2014-01-17, 20:08
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han har aldrig identifierat den tilltalade mannen, enligt bloggen fick han inte göra det i rättssalen och han har inte fått göra det på foto tidigare.

Man måste datera iakttagelsen också, vilket han inte kunde göra på ett par veckor när. Kontrollfrågor från advokaten visade att det inte var den natten som han sa i FUP.

En intressant och kanske avgörande fråga är hur väl Lennart Jonssons vittnesmål om det vita paketet han sett i bilen stämmer överens med hur mordoffrets kropp var paketerad. Är detta riktigt uppfattat och vad kan man säga om en det? Jag har inte jämfört detaljer här. Vad jag förstår kom här LJ: s uppgifter före kroppen hittades och kan därför bli viktiga?
Citera
2014-01-17, 20:29
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag tror att han ljuger om minst en sak. Att koppargangstrar och bensintjuvar förrättar sitt värv opåverkade är i det närmaste unikt. Särskilt som det inte är Lennart som kör. I mina ögon hade han varit mer trovärdig om han sagt: Jag tror jag sett FS, men vete fan vilken dag det var om jag ska vara ärlig. Visst var jag påtänd, men det här är så ovanligt att jag inte glömmer vad jag sett.
Har jobbat med uteliggare och varje dag i veckan föredrar jag en påtänd amfetaminist, till exempel, framför en vrång och abstinent pundare. Jag litar också betydligt mer på en amfetaminists minne om han är påtänd än annars.

Nej, det tror inte jag att han gör han visste inte vad han såg för det är närmare 3,5 år sedan hans fru ringde polisen och berättade. Han höll sig till sitt förhör som han gjorde då och det va samma i dag,.
Däremot fintade han bort Hansson då Hansson trodde att Lennart hade ringt sin fru från platsen innan han kom hem, och då har Hansson genom slasken att det inte fanns samtal från Lennart.
Lennart sa i dag att frun ringde honom, så Hansson fick inget att hämta från Lennart.

Hans vittnesmål kan HR ta till sig det vet man inte, och en man iförd kalsonger med ett stort vitt paket på rastplatsen i Spekeröd ser man inte varje dag. Han såg sin grannes bil eller en lika dan bil som Marina hade därför reagerade han.

Han har alltså ingen som helst anledning att ljuga det är just det som är grejen. Han plockades upp vid resningsansökan av RÅ, och då fattade man först vad han kan ha sett. Ingen har tänkt på¨det innan mer än några postare i tråden som snackat om det.

Varför ska han överhuvudtaget lämna upplysningar när Marina är försvunnen?
Han kunde själv åkt fast. Så nej, detta är inga lögner till skillnad från försvarets svammelvittne som sett så mycket att man tror det är en hel roman med episoder.

Hansson kammade noll med Lennart. Inget fick han att rucka på vad han sett. Helt återgivet efter första förhöret. Lennarts vittnesmål fanns redan långt innan man fann Marina och domstolarna som inte ansåg att hon va död.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-17 kl. 20:33.
Citera
2014-01-17, 20:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
En intressant och kanske avgörande fråga är hur väl Lennart Jonssons vittnesmål om det vita paketet han sett i bilen stämmer överens med hur mordoffrets kropp var paketerad. Är detta riktigt uppfattat och vad kan man säga om en det? Jag har inte jämfört detaljer här. Vad jag förstår kom här LJ: s uppgifter före kroppen hittades och kan därför bli viktiga?
LJ:s uppgifter kom före fyndet. Idag kom han dock med en ny uppgift, paketet var "en stor kartong/fyrkantig låda". Marinas emballage var inte alls fyrkantigt.
Citera
2014-01-17, 20:48
Medlem
MrsMagoos avatar
En kort stund efter att kamraterna lämnat bilen, så kom en silverfärgad stadsjeep in på
parkeringsplatsen och ställde sig ca 20 meter framför den bil som Lennart satt i. Lennart hade
då spontant tänkt att det var en likadan bil som hans granne Marina har. Ur Jeepen kom en
man som uppträdde stressat. Lennart säger att mannen tittade sig nervöst omkring och hade
"flaxiga" kroppsrörelser. Mannen gick runt jeepen och öppnade bagageluckan. På höger sida i
bagageutrymmet såg Lennart att det stod en större vit låda och en större ljus väska. Väskan
var storleksmässigt som de stora kassar som finns på Ikea.
Mannen började plocka till sig saker från den vänstra delen av bagageutrymmet, gick till ett
intilliggande buskage, böjde sig ner, och verkade "gömma" saker i buskaget.

