2014-01-18, 17:58
Medlem
Reality81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haauta
Ska söka in till marinbiolog om 1,5 år ungefär, måste gå basåret först för att få alla kurser jag behöver för att få kunna söka, har alltid haft svårt med matte men har alltid undrat en sak.

VARFÖR ska vi alltid veta vad X eller Y är? VAD lär vi oss av det?

vad jag Inns av matten var dessa X Y variabler.

tänk dig ett system som du kan byta ut en del bara, allt annat går inte att påverka.
var väl ett vettigt beslut att införa X istället för att byta ut varje möjlig variation på en del o skriva massa slutresultat

är nog mkt enklarare att skriva dit x istället och spara på papper o penna
Citera
2014-01-18, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakan7
Något offtopic:

U använder man för spänning inom elbranschen, V använder i alla fall vi på naturvetenskapliga fakulteten i Lund

Ontopic:

Som andra sagt så är det endast för att lära sig metoder. Inom fysikens matematik så används extremt många olika variabler.
Metoden, inte svaret, är det som är viktigt

Spelar ju ingen roll vad fan du kallar variablen som står för spänning, bara du är konsistent och det framgår att det är spänning.
Citera
2014-01-18, 18:24
Medlem
Reality81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuluyankee
Spelar ju ingen roll vad fan du kallar variablen som står för spänning, bara du är konsistent och det framgår att det är spänning.

vet inte om jag fattar rätt nu, men jag tog det som en självklarhet att han visste att en variabel kan vara vilken bokstav somhelst dvs SKPMOAQ

borde väl ha tydliggjort det mera då.

nåt jag är rätt säker på är att variabeln inom matematiken är en bokstav?
Citera
2014-01-18, 21:17
Medlem
x är bara ett random tecken som man använder för att representera ett okänt värde tills man har räknat ut det okända värdet.
Här är ett exempel:

x + 5 = 10

Här är x ett värde som man försöker få reda på, alltså "någonting plus 5 blir 10".
Man tar reda på värdet på x genom att lösa ut det, det vill säga man flyttar alla andra termer till det högra ledet, i det här fallet förslagsvis genom att dra bort 5 från båda leden:

x + 5 - 5 = 10 - 5

...vilket ger...

x = 5

Ett litet svårare exempel:
säg att du vill ta reda på hastigheten på en motorbåt eller nåt i den stilen, och du vet att den åker sträckan 1000 meter på 50 sekunder.
Eftersom hastigheten är ett mått på hur många meter du åker varje sekund kan du tänka så här:

hastighet = förflyttning / tid (den sträcka som du förflyttas per tidsenhet, det vill säga i det här fallet meter per sekund).

Nu kan du döpa hastigheten till exempelvis v ("velocity", det vanligaste tecknet för hastighet), så att du har en "placeholder" för den okända hastigheten tills du har räknat ut värdet på hastigheten.
Och du vet redan värdet på sträckan och tiden.
Alltså kan du nu räkna ut motorbåtens hastighet:

v = 1000 / 50 = 20 meter per sekund.

Man kan använda precis vilka bokstäver man vill, så länge som det inte skapar någon förvirring.
Man bör dock helst undvika bokstäverna e och i, eftersom de har speciella "reserverade" betydelser inom matematiken.

Sen ett gott råd:
sluta intala dig att du har svårt för matematik, det handlar väldigt mycket om inställning.
Bemöt istället matematik som någonting som du ska träna upp dig på, och strunta i att tänka på det som någonting svårt.
Om någonting känns krångligt så träna på det till det känns lättare, helt enkelt.
Senast redigerad av Peter_18 2014-01-18 kl. 21:39.
Citera
2014-01-19, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reality81
nåt jag är rätt säker på är att variabeln inom matematiken är en bokstav?

Ja i elementär matematik betecknas variabeln som en bokstav från ett alfabet.
Citera
2014-01-19, 06:26
Medlem
Citat:

Det beror helt på vad du har valt att x och y ska representera. Du kan lära dig allt från hur stort motstånd du behöver i en elektrisk krets till hur mycket pengar du måste spara varje månad. Men när man tränar på att räkna är det onödigt att hitta på vad bokstäverna egentligen står för hela tiden. Det skulle bli större böcker om man skrev...

---
Johnny har sju äpplen och får tre av Elsa. Hur många har han sen?
Hans och Greta bygger en friggebod med längden fyra meter. Hur djup får den vara?
---

...istället för bara...

