2014-01-19, 12:06
Medlem
tgv23000s avatar
Intressant artikel på fjanten Cornucopias blogg, om en känd framgångsrik hedgefond som började blanka JM för ett år sedan, för enorma belopp, satan i gatan vad dom förlorat pengar, aktien är upp 50% senaste 12 månaderna.

Men att idag börja fundera på när man ska blanka JM kan vara rätt, aktien kan mycket väl stå still 1-2 år innan den rasar ihop om bostadspriserna börjar falla, eller stagnera.

http://cornucopia.cornubot.se/2013/03/flockas-gamarna-kring-jm.html
Senast redigerad av tgv23000 2014-01-19 kl. 12:09.
2014-01-19, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Va? jag trodde man kunde blanka alla aktier, åtminstone på large, mid, small cap, det behövs ju ingen motpart, eller jo det behövs ju nån som köper de aktier "du inte innehar" som du säljer vid naken blankning.

Ja, i teorin kan man blanka alla aktier, så länge man hittar någon att låna dem av. Om man ska använda Avanzas blankningsfunktion funkar det dock bara för vissa utvalda aktier. Jag antar att den automatiskt förmedlar aktier man kan "låna", men jag har aldrig blankat något själv, så jag har inte jättekoll på det.

Funkar inte om man kör med ISK, heller.
2014-01-19, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Sparat är ovidkommande eftersom det är avista som byter ägare när man emitterar obligationer. Och avistan skapas av låntagaren när denne skuldsätter banken. Den behöver inte sparas. Någon äger den hela tiden.

Hur definierar du saker egentligen? Äger du en obligation så har du sparat pengar för att komma över den. När den alltjämt löper ut sin tid så ingår obligationen i ditt sparande. Sparande är aldrig ovidkommet. Det är just sådana här föreställningar som är farliga för de är så ohållbara.

Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Var det riktigt att du förfasas över penningmängsökningen (inflationen) som sker när mängden obligationer ökar i samhället? Trots att de inte är fungerande betalmedel.

Gå tillbaka. Läs mitt svar. Och upprepa inte frågan en tredje gång.
2014-01-19, 12:21
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Ja, i teorin kan man blanka alla aktier, så länge man hittar någon att låna dem av. Om man ska använda Avanzas blankningsfunktion funkar det dock bara för vissa utvalda aktier. Jag antar att den automatiskt förmedlar aktier man kan "låna", men jag har aldrig blankat något själv, så jag har inte jättekoll på det.

Funkar inte om man kör med ISK, heller.
Jag ställer frågan till Avanza, återkommer med svar här. Som jag tidigare skrivit här i tråden, kommer jag troligen börja bygga upp en negativ position i JM-aktien om 9-18 månader, då jag sålt mina spekulationslägenheter. Lite beroende på JM aktiekurs, prisnivå på BR i Sthlm, räntan, konjunkturen, valutgången....
2014-01-19, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Åh. Lögnaktiga påståenden och anklagelser. Som om du vinner något på det knepet.

Det här är ditt sätt att slingra dig. Det är inte jag som har problem. DU har problem (och det får du gärna ha). Ditt problem har hela tiden varit att du marknadsför och tom kanske tror på själv, KPI.
Med risk för att framstå som korkad, men har inte du hävdat att utvecklingen av M3 är det enda korrekta inflationsmåttet?
2014-01-19, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Med risk för att framstå som korkad, men har inte du hävdat att utvecklingen av M3 är det enda korrekta inflationsmåttet?

Det har jag ju redan svarat ja på.

Ökningen av penningmängden, dvs det ökade utbudet av pengar, är inflationen. KPI är bedrägeriet.

Och nog tusan är det vad vi får i Gromphs exempel, där en företagsobligation köps med nytryckta pengar. Sparandet som han säger, är ju ovidkommet. Då blir det nödvändigt att trycka nytt.

