2014-01-18, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sussens
Nu är jag en extrem nybörjare inom detta men försökte läsa lite på den bloggen du länkade, fattade dessvärre inte så mycket pågrund av ord och termer jag inte känner mig bekant med...
Kan någon vänlig själ här inne förklara lite enklare vad denna metod innebär? =D
Vad är Index?
Vad är avkastning?
Vad är likvid?

Jag vet att jag kan söka på internet för dessa frågor och antagligen få ett halvt lexikon fyllt av svar men jag söker änna en enklare förklaring, sådana som brukar finnas för dummies...
Om det finns någon lättläst och/eller grundlig genomkörare av några basic grejor inom aktiehandel som man kanske kan läsa skulle det vara grymt uppskattat!

Tackar i förväg =)

Fel tråd. Prova att posta dina frågor i nybörjartråden istället, se länk nedan.

Ny inom aktiehandel? Ställ din fråga här!
Citera
2014-01-18, 10:49
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sussens
Nu är jag en extrem nybörjare inom detta men försökte läsa lite på den bloggen du länkade, fattade dessvärre inte så mycket pågrund av ord och termer jag inte känner mig bekant med...
Kan någon vänlig själ här inne förklara lite enklare vad denna metod innebär? =D
Vad är Index?
Vad är avkastning?
Vad är likvid?

Jag vet att jag kan söka på internet för dessa frågor och antagligen få ett halvt lexikon fyllt av svar men jag söker änna en enklare förklaring, sådana som brukar finnas för dummies...
Om det finns någon lättläst och/eller grundlig genomkörare av några basic grejor inom aktiehandel som man kanske kan läsa skulle det vara grymt uppskattat!

Tackar i förväg =)

Index är något man jämför med, det största internationella är S&P 500 vilket är de 500 största bolagen noterade i USA viktade efter börsvärde, så t.ex. apple väger mer än säg twitter.

Avkastning är helt enkelt det du tjänar, behöver ej vara realiserat. Det klassiska är väl utdelning+ förändring i aktiekursen. Får du 2 kronor utdelning samt att aktien stiger i värde 5 kronor är avkastningen 7 kronor och kostade aktien 100 kronor när du köpte den är alltså avkastningen 7%.

Likvid en likvid investering är t.ex. en volvoaktie som handlas väldigt mycket. Du kommer alltid kunna sälja en volvoaktie. En illikvid tillgång är kanske en fastighet i en mindre kommun, den har ett substantiellt värde men de omsätts väldigt lite.
Citera
2014-01-18, 10:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PokusHokus
Sådana här halleluja-prognoser ska man nog ta med en nypa salt.

De som vill sitta på sidlinjen med sitt salt får gärna göra det.

Citat:
http://money.cnn.com/2014/01/15/investing/bank-of-america-earnings/

Bank of America impressed Wall Street Wednesday with better-than-expected earnings and revenue for the fourth quarter, continuing a trend of solid results from the nation's largest banks.
Citera
2014-01-18, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotselleri
Index är något man jämför med, det största internationella är S&P 500 vilket är de 500 största bolagen noterade i USA viktade efter börsvärde, så t.ex. apple väger mer än säg twitter.

Avkastning är helt enkelt det du tjänar, behöver ej vara realiserat. Det klassiska är väl utdelning+ förändring i aktiekursen. Får du 2 kronor utdelning samt att aktien stiger i värde 5 kronor är avkastningen 7 kronor och kostade aktien 100 kronor när du köpte den är alltså avkastningen 7%.

Likvid en likvid investering är t.ex. en volvoaktie som handlas väldigt mycket. Du kommer alltid kunna sälja en volvoaktie. En illikvid tillgång är kanske en fastighet i en mindre kommun, den har ett substantiellt värde men de omsätts väldigt lite.
Tack! Hade nog inte klarat av ett prov om frågorna dök upp men nu har jag lite bättre förståelse iallafall!
Tackar
Citera
2014-01-18, 11:08
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulldoozer
De som vill sitta på sidlinjen med sitt salt får gärna göra det.

