Citat:
Ursprungligen postat av
Sussens
Nu är jag en extrem nybörjare inom detta men försökte läsa lite på den bloggen du länkade, fattade dessvärre inte så mycket pågrund av ord och termer jag inte känner mig bekant med...
Kan någon vänlig själ här inne förklara lite enklare vad denna metod innebär? =D
Vad är Index?
Vad är avkastning?
Vad är likvid?
Jag vet att jag kan söka på internet för dessa frågor och antagligen få ett halvt lexikon fyllt av svar men jag söker änna en enklare förklaring, sådana som brukar finnas för dummies...
Om det finns någon lättläst och/eller grundlig genomkörare av några basic grejor inom aktiehandel som man kanske kan läsa skulle det vara grymt uppskattat!
Tackar i förväg =)
Index är något man jämför med, det största internationella är S&P 500 vilket är de 500 största bolagen noterade i USA viktade efter börsvärde, så t.ex. apple väger mer än säg twitter.
Avkastning är helt enkelt det du tjänar, behöver ej vara realiserat. Det klassiska är väl utdelning+ förändring i aktiekursen. Får du 2 kronor utdelning samt att aktien stiger i värde 5 kronor är avkastningen 7 kronor och kostade aktien 100 kronor när du köpte den är alltså avkastningen 7%.
Likvid en likvid investering är t.ex. en volvoaktie som handlas väldigt mycket. Du kommer alltid kunna sälja en volvoaktie. En illikvid tillgång är kanske en fastighet i en mindre kommun, den har ett substantiellt värde men de omsätts väldigt lite.