osäker på, kan säga såhär oavsett om du är praktikant eller inte kommer chefen hata dig om du missar en kontrollant. Vissa miffon kommer bli sura men det är inget att bry sig om.

Kul sak dock är att iaf svenska spels kontrollanter inte får vara babbar eller ha skägg säkert något liknande med tobakskontrollanter

Citat:
Ursprungligen postat av a4ca
Ang leg kan det alltid vara värt att nämna att skulle du sälja till minderårig och det blir rättegång är det du som åker dit för langning. Butiken står alltid fri. Det är du som enskild person som gör brottet. Kan vara värt att tänka på... Hellre än gång för mycket.

Är du på riktigt dum i huvudet?
Citera
2014-01-19, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wond
Jag börjar praktik redan imorgon på en mataffär, där jag ska praktisera ungefär 1,5 månad av vad som är bestämt hittills. Förut praktiserat på mataffär (dock en annan) men det var något år sedan och då fick jag inte sitta i kassan.
Denna gång är det som bestämt att jag ska även få sitta i kassan, som dom då kommer lära en.

Tror det finns chans till jobb efteråt om jag sköter allting bra (som jag gör, är då väldigt bra och smidig på packetera upp varor som jag tidigare gjort, och allmänt snabblärd). Har en polare som blev erbjuden jobb efter praktik på detta ställe (förutom att han då kände en person som jobbade där). Så chansen finns och jag tror nästan jag kommer få jobb efteråt, i alla fall kanske mot sommaren.

Men jag är smått orolig när det gäller kassa med mera. Mest det med att man måste kolla ID på personer. Jag är kass på att se vilken ålder personer är i och skulle vara gott med tips på detta?
Jag själv tycker att jag ser relativt ung ut fast jag är runt 22 år, ändå behöver jag aldrig visa leg när jag köper t.ex energidryck som oftast då är 18 årsgräns på denna affär.

Sedan en sak jag verkligen funderar på just nu, kanske ingen big-deal men ändå något jag har i tanken.
Det är att jag tänker börja en ny sport nästa månad och tydligen börjar denna introduktionskurs redan klockan 17, en dag i veckan. Och jag gissar på mina tider på denna praktik blir 8-17 (för det är ju normalt att det brukar vara den tiden) och darför funderar om det är smart och isåfall HUR jag lägger fram detta imorgon när jag frågar angående tiderna. Att under en månads tid få ändra tiden för en dag och gå hem tidigare en timme tidigare och kanske kan ändra så jag börjar tidigare eller kan praktisera på en helg (osäker om man får praktisera på helger för arbetsförmedlingen dock).

Vad tror ni?
Jag vill inte ge intryck till denna praktik att jag vill styra min egna tider. Jag går gärna efter de tider dom erbjuder mig när jag jobbar (om jag skulle få jobb). Men nu bara på introduktionskursen för denna sport jag börjar så är det endast 1 månads tid, 1 dag i veckan (dvs 4 dagar totalt) som jag vill gå hem redan klockan 16. Sedan efter introduktionstiden så är det kvällar och då kommer jag lätt kunna gå dessa normala tiderna 8-17 t.ex.

Är jag bara nojjig eller vad tror ni detta skickar för signaler? Det kan väl inte avgöra om jag inte får jobbet eller göra mina chanser så mycket lägre?

Tar gärna emot all annan tips under praktiken. Mer än att göra sitt bästa för det har jag alltid gjort och alltid kommer att göra.

Praktik leder sällan till jobb, ville han anställa dig skulle han göra det efter några dagar bara. Tror att du blir utnyttjad inte fan behöver man 1,5 månad för att lära sig butiksjobb.
Citera
2014-01-20, 00:10
Medlem
Wonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Låter konstigt att du som praktikant ska sitta i kassan, visste inte ens att det var tillåtet.

Ont: Legga alla du är de minsta osäker på, kan säga såhär oavsett om du är praktikant eller inte kommer chefen hata dig om du missar en kontrollant. Vissa miffon kommer bli sura men det är inget att bry sig om.

Kul sak dock är att iaf svenska spels kontrollanter inte får vara babbar eller ha skägg säkert något liknande med tobakskontrollanter

Är du på riktigt dum i huvudet?

Citat:
Ursprungligen postat av Fred85
Praktik leder sällan till jobb, ville han anställa dig skulle han göra det efter några dagar bara. Tror att du blir utnyttjad inte fan behöver man 1,5 månad för att lära sig butiksjobb.

Nja.
Enligt polaren så blev han erbjuden jobb efter praktik (kan vara anledning till att hans pappa även jobbar där, men tror ändå på dom anställer efter långvarig praktik ifall man kan jobbet. Finns en del unga personer vid min ålder som även jobbar där. Börjat snacka allt mer med en anställd där som är lika gammal som mig, ska ta och fråga han hur han fick jobbet m.m).
Och jag tror inte det är så ovanligt, åtminstone om man praktiserar tillräckligt länge så man kan allt bra och att det går väldigt smidigt.

Att man som praktikant är vid kassan tror jag inte är så konstigt.
Jag har tidigare praktiserat på en matvarubutik, men det var en mycket mindre sådan och där fick jag tyvärr inte sitta vid kassan (men då frågade jag knappt om det heller).
Nu lär jag få sitta vid kassan efter några veckor in på praktiken.

Vissa affärer anställer via bemanningsföretag, men vet att denna affär jag praktiserar på anställer personer själva. Och jag tror då jag har större chans till anställning efter 1.5 månad praktik som jag lärt mig kassan och allting, än någon som lämnar in CV som kanske har kassavana och praktiserat någon annanstans eller jobbat ett litet tag på annan affär.
För oavsett vad så är ju alla affärer olika och om dom anställer en direkt utan praktik så är väl chansen att när dom börjar jobba så lär dom inte hitta till produkter direkt, utan måste fråga andra kollegor till en början? som ödslar en del tid.
Citera
2014-01-20, 06:42
Medlem
Jag har en fråga när det gäller er som fick jobb genom att besöka butiken och leta reda på chefen/personalansvarig/någon som kunde anordna kontakt med dessa. Vilka tider (på dagen/i veckan alltså) skulle ni rekommendera? Med tanke på hur deras arbetsuppgifter ser ut, men även när de är tillgängliga. Jag antar att dessa personer har en tendens att inte jobba helg exempelvis.
Citera
2014-01-20, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evopression
Jag har en fråga när det gäller er som fick jobb genom att besöka butiken och leta reda på chefen/personalansvarig/någon som kunde anordna kontakt med dessa. Vilka tider (på dagen/i veckan alltså) skulle ni rekommendera? Med tanke på hur deras arbetsuppgifter ser ut, men även när de är tillgängliga. Jag antar att dessa personer har en tendens att inte jobba helg exempelvis.

Jag gick runt till några butiker för ett tag sen och ska gå till en idag, men runt 13-tiden skulle jag säga. Alla butikschefer var där runt 12-13 tiden.
Citera
2014-01-20, 10:35
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wond
Att man som praktikant är vid kassan tror jag inte är så konstigt.
Jag har tidigare praktiserat på en matvarubutik, men det var en mycket mindre sådan och där fick jag tyvärr inte sitta vid kassan (men då frågade jag knappt om det heller).
Nu lär jag få sitta vid kassan efter några veckor in på praktiken.

Jo det är ovanligt att man låter en praktikant hantera pengar. Har du ens lämnat in något belastningsregister?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in