Dessa d-a finansmarodörer.
2014-01-19, 23:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Ja vi har en prisbubbla, på landsorten:

Citat:
Villapriserna har sjunkit på flera håll i landet sedan 2008. I närmare åttio kommuner är husen mindre värda i dag än för sex år sedan. Det visar en genomgång som Mäklarstatistik har gjort på uppdrag av di.se.
http://www.di.se/artiklar/2014/1/17/har-har-husen-minskat-i-varde/

.
2014-01-19, 23:10
Medlem
Citat:
Åh. Lögnaktiga påståenden och anklagelser. ...
Det här är ditt sätt att slingra dig. ...
DU har problem ...
Ditt problem ...
Nu frågade jag dig lite om det du påstått. Men det är tunt med svar. Är det så att du inte vet och det är därför du inte svarar utan spenderar möda på personangrepp.

Citat:
Hur definierar du saker egentligen? Äger du en obligation så har du sparat pengar för att komma över den. När den alltjämt löper ut sin tid så ingår obligationen i ditt sparande. Sparande är aldrig ovidkommet. Det är just sådana här föreställningar som är farliga för de är så ohållbara.
Jag förklarade ju för dig. Använde jag kanske för svåra ord?
Nu är det dock nationalekonomiforum så vi bör använda termer därefter.

Låntagarna skapar ny avista. Den åker runt mellan bankens fordringsägare, när det betalar med den. För att den ska minska måste låntagarna amortera. Och det är dom inte så sugna på. (Den kan minska på annat sätt också men det kan vi lämna därhän, då det nog blir för komplicerat och M1 ökar iaf).
Således behöver ingen spara. När Ericsson emitterar en obligation är det bara för dom att ha så pass bra villkor att de som just då råkar sitta på avista tycker att det är en utmärkt ide att köpa den för de avista de har.

M3 ökar då, och vad du sagt tidigare menar du att inflationen ökar. Men som alla kan se ökar inte betalmedel.

Citat:
Gå tillbaka. Läs mitt svar. Och upprepa inte frågan en tredje gång.
Du har ju inte lyckats svara. Vi vet fortfarande inte om du blir stel av fasa pga av den stigande inflationen när Ericsson byter till sig befintlig avista av den som råkar ha.

Eller om du kommit på andra tankar och menar att det inte är så bekymmersamt iom att mängden betalmedel inte ökar. Eller du kanske inte vill medge det iom att du då samtidigt erkänner att du skulle ha haft fel.
2014-01-19, 23:29
Medlem
Citat:
Det har jag ju redan svarat ja på.

Ökningen av penningmängden, dvs det ökade utbudet av pengar, är inflationen. KPI är bedrägeriet.

Och nog tusan är det vad vi får i Gromphs exempel, där en företagsobligation köps med nytryckta pengar. Sparandet som han säger, är ju ovidkommet. Då blir det nödvändigt att trycka nytt.

Dessa d-a finansmarodörer.
Men man behöver ju inte trycka nya pengar för att köpa företagsobligationer, och jag kan köpa dem för en del av min nästa lön direkt när den kommer in, alltså behövs inget föregående sparande.

M3 ökar, inflation alltså. Hur påverkas samhället negativt då?
2014-01-19, 23:35
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

.

Ja, det tror jag definitivt vi har. Precis som jag skrivit många gånger tidigare i tråden, så är tillgången och efterfrågan den största faktorn vid fundamentalt grundad prisökning. Allt fler vill bo i stan, och allt färre på landet. Sålunda är huspriser ute i det gröna dömda att falla.
2014-01-19, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Ja, det tror jag definitivt vi har. Precis som jag skrivit många gånger tidigare i tråden, så är tillgången och efterfrågan den största faktorn vid fundamentalt grundad prisökning. Allt fler vill bo i stan, och allt färre på landet. Sålunda är huspriser ute i det gröna dömda att falla.
Vad är det som händer i Falun och Borlänge då? Suger de upp folk från grannkommunerna?
2014-01-19, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

.

Tveksamt att det går att klassa som en bubbla i många av de där orterna kan du köpa ett hus för 20-30 % av kostnaden att bygga nytt. Prisförändringen där beror knappas på att det är uppblåsta bubble priser, utan snarare på att många av ställena är avfolkningsorter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in