2014-01-17, 08:35
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Undrar om man kör vidare om man ramlar ned under 100.000 ex. Det är liksom ingenting, en nischprodukt.
Skalfördelarna försvinner snabbt när upplagan sjunker och de fasta kostnaderna ska fördelas på färre exemplar.
Vi ser på andra tidningar med historiskt stora redaktioner och ambitioner får allvarliga problem när upplagan faller under 100.000. Landsortstidningar med begränsade ambitioner kan fortfarande rulla runt på ca 50.000 exemplar men under det blir det väldigt svårt.
Kvällisar är betydligt mer beroende av upplageintäkter än morgonpress vilket gör att de är mer känsliga för upplagetapp. 10% färre sålda tidningar är kanske 7% mindre intäkter givet att annonsörerna stannar kvar. (och kanske 1-2% mindre utgifter i tryck. Distributionen samma.)
För en morgontidning med bra hushållstäckning så betyder ett upplagetapp på 10% cirka 3% mindre intäkter och ca 1-2 % mindre utgifter om annonsörerna stannar kvar. Inte mycket att bråka om där.
Citera
2014-01-17, 09:56
Medlem
BasRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Eller så skrivs tidningarna ut på plats med Lars Adaktussons tidningskiosk.

http://www.medievarlden.se/nyheter/2013/12/adaktussons-tidningskiosk-prisas

Det där blir ju bara ett annat sätt att distribuera det påverkar ju inte att folk inte vill ha produkten. Framförallt är det väl tänkt till just magazin med och inte dagstidningar.. Liknande lösningar har ju funnits länge för bokaffärer utomlands där man ist för att haft ett stort lager av pocket böcker haft en print och bokbind maskin stående i butiken som fungerat på exakt samma sätt minus touch skärmen.

För dagstidningar blir det där knappast aktuellt.. varför skulle någon lägga tid på att stanna vid sådan maskin för att skriva ut AB och betala för det ist för att gå in online på plattan om man nu är intresserad. Målgruppen känns aningen snäv för dagstidningarna.. "äldre folk som fortfarande vill läsa tidningen i papper men som inte klarar av eller har möjliheten att läsa den online, och som paradox kan hantera touchskärm och nymodigheter för att printa sin egen tidning."

Jag tror nog vi kan garantera att detta inte blir någon räddning för dagstidningarna utan snarare något som underlättar distribution och hantering av magazin och pockets.
Citera
2014-01-17, 10:03
Medlem
Pre 1914s avatar
Sedan Dalademokraten i praktiken slog sin påse ihop med Falukriren har nu Falukuriren (Dalarnas Tidningar) ingen konkurrens längre. Jag tittar alltid på nätet när jag vill se vad som hänt i närheten och har nog aldrig köpt en tidning.
Vad är hemligheten med att publicera allt utom småannonser på nätet och tro sig tjäna på det. Är det bara goodwill och publicitet de vill ha eller kan de verkligen dra in mer på nätreklam än vad de förlorar på uteblivna papperstidningsläsare?
Citera
2014-01-17, 10:55
Medlem
BasRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Sedan Dalademokraten i praktiken slog sin påse ihop med Falukriren har nu Falukuriren (Dalarnas Tidningar) ingen konkurrens längre. Jag tittar alltid på nätet när jag vill se vad som hänt i närheten och har nog aldrig köpt en tidning.
Vad är hemligheten med att publicera allt utom småannonser på nätet och tro sig tjäna på det. Är det bara goodwill och publicitet de vill ha eller kan de verkligen dra in mer på nätreklam än vad de förlorar på uteblivna papperstidningsläsare?

Det handlar helt enkelt om att dom måste göra ett försök online... det är inget dom vill.. dom är så illa tvungna.. Deras val är heltenkelt säker död (print) eller ganska säker död (online).. , så dom måste satsa online för att ha något hopp om ett ljus i en lång tunnel.. paradoxen till det är ju att onlinesatsningen skyndar på deras egen print död.

Ang Dalarna så handlar det om att rädda presstödet, en tidning tar hand om distributionen för sin "konkurrent" för att dom inte ska kursa.. om ingen "konkurrent" finns så får man inte ut presstödet. Så vi ser idag en marknadsituation där "konkurrenter" håller varandra under armarna för att rädda bidragen från skattebetalarna...
Citera
2014-01-17, 11:44
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H8red
Har länge förvånats över deras upplaga, som aldrig verkar ha gått ner utan snarare svagt uppåt / oförändrat. Stämmer siffrorna?...tänker jag.

