2014-01-19, 15:36
Medlem
Reality81s avatar
tänk dig att vara gud, du har alltid funnits, innan han skapade det alra första. vilket lidande han måste ha känt, vilken ensamhet. alltid är en rätt lång tid

sen har människor mätt att universum är i ständig rörelse. kan du se med dagens teknik att galaxen har gått från ett ställe och senare då du tittar på samma galax att den inte ligger på samma ställe längre utan på en ny plats, kan ingen kristen förneka. bara det varför har inte gud skapat ett stillastående, statiskt universum, varför har gud skapat ett universum som rör sig? står ju inte i bibeln såklart, dock är det sant.

vad är syftet med detta, eller är hans vägar outgrundliga? kristna under alla år har såklart med bara blotta ögat sett att stjärnhimlen på sikt har förändrats genom tid, de har såklart sett att universum rör sig och undrat vad gud menar med det.

jag är inte ute för att dumförklara, är genuint intresserad av vad du tror om detta
Senast redigerad av Reality81 2014-01-19 kl. 16:20.
Citera
2014-01-19, 15:58
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Korrekt, vi vet inte hur universum uppstod. Men tanken att någon skulle ha skapat det, är det något du kan tänka dig acceptera eller är det något som är fullständigt ologiskt? Tycker du att det är ologiskt med en evig existens som skapat universum och allt annat, eller är det något ologiskt? Vi diskuterar i ett forum och dina åsikter eller spekulationer kan vara intressanta att lyssna till.
Självklart är det helt ologiskt att peta in någon Gud eller skapare in i bilden. Det räcker med att säga "vi vet inte".
Citera
2014-01-19, 16:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
Den gud ni diskuterar är inte den Gud som t.ex. Jesus talade om. Den gud ni diskuterar grundar sig på missuppfattningar om den Gud folk som Jesus har talat om.

Men DU vet vad den "rigtiga guden" är? Hur?(1)

Citat:
Den Gud som t.ex. Jesus och Buddha talade om behöver inte bevisas,

Det mycket relevante i min fråga ovan (1) demonstreras av följande:

1/ Vilken 'gud' .... eller typ av 'gud' ..... är det Buddha talar om?

2/ Om du öht kan presentera en sån buddhistisk 'gud' är denna identisk med Jesus 'gud' (alltså jesus i din tappning)?

Citat:
för dess existens är extremt sannolik och självklar.

Nej, det "är INTE bara så".

Citat:
Att inte förstå att Guds existens är extremt sannolik grundar sig i att man inte vet vad som åsyftas med Gud (vilket är detsamma som att inte förstå vad man essentiellt förevigt är).

Vilket DU som sagt gör

Citat:
"Men det är ju inte vad gud är!"
Nä, inte enligt den allmänna uppfattningen om vad Gud är, men som jag redan förklarat så är den allmänna uppfattningen om Gud en missuppfattning.

Du har inte förklarat ett dyft, men bara kommit med ett av dom vanliga tretton-på-dussinet: "MEN JAG VET" utan minste belägg, men tvärtom med sakfel från början.

Citat:
Följande citat är ett väldigt omtalat Guds-bevis, kritiserat av de som inte förstår vad Gud är:
"Jag (Gud) tänker - alltså finns jag".

Det är inget 'guds'-bevis, men en mycket diskutabell epistemisk sats, som också kan skrivas såhär (starkt parafraserat):

"I am, therefore I drink" (dock fortfarande utan tilstymmelse till implicerat 'guds'-bevis).

Citat:
Fast folk brukar haka upp sig på "tänker", så jag erbjuder en omskrivning av Guds-beviset:
"Jag (Gud) upplever - alltså finns jag".

Det KAN åtminstone finnas mening i tanker. Däremot är dina spekulationer inget annat än spekulationer.

Citat:
Det bör väll dock tilläggas, for the record, att jag inte vet att Jesus och Buddhas Gud är den Gud jag beskriver, men jag gissar att det är 97% säkert åtminstone.

Vad är din metod för att ge dina gissninger procentuell sannolikhet?
Citera
2014-01-19, 16:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag skulle kunna ta på mig att vidare beskriva vad som åsyftas med Gud,

Det är mera realistisk att du lidar av det tyvärr alttför vanliga Dunning-Kruger syndromet, som många apologeter lidar av.

Citat:
men jag orkar inte göra det nu.

Surpriiise.

Citat:
Det är förresten väldigt svårt att inse vad Gud är, trots att man har de bästa beskrivningarna till hands. För mig tog det år för bitarna att falla på plats. Fast själva insikten kan ske i ett ögonblick, ungefär som att man kan spendera flera år på att förstå en gåta.

Men trots dina "års" sökande förstår du ändå inte skillnaden mellan subjektivt och objektivt.
Citera
2014-01-19, 16:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Med Gud åsyftas 'den metafysiska/omanifesterade aspekten av alltet, oftast.

Det enda du har gjort är att flytta 'guds'-målstolperna semantisk utan att komme ett steg närmare till ett "bevis".
Citera
2014-01-19, 16:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud. Därutav: Jag(Gud) tänker - alltså finns jag. Gud skapar tankarna likasom han skapar känslor, ljud, syner, o.s.v.

Det är viktigt eftersom det är viktigt att inte vara illusorisk. Om man lurar sig genom att tro att man är "ett eget medvetande" (ett mänskligt medvetande) så innebär det att man tror man kommer dö bort (när människan dör). Mycket bättre att förstå att man är Det eviga alltet som för tillfället uttrycker sig (bland annat) som en människa.

Det var så ... som så gott som alltid i pådyvlande apologetik ... ad hoc premisserna med påföljande cirkelargumentation. När kommer bevisen?
Citera
2014-01-19, 16:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Broder, tre dagar är väl ingenting? Fyra månader här. Är också babyJesus. Du har många frågor men ta det lugnt, svaren kommer.