---
7 + 3 = x
4 * x = 15
---

I det första talet kunde man ha utelämnat x:et och istället valt att ett tomrum ska markera det okända (det man vill räkna ut), men inte i det andra.
Citera
2014-01-19, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuluyankee

Absolut, rent matematiskt så spelar det ingen roll.
Men för enkelhets skull så använder man gärna bestämda bokstäver, åtminstånde inom fysiken, för de olika fysikaliska variablerna. Detta för att enkelt kunna förstå alla olika formler och samband.
Citera
2014-01-21, 12:00
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
x är bara ett random tecken som man använder för att representera ett okänt värde tills man har räknat ut det okända värdet.

X är faktiskt inte så "random"! Finns ett ganska kul klipp från TED Talks på ca 3 min om detta.
https://www.youtube.com/watch?v=YX_OxBfsvbk
Citera
2014-01-21, 14:44
Medlem
När jag gick i skolan hade vi ett ämne där vi bl.a. skulle lära oss att springa runt med en boll och sparka den till varandra och in i en bur. Det kändes verkligen meningslöst och jag har ännu inte haft användning för det i vare sig mina matematikstudier eller i yrkeslivet som programmerare.

Att lösa ekvationer använder jag däremot nästan dagligen.
Citera
2014-01-21, 14:47
Medlem
phunques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
När jag gick i skolan hade vi ett ämne där vi bl.a. skulle lära oss att springa runt med en boll och sparka den till varandra och in i en bur. Det kändes verkligen meningslöst och jag har ännu inte haft användning för det i vare sig mina matematikstudier eller i yrkeslivet som programmerare.

*fniss*

OnTopic: Jag skulle faktiskt hellre vilja veta vad U är. Eller G.
Citera
2014-01-21, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phunque
*fniss*

OnTopic: Jag skulle faktiskt hellre vilja veta vad U är. Eller G.
G är väl en punkt?
Citera
2014-01-25, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973

Manne1973 är som vanligt mitt i prick!

Jag kommer osökt att tänka på en bekant på avstånd som jobbat som kemilärare. Stackars sate. Nåja, han berättade om en lektion där han kom att känna sig lite uppgiven. Han hade ställt en lite klurig fråga till klassen, och så räckte en oväntad elev upp handen. Han blev överraskad, men snart nedplockad på jorden igen.
Eleven sa: "varför ska vi kunna det här, vad har vi för nytta av det?". Som lärare suckade han djupt och kände sig så trött. Man kan fråga sig hur någon kan orka vara lärare egentligen.

Här funderade jag på ett motdrag. Om eleven är idrotts- eller fotbollsintresserad kan man ställa motfrågan "Hur många kronor tror du att du kommer att tjäna på ditt idrotts-/fotbollsintresse under hela ditt liv? Utöver det, vad kommer du någonsin att få för nytta av idrotten/fotbollen?" (utöver varje annan form av motion/fysisk aktivitet av hälsoskäl).

Men så tänker väl inte tonåriga skolelever.

För att komma till den inledande frågan:
Citat:
Ska söka in till marinbiolog om 1,5 år ungefär, måste gå basåret först för att få alla kurser jag behöver för att få kunna söka, har alltid haft svårt med matte men har alltid undrat en sak.

Som marinbiolog kommer du sannolikt förr eller senare att göra analyser och räkna på analysresultaten. Det kommer också snart nog att framgå att lärarna förutsätter att studenterna behärskar elementär ekvationslösning. Tro mig, det kommer att behövas.

Ett enkelt exempel från gymnasiet, som du med största sannolikhet kommer att stöta på inom marinbiologin.

Beräkna pH-värdet i en vattenlösning av en svag syra med känt pKa-värde, enklaste möjliga fall.
Ställer man upp ekvationerna så fås omgående en andragradsekvation. Ska lösas exakt. Görs approximationer ska dessa allt motiveras på starkare grund än tro, tyckande eller tänkande.

Kan man inte lösa en enkel ekvation med x i en linjär relation (förstagradsekvation) är man snart chanslös.

Ja, det är definitivt relevant för en marinbiolog. I själva verket är naturliga vatten betydligt mer komplext sammansatta än ett sådant orealistiskt förenklat exempel. Då får man istället ekvationssystem innehållande ett antal kopplade olinjära ekvationer med lika många obekanta.
Och det är fortfarande väldigt förenklade system.
Senast redigerad av GaussBonnet 2014-01-25 kl. 20:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in