Citat:
Ursprungligen postat av
Charlie-X
Den gud ni diskuterar är inte den Gud som t.ex. Jesus talade om. Den gud ni diskuterar grundar sig på missuppfattningar om den Gud folk som Jesus har talat om.
Men DU vet vad den "rigtiga guden" är? Hur?(1)
Citat:
Den Gud som t.ex. Jesus och Buddha talade om behöver inte bevisas,
Det mycket relevante i min fråga ovan (1) demonstreras av följande:
1/ Vilken 'gud' .... eller typ av 'gud' ..... är det Buddha talar om?
2/ Om du öht kan presentera en sån buddhistisk 'gud' är denna identisk med Jesus 'gud' (alltså jesus i din tappning)?
Citat:
för dess existens är extremt sannolik och självklar.
Nej, det "är INTE bara så".
Citat:
Att inte förstå att Guds existens är extremt sannolik grundar sig i att man inte vet vad som åsyftas med Gud (vilket är detsamma som att inte förstå vad man essentiellt förevigt är).
Vilket DU som sagt gör
Citat:
"Men det är ju inte vad gud är!"
Nä, inte enligt den allmänna uppfattningen om vad Gud är, men som jag redan förklarat så är den allmänna uppfattningen om Gud en missuppfattning.
Du har inte förklarat ett dyft, men bara kommit med ett av dom vanliga tretton-på-dussinet: "MEN JAG VET" utan minste belägg, men tvärtom med sakfel från början.
Citat:
Följande citat är ett väldigt omtalat Guds-bevis, kritiserat av de som inte förstår vad Gud är:
"Jag (Gud) tänker - alltså finns jag".
Det är inget 'guds'-bevis, men en mycket diskutabell epistemisk sats, som också kan skrivas såhär (starkt parafraserat):
"I am, therefore I drink" (dock fortfarande utan tilstymmelse till implicerat 'guds'-bevis).
Citat:
Fast folk brukar haka upp sig på "tänker", så jag erbjuder en omskrivning av Guds-beviset:
"Jag (Gud) upplever - alltså finns jag".
Det KAN åtminstone finnas mening i tanker. Däremot är dina spekulationer inget annat än spekulationer.
Citat:
Det bör väll dock tilläggas, for the record, att jag inte vet att Jesus och Buddhas Gud är den Gud jag beskriver, men jag gissar att det är 97% säkert åtminstone.
Vad är din metod för att ge dina gissninger procentuell sannolikhet?