Står förresten i bibeln att många ska komma i hans namn i den sista tiden. Men man behöver inte se sig som babyJesus så dröjer det?

Vad har det med saken att göra? Förtydliga vänligen sambandet med trädens ämne, tack.
Citera
2014-01-19, 16:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Jag har för mig det står om att många ska komma i Jeus namn och sen även falska profeter, men det har mindre betydelse.

Det finns flera tråder som berör profetior där du kan diskutera sånt, för OM du nu vill introducera profetior som bevis dugar ouppfyllde profetior definitivt inte på denna tråd.

Citat:
För varför skulle man se sitt budskap som falskt, om man ville att andra ska ta del av det? Ologiskt.

Istället för att tramsa runt i halvstekt filosofi kunne du börja med att lära dig skillnaden mellan subjektivt och objektivt.
Citera
2014-01-19, 16:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reality81
vetenskaps o religon är idag antingen eller.

Nej, detta är en falsk dikotomi. Det är helt enkelt två olika perspektiv.

Citat:
detta har väl gud skapat o vi upptäckt.

Vilket är ett cirkelargument (oavsett vem som framför det).

Citat:
om gud skapade elden, och inte människan , så varför skulle det inte gå att upptäcka mer än idag med nyare teknik.

jag dömer det väl inte troligt att vi kommer nån dag med helt ny teknik kunna se gud, men jag utesluter det inte helt eftersom motsatsen inte har bevisats framtiden är okänt,

Denna typ av 'vetenskapligt' profeterande är lika meningslöst som religiöst profeterande är.

Citat:
jag vet att ska vi kunna färdas ens intergalaktiskt så krävs det en högre hastighet än ljuset, Einstein är inte säkert har rätt i allt han sagt det är bara den bästa föklaring vi har i dagsläget. jag tror de flesta vetenskapsmän nog förstår att om 2000000år så kan relativitets teorin vara stenåldern.

hur ska en forskare 1930 kunskap veta tillräckligt för att det alltid ska ens gälla som grund? jag tror nog att du kan finna det rimligt att någon gång i framtiden kommer vi kunna övervinna den hastigheten då det kommer säkerligen det som e en serie startrek vara genomförbart.

han sa också att gud kastar inte tärning med universum

Vilket (sista meningen) han "fick äta upp sen".
Citera
2014-01-19, 16:34
Medlem
Reality81s avatar
har ni ännu inte fattat att de kristna känner en enorm kärlek i sig de har guds kärlek, jag vet att de känner en stark kärlek jag tror dem, tror ju att de känner mer en enor kärlek av andra saker, kärleken till familj o andra i församligen som de också tolkat det som guds kärlek, det blir svårt att välja bort tron då de har denna kärlek, det blir det starkaste beviset på gud
Citera
2014-01-19, 16:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clovius
Suck... tråden heter "BEVISA ATT GUD EXISTERAR"

Citat:
Borde heta "Förklara vad du menar med Gud".

Vilken arrogans du har. Tråden skall alltså döpas om för att passa till dina banala spekulationer.

Citat:
Men jag erbjuder en sista "ledtråd":

Logiken som bevisar Gud:

1. Upplevelser (ljud, syner, tankar, känslor, o.s.v.) existerar självklart.
2. Detta innebär att det måste existera någonting "underliggande" som ger upphov till upplevelserna. (Gud).

Alltså ännu en repetition av Intelligent Design-postulatet. Belägg för att detta är valitt?

Citat:
Och så en liten vidare-utveckling av logik som följer utifrån logiken ovanför:

Gud kan aldrig "kännas till" dock, lika lite som drömmaren till drömmen kan "kännas till" i drömmen. Man kan dock veta att en drömmare måste existera (p.g.a. logiken ovan), men vad drömmaren egentligen är, det förblir förevigt okänt (vilket gör det knepigt att beskriva). Men det är säkert att säga att Det (Gud) förtjänar sitt namn som gudomligt, med tanke på dessa-nu-pågående upplevelser Det nu ger upphov till.

Läran om att man aldrig kan "känna till" "ens underliggande primära jag" (Gud) kallas inom buddhism för "Anatta", för er som är sugna på lite läsning.

Det är du som behövar en förkovring i och med ditt synkretist-smet av kristendom och buddhism.
Citera
2014-01-19, 16:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
Existensen av "Gud" kommer aldrig att kunna bevisas vetenskapligt eftersom det man kallar "Gud" är existensen och medvetandet självt.

Att man kallar det så är endast en definition, varken mer eller mindre.

Citat:
Man kan inte ta själva existensen, lägga "den" under ett mikroskop och undersöka den. Det är för sublimt för det.
Däremot börjar t ex kvantfysiken och medvetande-forskning inom neuropsykologisk vetenskap att åtminstone bevisa att den primära byggstenen bakom verkligheten är icke-materiell. Jag tror att medvetandet är vad man kallar Gud, alltså det medvetandet som existerar när individualiteten har överbryggats.

Tråkigt att alla försök på att gå den vägen brukar stranda mycket tidigt.

Citat:
Den bild av Gud som ges i de abrahamitiska religionerna är fundamentalt fientlig mot den logiska, rationella moderna världsbilden. Deäremot kommer den moderna världsbilden förmodligen att ha förändrats inom de närmsta decennierna p ga just kvantfysikens upptäckter att materia inte är den primära byggstenen.

Aaaaah, ett induktivt 'argument'. "Gud" är inte materiell, "allting" är inte materiellt ..... ergo finns 'gud'.

Lär känna dina filosofiska verktyg FÖRST.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in