FUP förhör med Lennart 2010-08-08
Tid
09:22

Marina fann man 2012 i april.

HD
11. Lennart J*nssons och M*rgareta J*nssons uppgifter rör i huvudsak observationer av en man i en jeep på en rastplats i Spekeröd, i närheten av den plats där Marina Johanssons kropp påträffades. De har ett sådant samband med fyndet av Marina Johanssons kropp att det får anses ursäktligt att de åberopas först nu.

Lennart i rätten idag. 17 januari 2014
jag såg när den kom att den såg ut osm marinas bil. jag är inte så intressarad av bilar men det var en silverfärgad stadsjeep som påminde om marinas bil, jag visste inte att det var en hyundai. han hämtade grejer ur bagaget. det var en kombibil. grejerna var 30-40 cm långa, runda avlånga "kebabrullar" och han sprang ett par ggr ttill soptunnorna. han hade en stor kartong/fyrkantig låda bak i bilen, han kröp in brevid den där grejen i bilen. det såg väldigt trångt ut för grejen därbak tog upp plats. jag vet inte om sätena var fällda. Jag satt bakom bilen. jag hade insyn mot den öppna bakluckan. I förhållande mot bakluckan så var den 20 cm från kanten och jag vet inte hur hög den var men den gick nog upp till taket, lådan fyllde upp 75 % av utrymmet. Han åkte sen innan vi åkte. Han hade bara t-shirt och kalsonger. han var barfota. Det var lite udda med klädseln, det var därför jag reagerade på det. mannen var mörkhårig, halvlångt hår, lite längre än axlarna, normal kroppsbyggnad,, drygt trettio år

Läs mer: http://www.xn--rttegng-5wan.se/spekerod/spekerod-dag-5/

Emballaget som och är väl beskrivet hur mycket utrymme som fanns kvar efter man mätt inuti bilen
http://www.bild.me/bild.php?file=7561613Scan-131219-0009.jpg

Notera då att han inte visste ett skit om Marina och det hette försvunnen.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-17 kl. 21:10.
Citera
2014-01-17, 20:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
En kort stund efter att kamraterna lämnat bilen, så kom en silverfärgad stadsjeep in på
parkeringsplatsen och ställde sig ca 20 meter framför den bil som Lennart satt i. Lennart hade
då spontant tänkt att det var en likadan bil som hans granne Marina har. Ur Jeepen kom en
man som uppträdde stressat. Lennart säger att mannen tittade sig nervöst omkring och hade
"flaxiga" kroppsrörelser. Mannen gick runt jeepen och öppnade bagageluckan. På höger sida i
bagageutrymmet såg Lennart att det stod en större vit låda och en större ljus väska. Väskan
var storleksmässigt som de stora kassar som finns på Ikea.
Mannen började plocka till sig saker från den vänstra delen av bagageutrymmet, gick till ett
intilliggande buskage, böjde sig ner, och verkade "gömma" saker i buskaget.

