Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
Åh. Lögnaktiga påståenden och anklagelser. ...
Det här är ditt sätt att slingra dig. ...
DU har problem ...
Ditt problem ...
Nu frågade jag dig lite om det du påstått. Men det är tunt med svar. Är det så att du inte vet och det är därför du inte svarar utan spenderar möda på personangrepp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
Hur definierar du saker egentligen? Äger du en obligation så har du sparat pengar för att komma över den. När den alltjämt löper ut sin tid så ingår obligationen i ditt sparande. Sparande är aldrig ovidkommet. Det är just sådana här föreställningar som är farliga för de är så ohållbara.
Jag förklarade ju för dig. Använde jag kanske för svåra ord?
Nu är det dock nationalekonomiforum så vi bör använda termer därefter.
Låntagarna skapar ny avista. Den åker runt mellan bankens fordringsägare, när det betalar med den. För att den ska minska måste låntagarna amortera. Och det är dom inte så sugna på. (Den kan minska på annat sätt också men det kan vi lämna därhän, då det nog blir för komplicerat och M1 ökar iaf).
Således behöver ingen spara. När Ericsson emitterar en obligation är det bara för dom att ha så pass bra villkor att de som just då råkar sitta på avista tycker att det är en utmärkt ide att köpa den för de avista de har.
M3 ökar då, och vad du sagt tidigare menar du att inflationen ökar. Men som alla kan se ökar inte betalmedel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
Gå tillbaka. Läs mitt svar. Och upprepa inte frågan en tredje gång.
Du har ju inte lyckats svara. Vi vet fortfarande inte om du blir stel av fasa pga av den stigande inflationen när Ericsson byter till sig befintlig avista av den som råkar ha.
Eller om du kommit på andra tankar och menar att det inte är så bekymmersamt iom att mängden betalmedel inte ökar. Eller du kanske inte vill medge det iom att du då samtidigt erkänner att du skulle ha haft fel.