Att man informeras om att en längre artikel finns i en papperstidning, som man ändå har svårt att komma över om man nu ville läsa mer, tror jag mer fungerar som en påminnelse till läsaren att 'jag hade ändå inte tid att läsa hela artikeln' och 'skönt att jag slipper papperssortera'.

Jag prenumererar på DI / DI Weekend och något gick snett vid prenumerationsstarten. Vid påringning lackade jag ut (de krävde autogiro vilket jag inte informerats om och ej heller accepterar) och ville avbeställa hela skiten.

Man kan väl säga att de var väldigt måna om att behålla mig som prenumerant och ordnade en flexibel lösning.

Tror inte det är speciellt lättsålt.

Tror att det enkla svaret här är att DI är en tidning som alla banker, försäkringsbolag, fondbolag, rådgivare och dylikt förväntas ha ett par upplagor av på sina kontor. Så tror att antalet prenumeranter är betydligt högre än antalet läsare.
Citera
2014-01-17, 11:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Tror att det enkla svaret här är att DI är en tidning som alla banker, försäkringsbolag, fondbolag, rådgivare och dylikt förväntas ha ett par upplagor av på sina kontor. Så tror att antalet prenumeranter är betydligt högre än antalet läsare.
Inte bara dom företagen. Jag är periodvis ute på en massa olika företag av alla de storlekar, i alla mörliga branscher.
När man anmäler sig i receptionen & får vänta på att ens kontakt skall komma & hämta upp en så finns det alltid en DI liggande på soffbordet, tillsammans med ett par morgontidningar & någon branschtidning.
Citera
2014-01-17, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BasR
Det där blir ju bara ett annat sätt att distribuera det påverkar ju inte att folk inte vill ha produkten. Framförallt är det väl tänkt till just magazin med och inte dagstidningar.. Liknande lösningar har ju funnits länge för bokaffärer utomlands där man ist för att haft ett stort lager av pocket böcker haft en print och bokbind maskin stående i butiken som fungerat på exakt samma sätt minus touch skärmen.

För dagstidningar blir det där knappast aktuellt.. varför skulle någon lägga tid på att stanna vid sådan maskin för att skriva ut AB och betala för det ist för att gå in online på plattan om man nu är intresserad. Målgruppen känns aningen snäv för dagstidningarna.. "äldre folk som fortfarande vill läsa tidningen i papper men som inte klarar av eller har möjliheten att läsa den online, och som paradox kan hantera touchskärm och nymodigheter för att printa sin egen tidning."

Jag tror nog vi kan garantera att detta inte blir någon räddning för dagstidningarna utan snarare något som underlättar distribution och hantering av magazin och pockets.
Kan nog fungera utomlands då mobilsurf inte brukar vara något alternativ pga prisskillnaden. Sedan gynnas väl tidningsförsäljningen av om distributionskostnaderna sänks. Känns som ett steg i rätt riktning även om det inte kommer förändra utvecklingen i stort (d.v.s tidningsbranschens grundproblem = alla gillar gratis).
Senast redigerad av Kaymano 2014-01-17 kl. 12:36.
Citera
2014-01-17, 12:42
Medlem
BasRs avatar
Citat:
Kan nog fungera utomlands då mobilsurf inte brukar vara något alternativ pga prisskillnaden. Sedan gynnas väl tidningsförsäljningen av om distributionskostnaderna sänks. Känns som ett steg i rätt riktning även om det inte kommer förändra utvecklingen i stort (d.v.s tidningarnas grundproblem).

Vet inte om jag tolkar dig helt rätt här men menar du för tex svenskar som är utomlands och tycker det blir dyrt med roaming surf att man ist ska uppsöka en sådan här kiosk och skriva ut en dagens AB?

Distributionskostnaderna sänks ju helt klart men samtidigt så kommer det ju uppkomma andra nya kostnader som att formatet på publikationen måste ändras, eller det ska göras ett till format för att kunna passa print i magazin utgåva. Om nu inte maskinerna ska kunna hantera både magazin, pocket och dagstidningsformat vilket blir dyrare och ger maskinerna sämre kapacitet, något jag inte tror en tillverkare eller någon som köper kiosken är intresserad av då det kommer slå på marginalen och gissningsvis är dagstidningsköparna även en minoritet av kunder som kan tänkas använda denna typ av teknik om jag skulle gissa. Jag ser det dock som en möjlig ersättare för hyllan av dator, tränings, vetenskaps magazin av alla sorter.

