Citat:
Ursprungligen postat av
manne1973
När jag gick i skolan hade vi ett ämne där vi bl.a. skulle lära oss att springa runt med en boll och sparka den till varandra och in i en bur. Det kändes verkligen meningslöst och jag har ännu inte haft användning för det i vare sig mina matematikstudier eller i yrkeslivet som programmerare.
Att lösa ekvationer använder jag däremot nästan dagligen.
Manne1973 är som vanligt mitt i prick!
Jag kommer osökt att tänka på en bekant på avstånd som jobbat som kemilärare. Stackars sate. Nåja, han berättade om en lektion där han kom att känna sig lite uppgiven. Han hade ställt en lite klurig fråga till klassen, och så räckte en oväntad elev upp handen. Han blev överraskad, men snart nedplockad på jorden igen.
Eleven sa:
"varför ska vi kunna det här, vad har vi för nytta av det?". Som lärare suckade han djupt och kände sig så trött. Man kan fråga sig hur någon kan orka vara lärare egentligen.
Här funderade jag på ett motdrag. Om eleven är idrotts- eller fotbollsintresserad kan man ställa motfrågan "Hur många kronor tror du att du kommer att tjäna på ditt idrotts-/fotbollsintresse under hela ditt liv? Utöver det, vad kommer du någonsin att få för nytta av idrotten/fotbollen?" (utöver varje annan form av motion/fysisk aktivitet av hälsoskäl).
Men så tänker väl inte tonåriga skolelever.
För att komma till den inledande frågan:
Citat:
Ursprungligen postat av
haauta
Ska söka in till marinbiolog om 1,5 år ungefär, måste gå basåret först för att få alla kurser jag behöver för att få kunna söka, har alltid haft svårt med matte men har alltid undrat en sak.
VARFÖR ska vi alltid veta vad X eller Y är? VAD lär vi oss av det?
Som marinbiolog kommer du sannolikt förr eller senare att göra analyser och räkna på analysresultaten. Det kommer också snart nog att framgå att lärarna förutsätter att studenterna behärskar elementär ekvationslösning. Tro mig, det kommer att behövas.
Ett enkelt exempel från gymnasiet, som du med största sannolikhet kommer att stöta på inom marinbiologin.
Beräkna pH-värdet i en vattenlösning av en svag syra med känt pKa-värde, enklaste möjliga fall.
Ställer man upp ekvationerna så fås omgående en andragradsekvation. Ska lösas exakt. Görs approximationer ska dessa allt motiveras på starkare grund än tro, tyckande eller tänkande.
Kan man inte lösa en enkel ekvation med x i en linjär relation (förstagradsekvation) är man snart chanslös.
Ja, det är definitivt relevant för en marinbiolog. I själva verket är naturliga vatten betydligt mer komplext sammansatta än ett sådant orealistiskt förenklat exempel. Då får man istället ekvationssystem innehållande ett antal kopplade olinjära ekvationer med lika många obekanta.
Och det är fortfarande väldigt förenklade system.