2013-10-17, 20:09
Medlem
Hur är det med teak, är det för hårt för att vara vettigt? Kan få en teakändträsbräda men vet inte om jag ska köra på den
Citera
2013-10-17, 22:13
Medlem
rob1234s avatar
Teak har en så vitt jag minns en förmåga att ta upp sand från marken det växer i (ofta väldigt sandrik mark) vilket inte är så nyttigt för eggarna. Teak olja är väl dessutom giftigt? Men det hade nog blivit snyggt!

Tror att tumregeln som Boardsmith använder är att trädet i brädor skall ha ätliga nötter eller sav (om sav är sap)
Citera
2013-10-18, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Teak har en så vitt jag minns en förmåga att ta upp sand från marken det växer i (ofta väldigt sandrik mark) vilket inte är så nyttigt för eggarna. Teak olja är väl dessutom giftigt? Men det hade nog blivit snyggt!

Tror att tumregeln som Boardsmith använder är att trädet i brädor skall ha ätliga nötter eller sav (om sav är sap)

Mycket bra synpunkter. Tack. Det där med sanden är ju helt värdelöst om man skulle råka ut för men det där med giftigt trä vette fan alltså. Jag tvivlar inte på att det är giftigt men med en parafinolja/bivax-behandlad bräda borde ju läckaget rimligtvis vara minimalt ifrån. Jag har inte bestämt mig än men ett sandkorn i skärbrädan skulle kunna tvinga en till slipning hela jävla helgen
Citera
2013-10-18, 13:08
Medlem
rob1234s avatar
[quote=AndersArsenik|QUOTE]

Generellt delar jag din åsikt om att det bör vara väldigt lite som transfereras mellan bräda till maten. Det är ju inte direkt så att paraffinoljan laxerar dig kopiöst heller...

dock tror jag att du klarar en teakbräda i stort sett utan att smörja den. inomhus och med rimlig användning så tror jag det är så oljerikt att det inte behövs någon smörja.
Citera
2013-10-30, 14:50
Medlem
Jag föredrar definitivt träskärbrädor då de både är snyggare, tyngre och man får en mer äkta känsla!
Och en fördel är ju att det helt plötsligt kan bli snyggt att duka upp oskuret bröd på bordet!

Trevlig höst!
Citera
2014-01-18, 17:13
Medlem
Borhemmas avatar
Är det någon som har erfarenhet av skärbrädor från Asbjörns bildhuggeri? Letar efter en ganska stor och rejäl i bok.
Citera
2014-01-19, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Är det någon som har erfarenhet av skärbrädor från Asbjörns bildhuggeri? Letar efter en ganska stor och rejäl i bok.

Som jag skrev till dig i PM så har jag precis fått hem en. Mycket nöjd. Måste vara de bästa som finns att tillgå i landet.
Citera
2014-01-28, 00:09
Medlem
Tycker träskärbrädor är klart snyggast att ha i köket men gillar mest att använda plastskärbrädor tror jag, känns mest hygieniskt på något sätt.
Citera
2014-01-29, 14:17
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DartFrog
Med ändträ uppåt, vart?
Jag sågar upp det, vänder o limmar, finns det färdigt så skulle det ju underlätta.

Väldigt sent svar, men ändock:

För ett par år sedan sålde fredricsons trä skivor i ändträ som var 120x120 cm eller något liknande.
Då fanns bara 60 mm tjocklek på lager och en sådan skiva kostade 6-7000 + moms har jag för mig.
Kan varit inkl moms också.
Hur som helst kom deras skivor från en italiensk leverantör som jag hade lite kontakt med då jag tänkte starta tillverkning. De hade skivor i både bok och ek och i olika tjocklekar.
Citera
2014-01-29, 14:24
Medlem
Elementarts avatar
Just nu har jag enbart plastbrädor hemma. Dock ser träbrädor såklart snyggare ut
Citera
2014-01-29, 19:28
Medlem
Borhemmas avatar
Fått hem min skärbräda från Asbjörns bildhuggeri nyligen. Dom tillverkade den enligt mina önskemål med måtten 500*300*50 i stavlimmad bok och är så jävla nöjd Ska nog beställa en med lite andra mått och i ändträ istället, mest för att det är så snyggt.
Min skärbräda kostade 455:- + frakt, vilket jag anser skitbilligt!
Citera
2014-01-29, 19:31
Medlem
vetvartdubors avatar
Föredrar trä
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in