En annan aber med tekniken för just kvällstidningarna är väl att deras öde kommer vara beseglat innan en ny distributionskanal är etablerad.
Citera
2014-01-17, 12:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Eller så skrivs tidningarna ut på plats med Lars Adaktussons tidningskiosk.
I något gammat "Tekniskt Magasin" från tidigt 70-tal förutspådde man att alla skulle ha en printer hemma som skrev ut morgontidningen varje dag. Dom första TV-apparaterna med TextTV hade också möjligheten att koppla in en printer. Så man har funderat i dessa banor länge, men låtit sig förblindas av just pappersformatet.
Citera
2014-01-17, 12:53
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Kan nog fungera utomlands då mobilsurf inte brukar vara något alternativ pga prisskillnaden. Sedan gynnas väl tidningsförsäljningen av om distributionskostnaderna sänks. Känns som ett steg i rätt riktning även om det inte kommer förändra utvecklingen i stort (d.v.s tidningsbranschens grundproblem = alla gillar gratis).
Alla hotel har idag gratis wifi, många resturanger/caféer osv erbjuder också gratis wifi. Dessutom hittar man ofta ett öppet nätverk om man letar lite.

Print on demand kommer inte hjälpa giganterna eftersom det är dyrare och sämre kvalité än riktigt tryck. Det kommer dock ge ett uppsving för obskyra böcker som annars hade gått ur tryck.
Citera
2014-01-17, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BasR
Vet inte om jag tolkar dig helt rätt här men menar du för tex svenskar som är utomlands och tycker det blir dyrt med roaming surf att man ist ska uppsöka en sådan här kiosk och skriva ut en dagens AB?

Distributionskostnaderna sänks ju helt klart men samtidigt så kommer det ju uppkomma andra nya kostnader som att formatet på publikationen måste ändras, eller det ska göras ett till format för att kunna passa print i magazin utgåva. Om nu inte maskinerna ska kunna hantera både magazin, pocket och dagstidningsformat vilket blir dyrare och ger maskinerna sämre kapacitet, något jag inte tror en tillverkare eller någon som köper kiosken är intresserad av då det kommer slå på marginalen och gissningsvis är dagstidningsköparna även en minoritet av kunder som kan tänkas använda denna typ av teknik om jag skulle gissa. Jag ser det dock som en möjlig ersättare för hyllan av dator, tränings, vetenskaps magazin av alla sorter.

En annan aber med tekniken för just kvällstidningarna är väl att deras öde kommer vara beseglat innan en ny distributionskanal är etablerad.
1. Precis. Perfekt för turister som inte har tillgång till gratis wifi.

2. Instämmer. Tror Adaktussons tidningsmaskin lämpar sig bäst för köpcentrum, turistorter och flyg/tåg-terminaler.

3. Mycket möjligt. Finns nog inte någon enskild lösning som kommer råda bot på alla problem. Jag tror på självsanering. Några tidningar måste dö ut för att underlätta konkurrenssituationen för de varumärken som blir kvar. Liknande utveckling ser vi ju i andra branscher.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I något gammat "Tekniskt Magasin" från tidigt 70-tal förutspådde man att alla skulle ha en printer hemma som skrev ut morgontidningen varje dag. Dom första TV-apparaterna med TextTV hade också möjligheten att koppla in en printer. Så man har funderat i dessa banor länge, men låtit sig förblindas av just pappersformatet.
Pappersformatet är fortfarande det som säljer bäst. Nätet är inget alternativ så länge det är gratis.

Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Alla hotel har idag gratis wifi, många resturanger/caféer osv erbjuder också gratis wifi. Dessutom hittar man ofta ett öppet nätverk om man letar lite.

Print on demand kommer inte hjälpa giganterna eftersom det är dyrare och sämre kvalité än riktigt tryck. Det kommer dock ge ett uppsving för obskyra böcker som annars hade gått ur tryck.
Möjligen i Sverige men långt ifrån garanterat utomlands.
Senast redigerad av Kaymano 2014-01-17 kl. 13:10.
Citera
2014-01-17, 13:05
Medlem
H8reds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop

Ja, så är det. Har också noterat vid externa besök att tidningar i receptioner oftast är olästa.

Det finns väl bolag som sköter massprenumerationer åt storbolag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in