2014-01-18, 09:30
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Du verkar inte ha fattat läget riktigt, anledningen till att de inte publicerar pa en plattform där det diskuteras är för att de inte vill diskutera. Envägskommunikation är vad som gäller och där finns det inte plats för nagon som ställer svara fragor....

Anlednigen till att ljugmedia kunnat överleva sa länge är att ingen getts möjlighet att bemöta deras envägs kommunikation men i takt med att det blir möjligt att diskutera inför en större publik ökar misstron mot ljugmedia och deras upplagor och förtroende faller vilket leder till tidningsdöden.
Du har inte läst mitt inlägg ordentligt. Jag föreslår inte att de ska publicera på Flashback. Jag säger att det kanske räcker med att publicera sina debattartiklar på sina egna nätsidor (ej nödvändigtvis med kommentarsfunktion) snarare än som i dag i tidningarna. Det kanske skulle ge tillräckligt med uppmärksamhet för deras budskap. T ex på Flashback eller andra forum skulle man kunna länka och diskutera debattartiklarna ändå.
Senast redigerad av Madagascar 2014-01-18 kl. 09:37.
Citera
2014-01-18, 12:04
Bannlyst
Varför skulle inte Flashback användas? Är politikerna för fina i kanten för det? Vad har du vunnit under åren på att ta del av politikernas envägs-kommunikation på DN Debatt eller SVDs Under Strecket? Har du haft "koll på vad som händer"? "Nu skärper vi kraven i skolan". "Nu bygger vi ut tunnelbanan i Stockholm". Det politikerna skriver, det kan man skita i. Analysen dyker lätt upp här snabbt ändå.
Citera
2014-01-18, 15:29
Medlem
Så kan jag meddela att idag i den affär jag går för att handla mitt dagliga bröd har tidningarna åkt ut från kassorna och placerats vid hyllorna nära ingången i affären. Bredvid läskhyllor av alla ställen! Nu måste man således plocka åt sig sin tidning på vägen in och inte som normalt sett på vägen ut innan betalning!

Ännu en spik i kistan!

Give me five dudes!

edit: där var endast DN och SvD dock, hade glömt att reflektera var AB och Expressen var när jag skulle gå ut det är möjligt att de stod kvar vid kassorna...men känns rätt efterblivet att inte flytta allt...får kolla imorgon.
Senast redigerad av SalomonAugust 2014-01-18 kl. 15:32.
Citera
2014-01-18, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalomonAugust
Så kan jag meddela att idag i den affär jag går för att handla mitt dagliga bröd har tidningarna åkt ut från kassorna och placerats vid hyllorna nära ingången i affären. Bredvid läskhyllor av alla ställen! Nu måste man således plocka åt sig sin tidning på vägen in och inte som normalt sett på vägen ut innan betalning!

Ännu en spik i kistan!

Give me five dudes!

edit: där var endast DN och SvD dock, hade glömt att reflektera var AB och Expressen var när jag skulle gå ut det är möjligt att de stod kvar vid kassorna...men känns rätt efterblivet att inte flytta allt...får kolla imorgon.
Här kommer något ännu bättre: Igår när jag besökte en livsmedelsaffär som jag är inne på någon gång ibland hade de plockat bort kvällstidningarna! Helt och hållet!
Det fanns inga på den sedvanliga platsen vid kassan! Inte en Express/Aftonhora i hela butiken! Ska göra ett återbesök för att försäkra mig om att det är permanent och i så fall berömma personalen för att de tagit bort den miljöstörande smutsen och rensat det offentliga rummet från ljug- och hatmedia...
Citera
2014-01-18, 23:04
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Här kommer något ännu bättre: Igår när jag besökte en livsmedelsaffär som jag är inne på någon gång ibland hade de plockat bort kvällstidningarna! Helt och hållet!
Det fanns inga på den sedvanliga platsen vid kassan! Inte en Express/Aftonhora i hela butiken! Ska göra ett återbesök för att försäkra mig om att det är permanent och i så fall berömma personalen för att de tagit bort den miljöstörande smutsen och rensat det offentliga rummet från ljug- och hatmedia...
Det där var intressant. Kan du säga hur stor butiken är?

Om man räknar på det, vilket många har gjort de senaste sidorna i tråden, så ser man lätt att det kostar mer än det smakar att hålla sig med kvällstidningar. Enda skälet har väl varit att man är rädda att tappa kunder om man slutar. Men med alltmer sjunkande upplaga så förlorar det argumentet sin styrka.
Citera
2014-01-19, 00:11
Medlem
lasternassummas avatar
Tidningsdöden närmar sig
Kan inte se att detta varit uppe tidigare i tråden,
men beklagar om jag missat detta.
Ross Dawson, låt oss kalla honom mediaguru, har
satt årtal för när dagstidningar har spelat ut sin
roll i olika länder. För Sverige är det 2025.
Läs mer:
http://rossdawsonblog.com/weblog/archives/2010/10/launch_of_newsp.html

Logiken i resonemanget är ungefär så här:
- Konkurrensen från andra media ökar (TV, internet, m.m.)
- Inkomsterna minskar som en följd av den förändrade marknadsituationen.
- Kostnader för tryck och distribution ökar snabbare än inflationen.

mvh/Bo S
Citera
2014-01-19, 00:16
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Kan nog fungera utomlands då mobilsurf inte brukar vara något alternativ pga prisskillnaden. Sedan gynnas väl tidningsförsäljningen av om distributionskostnaderna sänks. Känns som ett steg i rätt riktning även om det inte kommer förändra utvecklingen i stort (d.v.s tidningsbranschens grundproblem = alla gillar gratis).

EU kommer snart tvinga alla operatörer att (inom Europa) ha samma pris utomlands som i sitt hemland. Därmed kommer turisterna surfa runt på stranden till samma pris som de gör hemma i soffan. Ingen som investerar i en stor maskin som ska printa tidningar då
Citera
2014-01-19, 00:18
Medlem
Gyrks avatar
Men dom fattar fortfarande inte, så nu måste dom forska:
http://www.journalisten.se/nyheter/ny-forskning-om-framtidens-nyhetsformedling
Citera
2014-01-19, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyrk
Men dom fattar fortfarande inte, så nu måste dom forska:
http://www.journalisten.se/nyheter/ny-forskning-om-framtidens-nyhetsformedling

Hahaha, "forska" på Karlstad "Universitet". Fyfan vilket skämt.
Citera
2014-01-19, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
EU kommer snart tvinga alla operatörer att (inom Europa) ha samma pris utomlands som i sitt hemland. Därmed kommer turisterna surfa runt på stranden till samma pris som de gör hemma i soffan. Ingen som investerar i en stor maskin som ska printa tidningar då
Sant. Då återstår bara självsanering. D.v.s att några tidningar dör ut.

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Hahaha, "forska" på Karlstad "Universitet". Fyfan vilket skämt.
Är det något fel på Karlstad Universitet eller var i ligger humorn?
Senast redigerad av Kaymano 2014-01-19 kl. 01:45.
Citera
2014-01-19, 02:09
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Är det något fel på Karlstad Universitet eller var i ligger humorn?
Att det inte är en riktig högskola utan att skapa jobb projekt som politiker har drömt upp.
Citera
2014-01-19, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Att det inte är en riktig högskola utan att skapa jobb projekt som politiker har drömt upp.
Hur är/definieras en "riktig högskola" då?
Av den information jag hittar på nätet verkar det vara ett universitet bland många andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in