2014-01-19, 13:14
Medlem
slaeshs avatar
Existensen av "Gud" kommer aldrig att kunna bevisas vetenskapligt eftersom det man kallar "Gud" är existensen och medvetandet självt. Man kan inte ta själva existensen, lägga "den" under ett mikroskop och undersöka den. Det är för sublimt för det.
Däremot börjar t ex kvantfysiken och medvetande-forskning inom neuropsykologisk vetenskap att åtminstone bevisa att den primära byggstenen bakom verkligheten är icke-materiell. Jag tror att medvetandet är vad man kallar Gud, alltså det medvetandet som existerar när individualiteten har överbryggats.

Den bild av Gud som ges i de abrahamitiska religionerna är fundamentalt fientlig mot den logiska, rationella moderna världsbilden. Deäremot kommer den moderna världsbilden förmodligen att ha förändrats inom de närmsta decennierna p ga just kvantfysikens upptäckter att materia inte är den primära byggstenen.
Senast redigerad av slaesh 2014-01-19 kl. 13:17.
Citera
2014-01-19, 13:30
Medlem
kunskap1s avatar
Jag känner att det finns Gud, därför finns Gud.

Jag känner X därför finns X. Håller denna premiss?
Citera
2014-01-19, 13:48
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
Borde heta "Förklara vad du menar med Gud".

Men nu gör den inte det.
Du är offtopic, du erkänner att du är offtopic. Och du bryr dig inte det minsta...

Verkligheten är inte som du önskar att den var.
Det innebär inte att det är logiskt att avvisa verkligheten och ersätta den med din egen påhittade verklighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
Logiken som bevisar Gud:

1. Upplevelser (ljud, syner, tankar, känslor, o.s.v.) existerar självklart.
2. Detta innebär att det måste existera någonting "underliggande" som ger upphov till upplevelserna. (Gud).

Som sagt, du har inget nytt att komma med och den gamla skåpmaten presenteras inte ens på ett intelligent eller intressant sätt av dig.
Argument from ignorance med en touch av G-d of the gaps.

Dags att förklara för dig som för ett barn igen;
Starka känslor,
anekdoter,
tredjepersons berättelser,
känsloupplevelser samt "heliga" skrifter är INTE bevis för det övernaturliga.

Du är misslyckad på alla möjliga sätt.
Men för all del, fortsätt du med ditt lilla offtopicsvammel.
Alltid underhåller det någon...
Senast redigerad av Clovius 2014-01-19 kl. 13:51.
Citera
2014-01-19, 13:54
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag känner att det finns Gud, därför finns Gud.

Jag känner X därför finns X. Håller denna premiss?

Uppenbarligen inte. Hur kan du ens föreslå något så dumt?
Citera
2014-01-19, 13:59
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi

En ledtråd:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTX0E82-Hol_02lel8OVEO-itWkfDJJubKKLfzlcogl28rbWGYb
Citera
2014-01-19, 14:07
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Att människan har känslor för det övernaturliga kan ingen förneka. Det sitter i våra gener. Att förneka dessa känslor är som att förneka en del av människan.
Citera
2014-01-19, 14:13
Medlem
Citat:
Att människan har känslor för det övernaturliga kan ingen förneka. Det sitter i våra gener. Att förneka dessa känslor är som att förneka en del av människan.

Jag har inga problem med att förneka dina påståenden. Människan har en inneboende nyfikenhet och en önskan att förstå och förklara sin omvärld, detta leder olyckligtvis ibland till att man tar den enkla vägen ut och använder "magi" som förklaring. Det är enkelt och bevämt men har aldrig någonsin visat sig stämma. Har du hört talas om Cargo cults?
Citera
2014-01-19, 14:33
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Jag har inga problem med att förneka dina påståenden. Människan har en inneboende nyfikenhet och en önskan att förstå och förklara sin omvärld, detta leder olyckligtvis ibland till att man tar den enkla vägen ut och använder "magi" som förklaring. Det är enkelt och bevämt men har aldrig någonsin visat sig stämma. Har du hört talas om Cargo cults?
Tanken om att någon måste ha skapat universum, är det logiskt eller ologiskt, enligt dig? Observera att jag inte pratar om någon specifik Gud eller religion.
Citera
2014-01-19, 14:38
Medlem
Citat:
Tanken om att någon måste ha skapat universum, är det logiskt eller ologiskt, enligt dig? Observera att jag inte pratar om någon specifik Gud eller religion.

Vad jag tycker spelar knappast någon roll, vi vet inte hur universum uppstod så mina spekulationer är helt ovidkommande.
Citera
2014-01-19, 14:49
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Vad jag tycker spelar knappast någon roll, vi vet inte hur universum uppstod så mina spekulationer är helt ovidkommande.
Korrekt, vi vet inte hur universum uppstod. Men tanken att någon skulle ha skapat det, är det något du kan tänka dig acceptera eller är det något som är fullständigt ologiskt? Tycker du att det är ologiskt med en evig existens som skapat universum och allt annat, eller är det något ologiskt? Vi diskuterar i ett forum och dina åsikter eller spekulationer kan vara intressanta att lyssna till.
Citera
2014-01-19, 15:07
Medlem
Citat:
Korrekt, vi vet inte hur universum uppstod. Men tanken att någon skulle ha skapat det, är det något du kan tänka dig acceptera eller är det något som är fullständigt ologiskt? Tycker du att det är ologiskt med en evig existens som skapat universum och allt annat, eller är det något ologiskt? Vi diskuterar i ett forum och dina åsikter eller spekulationer kan vara intressanta att lyssna till.

Att det skulle vara någon av de hitintills föreslagna skapargudarna är för mig helt ologiskt.
Vi klarar oss utmärkt utan att blanda in övernaturliga väsen i vårt sätt att analysera och förstå vår planet, oss själva och universum.
Citera
2014-01-19, 15:26
Medlem
Reality81s avatar
tanken på en allsmäktig gud är väl inte bara att han kan skapa vad somhelst, borde inte även han veta även allt som kommer hända i framtiden? vad säger ni kristna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in