2014-01-19, 17:31
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reality81
men JO ska du dumförklara e kristna,
för dem blir guds kärlek inte bara stasrk den känns överallt. det är inget bevis för dej men för e kristen aå finns det inga tvivel på guds kärlek, om det blir så starkt att de måste va guds kärlek, finns inget annat, då är det deras logik. . jag är ateist men ska jag förstå andra troende, är det viktigare att höra vad dem säger, de orkar ju inte ens prata när folk är på dem hela tiden

försök förstå dem, utan direkt säga du har fel.

Det lustiga i kråksången är att när det gäller just kristna så är de BEORDRADE av sin G-d att ge bevis för sin tro.

Problemet är att väldigt få kristna har läst bibeln.
De flesta är al la carte religiösa, de plockar de snälla och trevliga bitarna.
Jag har betydligt mer respekt för bokstavstroende än dessa.
Istället för att konfrontera och hantera de uppenbara bristerna i bibeln, väljer de bort dem och låtsas att de aldrig fanns.

Bibelcitatet som backar upp mitt påstående:
1 Peter 3:15

New International Version (NIV)

"But in your hearts revere Christ as Lord. Always be prepared to give an answer to everyone who asks you to give the reason for the hope that you have. But do this with gentleness and respect,"
Senast redigerad av Clovius 2014-01-19 kl. 17:34.
Citera
2014-01-19, 17:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
1/ Dels är "Bhakti" inget kristent patent.

2/ Dels är kristendomen inte éntydigt bhakti.

3/ Och dels har det inget med "bevis" att göra.

Citat:
men JO ska du dumförklara e kristna,

Strawman, min "målgrupp" är överlag pådyvlanda apologeter. Avstå vänligan från generaliseringer om min position.

Citat:
för dem blir guds kärlek inte bara stasrk den känns överallt. det är inget bevis för dej men för e kristen aå finns det inga tvivel på guds kärlek, om det blir så starkt att de måste va guds kärlek, finns inget annat, då är det deras logik. . jag är ateist men ska jag förstå andra troende, är det viktigare att höra vad dem säger, de orkar ju inte ens prata när folk är på dem hela tiden

Sålla dig till skaran som borde förkovra sig om betydelsen av skillnaden mellan subjektivitet och objektivitet och vad det betydar för definitionen av "bevis".

Citat:
försök förstå dem, utan direkt säga du har fel.

Jag "förstår" den pådyvlande apologetik; faktisk såpass mycket att jag kan se svagheterna i dennas fixering vid semantisk akrobatik och VARFÖR en del apologeter är så fixereade vid semantisk akrobatik.
Citera
2014-01-19, 17:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är kanske 5:te eller 6: gången du riktar denna fråga till mig (och får svar). Hur ofta kommer du upprepa den?

Tills du SJÄLV upptäckar att du bara trampar på fläcken i ditt papegoje-upprepande?

Jag har redan förklarat tydligt för dig varför ID-postulatet INTE kan bli logisk/kausalt.

Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Nej du har inte svarat på min fråga. Min fråga var: kan du acceptera tanken att någon skapat universum? Denna fråga har du inte svarat, om jag mins rätt.

Jag är tämligen övertygat om att jag har svarat på detta, men ännu engång: Jag är agnostiker.

Kan du lyfta ur nålen från detta spår du har kört fast i?
Citera
2014-01-19, 17:44
Medlem
Reality81s avatar
ja jag förstår er frustration, kan lova er ändå att ni måste ändra taktik de blir defensiva det kommer ite att hjälpa dem pårätt sätt de ni önskar

god natt

för benzaad
Citera
2014-01-19, 17:52
Medlem
Reality81s avatar
Citat:
Strawman, min "målgrupp" är överlag pådyvlanda apologeter. Avstå vänligan från generaliseringer om min position.

Sålla dig till skaran som borde förkovra sig om betydelsen av skillnaden mellan subjektivitet och objektivitet och vad det betydar för definitionen av "bevis".

Jag "förstår" den pådyvlande apologetik; faktisk såpass mycket att jag kan se svagheterna i dennas fixering vid semantisk akrobatik och VARFÖR en del apologeter är så fixereade vid semantisk akrobatik.

jasså, har brutaaliteten funkat, jag lovar dej, fråga hennepå ett finnt o lugnt sätt o intressera dej för henne utan kritik hon öppnar sej tillslut, smyg sen in enlaste vetaskapen och hur hon ser på den med gud med. du klarar nog även du av proccessen ska du se
Citera
2014-01-19, 18:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
jasså, har brutaaliteten funkat, jag lovar dej, fråga hennepå ett finnt o lugnt sätt o intressera dej för henne utan kritik hon öppnar sej tillslut, smyg sen in enlaste vetaskapen och hur hon ser på den med gud med. du klarar nog även du av proccessen ska du se

Försök sova ruset av dig, så du kanske sen är kapabell till att relatera till trådämnet utan att svamla.
Citera
2014-01-19, 18:01
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
ja jag förstår er frustration, kan lova er ändå att ni måste ändra taktik de blir defensiva det kommer ite att hjälpa dem pårätt sätt de ni önskar

god natt

för benzaad

Felaktiga antaganden leder ofta till felaktigt slutsatser.