Det citatet är ju dock inget som gör att "de som ger sin in på börsen nu kommer göra mer pengar än de kan drömma om".

Visst Q4 var ganska bra men det har ju samtidigt blivit en trend att sätta för låga estimat från företagens sida. Då de flesta här i Sverige har det som placeringsmarknad och det är inprisat höga förväntningar generellt på stockholmsbörsen vettefan hur det kommer påverka. I USA har ju dessutom den konstgjorda andningen i ekonomin dessutom trappats ner i form av tapering från FED. Så man kanske inte ska förvänta sig något direkt börsrally iår. Då blir det svårt att som småsparare få nån direkt överavkastning på grund av att ens volymer är så små.
Citera
2014-01-18, 11:46
Medlem
Newis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotselleri

I grund och botten har du rätt när man pratar om likviditeten hos en säkerhet. I just det här fallet pratas det dock om "att ligga likvid", vilket är raka motsatsen till att investera i exempelvis en Volvoaktie. Att ligga likvid innebär att man har pengar som inte är investerade på aktiemarknaden, utan snarare ligger och skräpar på till exempel ett bankkonto i väntan på bättre tider att investera.
Citera
2014-01-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulldoozer
ATH visar bara vart i utvecklingen mänskligheten befann sig vid den förra tidpunkten, vi är långt mycket mer framåt nu. Den riktiga ATH har inte ens börjat, den som ger sig in på börsen i år kommer göra mer pengar än dom kan drömma om. Företagen har stabila inkomster som växer, Kina och Indiens medelklass växer samt att tekniken går otroligt snabbt framåt (it-3d-nano-bioteknik osv).

Allt det där var sant 2007 också.
Citera
2014-01-18, 14:31
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101

Jo en klassisk varningsignal är uttrycket Jo, men denna gång är det annorlunda. Det är sällan så annorlunda som man tror utan historien har en tendens att upprepa sig. Vad man också ser nu är väldigt många nya som ger sig in på aktiemarknaden inte minst på detta forum.

Allt detta är tecken på att toppen närmar sig. Jag tror dock det dröjer 1-2 år till och att vi först skall upp ytterligare 10-20%.
Citera
2014-01-18, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101

Min prognos var för i år. Fondförvaltarna är bullish, t.om bearish förvaltarna är mer bullish än någonsin. Soros har redan börjat prata om domedagen och sist missade han nästan med 2 år. Givetvis är Asien en osäker faktor men som sagt, 2014 kommer att bli en guldrusch. Sen om man gillar att handla korta snabba affärer så är det ju en bonus att man är likvid, det tar ju bort hela kris faktorn om nu inte ens bank rullar omkull och du har mer än 100.000 euro på kontot.
Citera
2014-01-18, 17:25
Medlem
Jag har under 2013 och även nu under 2014 köpt på mig mig en hel jävla del aktier. Senast för 10 minuter sedan lade jag en order på Atlas Copco. Världsekonomin är sundare nu än 2007 och detta med att vi befinner i ett ATH i börsvärde rör mig inte direkt.
Vi är fler och många har fått och kommer att få det bättre (medelklasser i tillväxtekonomier).

ERGO: Jag tror inte på domedagsprofetiorna. Den som inte är maxat exponerad i bra och stabila bolag under 2014 kommer att ångra sig.
Citera
2014-01-18, 19:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Raset kommer när sista "björnen" gett upp och gått i ide...
Citera
2014-01-18, 20:39
Medlem
Den långsiktiga trenden är upp. Under historiens gång har man legat ATH vid otaliga gånger och det är rimligt att man kommer ligga ATH otaliga gånger i framtiden.

Är man osäker den närmaste tiden kan man ju sälja av ex. halva sitt innehav och placera dessa i räntor och "månadspara" in dessa pengar under det/de närmaste åren. En fördel är ju att man gör detta i sin ISK och att man köper index istället för enskilda aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in