Min kara pappa brukar saga, "Det ar svart att sia, speciellt om framtiden".
Ingen har vet om, nar och hur stort "raset" kommer vara. Det finns dock en hel del forskning pa amnet och en hel del metoder som anvands och dar back-testing visar bra resultat.
En av dem har namnts tidigare, MA50/MA200, dar man faktiskt kan andra till andra intervall beroende pa hur kanslig man vill att analysen ska vara. Sjalv har jag kollat pa MA200/MA300 dar man inte far en enda fel signal om jag minns ratt. Var langesedan jag kollade pa det dock.
Schiller Index har aven det visat sig valdigt stabilt i att avgora vad framtida avkastning kommer vara om man investerar vid tillfalle X. Just nu visar det pa en valdigt lag framtida avkastning vilket skulle kunna innebara att vi narmar oss en nedgang, det kan ocksa innebara att marknaden accepterar lag avkastning da den riskfria rantan ar sa lag.
Finns forskning som visar pa att andelen av S&P500 som bestar av teknikbolag tenderar att vara hog innan en storre nedgang, vilket stammer val in pa nu.
Vidare finns det forskning som visar pa att positiva analyser & postivia artiklar om borsen tenderar att oka ju narmre toppen man kommer.
Man kan ju aven anvanda sig av historisk data for olika aktier och se en genomsnittlig vardering, vad varderingen varit vid peakar etc. for att fa sig en bild av hur den star sig idag, sen far man ju kolla pa anledningen till att det skiljer sig.
Konjukturbarometern har ju aven den stigit kraftigt vilket den tenderar att gora innan en topp. Generelltsatt har det varit bra att ga ut ur borsen nar den gar over 110.
Slutligen kan man ju anvanda sig av att borscykler tenderar att vara nagonstans mellan 5-10 ar.
Personligen ser jag ett antal moln som hopar sig. En ar att aven om vinsterna har stigit, sa har inte lonenivan okat annu. Jag tror detta ar ett nasta naturligt steg ifall ekonomin fortsatter uppat, da kommer borsen bli besviken pa att vinsttillvaxten inte kommer som forvantat. Vidare finner jag valdigt fa bolag som jag tycker ar vettigt varderade, ager endast aktier i 4 bolag nu varav ett funderar jag starkt pa att salja, de ovriga tre ar nordamerikanska. Vilket gar emot alla mina diversifierings tankar, men ligger med nastan 50% likvid.
Sen tycker jag inte argumentet som man ofta hor, "Det finns inga alternativ till borsen med dagens laga rantor, varav borsen kommer fortsatta ga upp", haller. Inte overhuvudtaget. Nar det finns sa mycket hopp om en stigande bors och stigande vinster, det ar da man ska bli girig och radd. Att investera till 5-6% avkastning, jamfort med 1-2% for den riskfria rantan, och ta pa sig den markant hogre risken kanns helt klart oatraktivt och ohallbart.
Jag gar hellre ut for tidigt an for sent, aterstar dock att se om jag har ratt eller inte. Men hellre att jag bygger mina beslut pa logik och ar konservativ an att jag bygger dem pa kansla och forlorar pengar for att jag forsoker rida ut vagen.
Ps. Jag tror vi befinner oss i en smart-bubbla nu. Alldeles for mycket hysteri kring alla oandliga mojligheter som smarta saker ger oss, precis som man hade forvantningar pa IT-aktier 2000. De forvantingarna har i mangt och mycket uppfyllts nu, 14 ar senare. Samma kommer sjalvklart att handa med alla smartaprodukter, men jag tanker inte vanta 14 ar pa mina vinster.