Jag blev lite besviken på Maguires insats. Jag hoppades att han skulle kunna stå upp mot Ronnie lite bättre. Han verkade inte heller kunna gå över till någon plan B när han märkte att hans taktik inte fungerade.
Jag har min teori om att spelarnas matvanor kan ha betydelse just i årets Masters. Turneringen ligger alldeles efter jul- och nyårshelgerna som är riktiga mathelger i Europa. Se på Selby...smal som en pinne och är antagligen ganska återhållsam med mat och dryck. Samma med Ronnie...smärt och vältränad, tränar regelbundet, äter utpräglat nyttig mat. Han har blivit nästan som ett hälsofreak.
Nu tittar vi på Stuart Bingham. Stor kropp med en del övervikt som antagligen kräver ordentligt med mat och dryck.
Mark Allen försvann tidigt. Präktig övervikt och petar sannolikt i sig både för mycket mat och dryck.
Ding kom till tävlingen efter tre veckors semester med övervikt och kindpåsar större än vanligt och tydliga kramvalkar under västen.
Skotten John Higgins är liten och rund och det finns ingen nu levande skotte som dricker vatten till maten.
Barry Hawkins är en kraftfull spelare, inte tjock men ändå med en kroppshydda som kraftigt skiljer sig från bengeten Selby.
Milkins...stor och kraftig spelare med övervikt.
Med andra ord tror jag vissa spelare missgynnas av tävlingar som ligger omedelbart efter tävlingsuppehåll som jul och nyår.
Kolla gärna länken så ser ni att jag inte är helt fel ute...
http://en.wikipedia.org/wiki/2014_Masters_%28snooker%29