Lycka till med vad du tror det är du försöker göra.

*Edit* Får hålla med Bogomil om att en lång stunds vila kan rekommenderas.
Senast redigerad av Clovius 2014-01-19 kl. 18:03.
Citera
2014-01-19, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
Logiken som bevisar Gud:

1. Upplevelser (ljud, syner, tankar, känslor, o.s.v.) existerar självklart.
2. Detta innebär att det måste existera någonting "underliggande" som ger upphov till upplevelserna. (Gud)

Citat:
Det är inget 'guds'-bevis,

Det är logik som, om man förstår påståendet, gör det klart att Guds existens är nödvändig och logiskt självklar.

Citat:
men en mycket diskutabell epistemisk sats, som också kan skrivas såhär (starkt parafraserat):

"I am, therefore I drink" (dock fortfarande utan tilstymmelse till implicerat 'guds'-bevis).

Nä det kan inte skrivas om så (för Gud kan existera utan att dricka).
Det kan dock skrivas om som t.ex: I drink, therefore I am.
Eller, för att förtydligande utveckla omskrivningen ovan: The experience of drinking exist, therefore there must be an "underlying conciousness" which brings about that experience

Citat:
Ursprungligen postat av Clovius
Jag förstår fortfarande inte vad du åsyftar, så dina inlägg verkar som ett enda idiotiskt svammel, och därför avskyr jag dig.. Jag hade förmodligen misshandlat dig om det här samtalet var IRL en fredagskväll, men nu får det räcka med lite arga svar
Citera
2014-01-19, 20:55
Bannlyst
Citat:
Det finns flera tråder som berör profetior där du kan diskutera sånt, för OM du nu vill introducera profetior som bevis dugar ouppfyllde profetior definitivt inte på denna tråd.

Istället för att tramsa runt i halvstekt filosofi kunne du börja med att lära dig skillnaden mellan subjektivt och objektivt.
Jag förstår att du har problem med empati men hade du läst och förstått vad vi diskuterade skulle du sett att det jag berörde var Reality81's upplevelser.

Citat:
tanken på en allsmäktig gud är väl inte bara att han kan skapa vad somhelst, borde inte även han veta även allt som kommer hända i framtiden? vad säger ni kristna?
allsmäktig & allsvetande = vet om all framtid också. När det gäller att tolka bibeln så tror jag det ör bra att läsa den själv, inte att läsa "pastor X" 's sammanfattningar eller frågestund på internet och tro sig förstått det viktigaste.
Senast redigerad av saggeliten 2014-01-19 kl. 20:57.
Citera
2014-01-19, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Jag förstår att du har problem med empati men hade du läst och förstått vad vi diskuterade skulle du sett att det jag berörde var Reality81's upplevelser.

allsmäktig & allsvetande = vet om all framtid också.

Märkligt då att den här allsmäktiga och allvetande guden är så klantig! Han kunde inte ens ha koll på två personers förehavanden i paradiset...förstår att allt gick åt skogen senare med syndafloder och andra fiaskon...det står också i bibeln att gud ångrade sig? Rimmar dåligt med en allvetande gud.
Citera
2014-01-19, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Märkligt då att den här allsmäktiga och allvetande guden är så klantig! Han kunde inte ens ha koll på två personers förehavanden i paradiset...förstår att allt gick åt skogen senare med syndafloder och andra fiaskon...det står också i bibeln att gud ångrade sig? Rimmar dåligt med en allvetande gud.
eller så var det för att visa att han har en mänsklig sida.

tänk dig själv att du lovar Gud sak X
Gud säger "bra, son"
du bryter löftet
Gud frågar 'varför'?
du svarar "det var ditt fel för du lät mig tro att jag kunde hålla löftet"

En person av dessa två är orimlig.
Citera
2014-01-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
eller så var det för att visa att han har en mänsklig sida.

tänk dig själv att du lovar Gud sak X
Gud säger "bra, son"
du bryter löftet
Gud frågar 'varför'?
du svarar "det var ditt fel för du lät mig tro att jag kunde hålla löftet"

En person av dessa två är orimlig.

Nej det visar med all tydlighet att bibeln är ett verk skrivet av människor för människor i syfte att kontrollera folk.

Är det den mänskliga (som massmördare) sidan av gud som beskrivs när han mördar alla människor och djur förutom Noa och hans anhang?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in