2014-01-18, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Givetvis finns det att läsa om på Wikipedia även om jag lärde mig om det från annat håll.
Är det rätt gissat att du inte vet?

AP-fonderna började byggas upp och de skulle använda sitt kapital till något tills det blev dags för utbetalningar långt senare. Då använde överheten dessa till (delar av) miljonprogrammet.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Ställde en dum fan en fråga? Ja det gjorde han.

Den kloke förfasar sig över den ökade mängden obligationer när den är ett resultat av stater som ständigt går med underskott. Detta gäller liksom inte företag som ger ut företagsobligationer, eller hur?
Du är svarslös även när dumskallar som jag ställer frågor?

Frågan var inflationen och M3. Vill du nu göra en kovändning och säga att det inte gör så mycket om M3 ökar. Är kanske inte inflation lika med ökning av M3 längre?
2014-01-18, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiggly
Är lite sugen på att köpa radhus eller villa, men är det en bra idé i nuläget? Kommer det bli ett ras på marknaden inom en någorlunda snar framtid eller vad säger eliten här? Man kan ju bara spekulera..
Tja, du kan ju köpa och hedga på lämpligt sätt. Valueguard t ex.
2014-01-19, 10:17
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Tja, du kan ju köpa och hedga på lämpligt sätt. Valueguard t ex.
Lite svårt o hedga, Valueguard kan väl inte köpas?? var isåfall menar du? Står inget om någon hedgeprodukt man kan köpa på deras hemsida heller.

Det finns ett börshandlat certifikat som är bullX3 JM men det är ju tvärtom vad frågeställaren önskar, något bear finns ej.

Det finns/fanns nån försäkring som ett byggbolag erbjöd, även SF, med skitdåliga villkor så den blev inte så populär. Det enda jag kommer på som hedge mot bostadspriser i Sthlm är att blanka JM aktien, eller köpa en lång säljoption i JM, vilket är rejält med överkurs för den orolige bostadsköparen/ägaren, synd att det inte finns enklare sätt att hedga.
Senast redigerad av tgv23000 2014-01-19 kl. 10:33.
2014-01-19, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Lite svårt o hedga, Valueguard kan väl inte köpas?? var isåfall menar du? Står inget om någon hedgeprodukt man kan köpa på deras hemsida heller.

Det finns/fanns nån försäkring som ett byggbolag erbjöd, även SF, med skitdåliga villkor så den blev inte så populär. Det enda jag kommer på som hedge mot bostadspriser i Sthlm är att blanka JM aktien, eller köpa en lång säljoption i JM, vilket är rejält med överkurs för den orolige bostadsköparen/ägaren, synd att det inte finns enklare sätt att hedga.
HOX ser ut som det går att handla i.
http://www.netfonds.se/quotes/about.php?paper=HOXSWE.ST

Sedan tror jag att Valueguard säljer försäkringar. Via mellanhand då.
2014-01-19, 10:35
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
HOX ser ut som det går att handla i.
http://www.netfonds.se/quotes/about.php?paper=HOXSWE.ST

Sedan tror jag att Valueguard säljer försäkringar. Via mellanhand då.
nej HOX går inte handla i,det står (Information om NASDAQ OMX Valueguard-KTH Housing Index Sweden (HOXSWE)) på din länk, däremot har Valueguard lyckats få det som ett officiellt index, och deras mål är väl att kunna sälja produkter knutna till det, men det verkar gå trögt, som sagt, den enda försäkring jag sett lades ner efter nåt år. Tro mej - jag är oerhört insatt i Valueguard.
Senast redigerad av tgv23000 2014-01-19 kl. 10:41.
2014-01-19, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiggly
Är lite sugen på att köpa radhus eller villa, men är det en bra idé i nuläget? Kommer det bli ett ras på marknaden inom en någorlunda snar framtid eller vad säger eliten här? Man kan ju bara spekulera..

Köpte radhus för tre år sen, sa samma sak då "nu är vi antagligen på toppen...".

