2014-01-18, 13:35
Medlem
Ska söka in till marinbiolog om 1,5 år ungefär, måste gå basåret först för att få alla kurser jag behöver för att få kunna söka, har alltid haft svårt med matte men har alltid undrat en sak.

VARFÖR ska vi alltid veta vad X eller Y är? VAD lär vi oss av det?
Citera
2014-01-18, 13:42
Medlem
Miss.Prettys avatar
Mycket grundläggande matematisk problemlösning skulle jag säga.
Citera
2014-01-18, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miss.Pretty
Mycket grundläggande matematisk problemlösning skulle jag säga.

Problemlösning av vad? Att vi ska kunna lista ut vad X eller Y är för att någon har hittat på problemet och sen skrivit in det i en mattebok för att vi ska lösa det?
Citera
2014-01-18, 13:46
Medlem
xposeds avatar
X eller Y är bara variabelnamn, kan heta vad som helst.

Beror lite på frågan/problemet i fråga men oftast är det inte svaret du lär dig av, utan metoderna du använder och att förstå hur problemet ska lösas.
Citera
2014-01-18, 13:48
Medlem
pponmms avatar
Säg att du har en båt som kan åker i 100km/h och ska åka 10000km, hur länge tar det för båten att åka denna sträcka? Jo, detta kan du lösa med en enkel ekvation:

10000km = x * 100km/h
x = 10h

Detta var ju dock ett väldigt simpelt exempel, men det är ju bara fantasin som sätter gränser för vilka ekvationer du kan ställa upp!

X och Y är f.ö. bara variabler, man skulle lika gärna kunna byta ut dessa mot BIL och KÖTTFÄRS om man vill. Jag gissar på att du redan visste detta, men kan vara värt att nämna för någon annan som kanske inte kan.
Citera
2014-01-18, 13:51
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Det ar ju inte att "veta svaret" som ar uppgiften, det ar att lara sig metoden.
Citera
2014-01-18, 13:56
Medlem
Du har redan fått flera exempel och förklaringar men jag ger ett till,

Här är Ohm's lag, en grundläggande elektrisk formel.

V = R * I

V = spänning (volt)
R = resistans (ohm)
I = ström (ampere)

Om du har ett 12 volts batteri och en resistor på 12 ohm som du kopplar ihop,, ja då har du ett matematiskt problem där du kan lösa strömmen I - variabeln I skulle kunna ersättas med vilken bokstav som helst, det är du själv som måste hålla reda på vad variabeln står för, i detta fall strömmen.

(I matteboken framgår inte alltid -sällan- vad variabeln är för något det får du bortse ifrån)
Citera
2014-01-18, 14:00
Medlem
Matematik är ju inte bara siffror och lösningar osv utan det är mer ... hmm .. träning av hjärnans logiska tänkande. Du skall se helheten och inte det aktuella problemet. En logiskt tänkande person kan jag tänka mig presterar bättre än en person som t.ex agerar utan alla faktorer som hänsyn osv.

Lite rörigt inlägg så med andra ord : öva din logiska del av hjärnan är syftet med matematik och fysik.
Citera
2014-01-18, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se33
Du har redan fått flera exempel och förklaringar men jag ger ett till,

Här är Ohm's lag, en grundläggande elektrisk formel.

V = R * I

V = spänning (volt)
R = resistans (ohm)
I = ström (ampere)

Om du har ett 12 volts batteri och en resistor på 12 ohm som du kopplar ihop,, ja då har du ett matematiskt problem där du kan lösa strömmen I - variabeln I skulle kunna ersättas med vilken bokstav som helst, det är du själv som måste hålla reda på vad variabeln står för, i detta fall strömmen.

(I matteboken framgår inte alltid -sällan- vad variabeln är för något det får du bortse ifrån)

Har jag fel när jag vill minnas att spänning är U?
Citera
2014-01-18, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmeldonPooper

Nej, det är vanligare att man använder U i sverige, jag gör själv det i normala fall.. Men tror det är amerikat? som använder V så finns dom som gör det också.. jag skrev V nu bara för att det stämmer ju med enheten så egentligen mera logiskt,, jag vet inte varför vi använder U men ändå gör jag det själv :P
Citera
2014-01-18, 14:37
Medlem
dxdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmeldonPooper

Spänning "är" inte något speciellt variabel. I Sverige är det väl ganska vanligt att använda U (från tyskans Unterschied), medans man i engelskspråkig literatur ofta använder V (för voltage). Om du vill kan du lika gärna kallas spänningen för "" , sålänge du är tydlig med vad du menar med "".
Citera
2014-01-18, 17:02
Medlem
Något offtopic:

U använder man för spänning inom elbranschen, V använder i alla fall vi på naturvetenskapliga fakulteten i Lund

Ontopic:

Som andra sagt så är det endast för att lära sig metoder. Inom fysikens matematik så används extremt många olika variabler.
Metoden, inte svaret, är det som är viktigt
Senast redigerad av kakan7 2014-01-18 kl. 17:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in