2014-01-19, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twixes
När rastet kommer lär det rasa ordentligt, eller vad tror ni?

Jag tror inte det, vi har haft två riktigt tunga börskrascher inom 10år, något man normalt ser en-två gånger per livstid. Tror mer på att börsen stiger 10-20% inom de närmsta två åren, därefter får vi se hur alla nyckeltal står sig, är det rimliga siffror så kan det fortsätta högre, när det väl börjar röra sig neråt tror jag det sker i en sansad takt -5-10% per år.
Citera
2014-01-19, 14:21
Medlem
AutomatKarbins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChoppedOnion
Jag tror inte det, vi har haft två riktigt tunga börskrascher inom 10år, något man normalt ser en-två gånger per livstid. Tror mer på att börsen stiger 10-20% inom de närmsta två åren, därefter får vi se hur alla nyckeltal står sig, är det rimliga siffror så kan det fortsätta högre, när det väl börjar röra sig neråt tror jag det sker i en sansad takt -5-10% per år.
Källa på att man ser två stora börskrascher per livstid? Börsen har endast funnits i cirka 100 år. LOL
Citera
2014-01-19, 17:22
Medlem
Seriöst, det är stagflation/deflation, kalla det vad du vill, i samtliga stora utvecklade ekonomier trotts centralbankernas försök att skapa inflation. Ekonomin lallar på utan någon tydlig tillväxt medan reala tillgångar fortsätter att öka i värde. Bluff! Revolution!
Citera
2014-01-19, 17:24
Medlem
Stygotiuss avatar
Börsen stiger över tid. Utan volatilitet skulle vi alltså därför slå nytt ATH varje dag. Jag tycker inte det är oroande just att börsen står i ATH, men visst är börsen ovanligt dyr för tillfället.
Citera
2014-01-19, 17:42
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WACC
Fonder är oftast ingen sund investering. Fonder man inte håller sig uppdaterad om är definitivt ingen sund investering.

För att svara på trådens ämne så tror jag inte att något ras kommer sålänge marknadsestimaten inte justeras ned eller något stort händer på makromarknaden. Vinsterna behöver komma ikapp en aning dock, eftersom att värderingarna är aningen ansträngda.
Fonder är definitivt en sund investering, bara den är billig (låga förvaltningskostnader) och har många bolag på flera olika marknader.

Korkat att lägga pengarna i ett fåtal aktier om man inte har full koll, man får betydligt sämre riskspridning och courtaget är högt om man köper ofta.
Citera
2014-01-19, 18:40
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Fonder är definitivt en sund investering, bara den är billig (låga förvaltningskostnader) och har många bolag på flera olika marknader.

Korkat att lägga pengarna i ett fåtal aktier om man inte har full koll, man får betydligt sämre riskspridning och courtaget är högt om man köper ofta.
Vilka fonder har du i din portfölj?
Citera
2014-01-19, 19:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det finns ju bra och dåliga aktier också ska man veta....
Citera
2014-01-19, 20:00
Medlem
Ingen kan ju sia, men en sak jag brukar titta på är http://www.konj.se/987.html .Inget facit naturligtvis, men utifrån deras omvärldsbevakning ser det relativt stabilt ut. Jag litar mer på konjunkturinstitutets torra analyser än labila skribenter på diverse forum.
Det som bekymrar mig mer är att folk är så korkade och satsar på så solklara luftslott som bimobjects tex. Helt utan kunskap om vad företaget sysslar med. Det finns många exempel men det är nog det tydligaste.
Senast redigerad av slicklapp 2014-01-19 kl. 20:02. Anledning: Rättat namnet
Citera
2014-01-19, 20:43
Medlem
ATH har brukat vara en ganska bra indikation på att det kommer fortsätta uppåt, så du borde kanske vänta tills det faktiskt vänder ner innan du skriker varg,.. eller använda ännu bättre indikatorer på framtida börssentiment.
Citera
2014-01-19, 23:15
Medlem
Citat:

håller med dig i princip. jag tycker fonder är ett bra alternativ om man vill ha en diversierad portfölj utan att själv ha koll på 40-50 aktier. det är inta avgifterna som är intressanta utan avkastningen!
jag sätter halva min portfölj i fonder och då i småbolag( handelsbankens småbolagsfond) det är visserligen en avgift på 1.5% men trots det har den slagigt avanzazero och index VARJE år!
Citera
2014-01-19, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freelunch
ATH har brukat vara en ganska bra indikation på att det kommer fortsätta uppåt, så du borde kanske vänta tills det faktiskt vänder ner innan du skriker varg,.. eller använda ännu bättre indikatorer på framtida börssentiment.
Din länk har poblicerats förut... men du har en poäng i det!
det är läge att vara vaksam! fast jag är positiv till börsen än sålänge!
Citera
2014-01-20, 04:48
Medlem
Copterss avatar
Signaler kommer från Kina att tillväxten tappar fart. Generellt sett så är siffrorna fortfarande höga men de matchar inte fjolårets siffror. Dags att sova med ett öga öppet.
Citat:
GDP expanded 7.7 percent in 2013, the statistics bureau said, the same pace as in 2012. The economy is forecast to expand 7.4 percent this year, according to an analyst survey last month, the slowest pace since 1990.
http://www.bloomberg.com/news/2014-01-20/china-s-economy-grew-7-7-in-fourth-quarter-topping-estimates.html
Vargen kommer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in