Jag tror inte någon bobubbla generellt finns idag, så det är bara att köpa. Ha goda buffertar mot en ränteökning och hamna inte i någon bud-karusell är mina råd.
2014-01-19, 11:01
Medlem
tgv23000s avatar
Här är en halvhyffsad hedgeprodukt mot fallande bostadspriser. Korrelationen är inte lika klockren som om det funnits för JM, då JM:s vinst till 75% består av nyproduktion av bostadsrätter i Sthlm. Men om bostadspriser går ner, lär byggandet av bostäder minska, och byggkonjunkturen lär gå ner, nackdelen är att Skanska är rätt stora utomlands.

certifikatet BEAR SKANSKA X3N

jag hittar inga warranter eller optioner för JM, konstigt? nån som är mer insatt?
2014-01-19, 11:16
Medlem
Citat:
nej HOX går inte handla i,det står (Information om NASDAQ OMX Valueguard-KTH Housing Index Sweden (HOXSWE)) på din länk, däremot har Valueguard lyckats få det som ett officiellt index, och deras mål är väl att kunna sälja produkter knutna till det, men det verkar gå trögt, som sagt, den enda försäkring jag sett lades ner efter nåt år. Tro mej - jag är oerhört insatt i Valueguard.
Ok, då lämnar dom fel information där, då det står Ja under "Kan handlas".

Kod:
Ticker 	HOXSWE
Namn 	NASDAQ OMX Valueguard-KTH Housing Index Sweden
Börs 	Stockholm
Värdepapper 	Index
Aktiv 	Ja
Kan handlas 	Ja
Senaste omsättningsdag 	16/01-2014

Nu går det antagligen ungefär lika bra att sälja indexfutures för OMX. Blir det någon mer kännbar nedgång i bostadspriser så lär aktieindex följa med. Har för mig att jag sett något om att HOX följde OMX hyggligt. (Inte på dagsnivå utan kointegrerar över tiden).
2014-01-19, 11:21
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ok, då lämnar dom fel information där, då det står Ja under "Kan handlas".

Kod:
Ticker 	HOXSWE
Namn 	NASDAQ OMX Valueguard-KTH Housing Index Sweden
Börs 	Stockholm
Värdepapper 	Index
Aktiv 	Ja
Kan handlas 	Ja
Senaste omsättningsdag 	16/01-2014

Nu går det antagligen ungefär lika bra att sälja indexfutures för OMX. Blir det någon mer kännbar nedgång i bostadspriser så lär aktieindex följa med. Har för mig att jag sett något om att HOX följde OMX hyggligt. (Inte på dagsnivå utan kointegrerar över tiden).

ja det står lite fel där - att den kan handlas. Jag tror dom menar att certifikat e.d kan kopplas till detta index och handlas mot indexet.

korrekt av dej att HOX och OMX inte korrelerar på dagsnivå, troligen mest för att HOX siffror presenteras på månadsnivå, kring 14-16:e varje månad.

du kan läsa mer här
http://www.nasdaqomxnordic.com/indexes/housing_index
eller här
http://www.valueguard.se/startsida

.
Senast redigerad av tgv23000 2014-01-19 kl. 11:31.
2014-01-19, 11:41
Bannlyst
Citat:
Du är svarslös även när dumskallar som jag ställer frågor? Frågan var inflationen och M3. Vill du nu göra en kovändning och säga att det inte gör så mycket om M3 ökar. Är kanske inte inflation lika med ökning av M3 längre?

Åh. Lögnaktiga påståenden och anklagelser. Som om du vinner något på det knepet.

Det här är ditt sätt att slingra dig. Det är inte jag som har problem. DU har problem (och det får du gärna ha). Ditt problem har hela tiden varit att du marknadsför och tom kanske tror på själv, KPI.
2014-01-19, 11:44
Medlem
Citat:
jag hittar inga warranter eller optioner för JM, konstigt? nån som är mer insatt?

Jag har inte heller hittat några. På Avanza går den inte ens att blanka.

Men det kanske dyker upp. JM har ju precis blivit uppflyttade till largecap-listan.
2014-01-19, 11:58
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Jag har inte heller hittat några. På Avanza går den inte ens att blanka.

Men det kanske dyker upp. JM har ju precis blivit uppflyttade till largecap-listan.
Va? jag trodde man kunde blanka alla aktier, åtminstone på large, mid, small cap, det behövs ju ingen motpart, eller jo det behövs ju nån som köper de aktier "du inte innehar" som du säljer vid naken blankning.
Senast redigerad av tgv23000 2014-01-19 kl. 12:02.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in