FUP förhör med Lennart 2010-08-08
Tid
09:22

Marina fann man 2012 i april.
Menar du att Marina hittades i en stor kartong/fyrkantig låda?
Citera
2014-01-17, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nej, det tror inte jag att han gör han visste inte vad han såg för det är närmare 3,5 år sedan hans fru ringde polisen och berättade. Han höll sig till sitt förhör som han gjorde då och det va samma i dag,.
Däremot fintade han bort Hansson då Hansson trodde att Lennart hade ringt sin fru från platsen innan han kom hem, och då har Hansson genom slasken att det inte fanns samtal från Lennart.
Lennart sa i dag att frun ringde honom, så Hansson fick inget att hämta från Lennart.

Hans vittnesmål kan HR ta till sig det vet man inte, och en man iförd kalsonger med ett stort vitt paket på rastplatsen i Spekeröd ser man inte varje dag. Han såg sin grannes bil eller en lika dan bil som Marina hade därför reagerade han.

Han har alltså ingen som helst anledning att ljuga det är just det som är grejen. Han plockades upp vid resningsansökan av RÅ, och då fattade man först vad han kan ha sett. Ingen har tänkt på¨det innan mer än några postare i tråden som snackat om det.

Varför ska han överhuvudtaget lämna upplysningar när Marina är försvunnen?
Han kunde själv åkt fast. Så nej, detta är inga lögner till skillnad från försvarets svammelvittne som sett så mycket att man tror det är en hel roman med episoder.

Hansson kammade noll med Lennart. Inget fick han att rucka på vad han sett. Helt återgivet efter första förhöret. Lennarts vittnesmål fanns redan långt innan man fann Marina och domstolarna som inte ansåg att hon va död.
Om du kollar vad jag skrivit påstår jag inte att han ljuger om vad han sett - bara att jag tror (och med tanke på minnet hoppas) att han var mer eller mindre påtänd. Och DET kan det finnas anledning att ljuga om, eftersom han mycket väl vet att domstolar inte litar på knarkare. Det kommer även FS märka.
Citera
2014-01-17, 21:50
Medlem
Citat:
Det är ingen som tror,
Vi tror att paketet liknade en stor vit låda om man inte visste vad det innehöll
Citera
2014-01-18, 08:55
Medlem
Konservatics avatar
Citat:
Sett ifrån 5 meters håll , ja.
Lennart verkar iaf inte som typen som läser tidningar / flashback som saffy gör.
Detta gör honom mindre påverkad, hade han t ex sett bild på mjs paket så kanske han ändrat utsagon omedvetet liksom saffy gjorde. Hade det varit bra ?
Citera
2014-01-18, 09:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic
Sett ifrån 5 meters håll , ja.
Lennart verkar iaf inte som typen som läser tidningar / flashback som saffy gör.
Detta gör honom mindre påverkad, hade han t ex sett bild på mjs paket så kanske han ändrat utsagon omedvetet liksom saffy gjorde. Hade det varit bra ?
Har du sett bilder på paketet? Det ser inte ut att vara fyrkantigt på fem meters håll.
Citera
2014-01-18, 09:15
Medlem
JensLapiduss avatar
Citat:
Har du sett bilder på paketet? Det ser inte ut att vara fyrkantigt på fem meters håll.

Såg du paketet då det var nyinslaget? Är det omöjligt att formen då liknade en låda mer? Kan två år utomhus med vädret ha påverkat formen?
Citera
2014-01-18, 09:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JensLapidus
Såg du paketet då det var nyinslaget? Är det omöjligt att formen då liknade en låda mer? Kan två år utomhus med vädret ha påverkat formen?
4 cm bäddmadrasser formar sig, de behåller inte formen. Rulla in dem i en presenning, tillsammans med en kropp och sängkläder, så blir det inte fyrkantigt.
Citera
2014-01-18, 09:33
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Om han suttit på dass med ett brunt papper i handen hade jag krävt stödbevisning om han hävdat att han skitit. Mycket svajigt, och onödigt, vittnesmål. Det är inte Lennart som får FS fälld.

Kan L bidra till att FS frias?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in