2014-01-17, 19:02
Medlem
BizarreReverends avatar
Jag ser inga problem med ordet Neger, ursprungen från ordet "Negroid". Precis lika vanligt som att kalla en Kines för Asiat. Tyvärr har det blivit ett s.k fult namn för dessa svarthyade folkslag.
Senast redigerad av BizarreReverend 2014-01-17 kl. 19:06.
Citera
2014-01-17, 19:06
Medlem
Arkiaters avatar
Lite mera uttömmande redogörelse för ordet neger, dess ursprung nedan. Annars kort sagt av latinets niger=svart.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Neger
Citera
2014-01-17, 19:09
Medlem
GanjaMoons avatar
det svenska lånordet neger kommer inte från Anglosaxiskan utan från portugisiskan,nigger kan du inte översätta till neger för det är felaktigt .nigger o neger har inte något med varandra att göra
Citera
2014-01-17, 19:16
Medlem
Negro och negroid. Negro finns inte bara i Spanskan. Monte Negro exempelvis. Hur kommer det sig att det just spanskan då? Sverige och Spanien har inte så starka historiska band. Varför inte tyskans ord neger, eller är det också lånord från latin? Vilket ord kom först, nigger, eller neger på svenska? Negro betyder svart, medan neger är benämning på svarta människor från Afrika. Så frågan är varför det behövs ett låneord för svart när det redan finns ett i svenskan. Det får mig att tro att nigger och neger är mer sammankopplade än negro och neger.

Negroid, samma ursprung som mongoloid? Bör inte det vara tecken på att neger är framtaget som nedsättande? Eller har Negroid en annan betydelse?
Citera
2014-01-17, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaMoon
det svenska lånordet neger kommer inte från Anglosaxiskan utan från portugisiskan,nigger kan du inte översätta till neger för det är felaktigt .nigger o neger har inte något med varandra att göra

Då har ju engelskan också tagit namnet ur latins ord niger. Så frågan är om det ordet kom i samband med slavarna eller ifall det användes innan dess.

Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Lite mera uttömmande redogörelse för ordet neger, dess ursprung nedan. Annars kort sagt av latinets niger=svart.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Neger

Det klargjorde lite. Men det står inte ifall det historiskt i Sverige var menat som ett nedsättande uttryck för mörka människor.
Senast redigerad av Kopparbergaren 2014-01-17 kl. 19:23.
Citera
2014-01-17, 19:21
Medlem
sp1rits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparbergaren
Negro och negroid. Negro finns inte bara i Spanskan. Monte Negro exempelvis. Hur kommer det sig att det just spanskan då? Sverige och Spanien har inte så starka historiska band. Varför inte tyskans ord neger, eller är det också lånord från latin? Vilket ord kom först, nigger, eller neger på svenska? Negro betyder svart, medan neger är benämning på svarta människor från Afrika. Så frågan är varför det behövs ett låneord för svart när det redan finns ett i svenskan. Det får mig att tro att nigger och neger är mer sammankopplade än negro och neger.

Negroid, samma ursprung som mongoloid? Bör inte det vara tecken på att neger är framtaget som nedsättande? Eller har Negroid en annan betydelse?

Så många frågor, så lite tid använd på att försöka hitta svaren själv. Tror du ordet "android" också är framtaget för att vara nedsättande?

Skärpning, läs läxorna och börja tänk.
Citera
2014-01-17, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sp1rit
Så många frågor, så lite tid använd på att försöka hitta svaren själv. Tror du ordet "android" också är framtaget för att vara nedsättande?

Skärpning, läs läxorna och börja tänk.

Nä du, jag vill gärna få fram lite synpunkter. Kan läsa i oändlighet men det kommer alltid finnas olika syn på detta ord. Vill gärna försöka forska så långt det går. Alla ord har olika betydelse och uppkomst av olika skäl. Om dom är kopplade till varandra eller inte är vad jag försöker få fram.

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
De är allihop släkt. De olika formerna är egentligen bara olika varianter på latin och de romanska språk som uppstod ur latinet. "Nero" hette det tidigt redan på vulgärlatin.

Om vi går ännu längre bak i tiden. Hur såg romarna på mörka män? Använde dom sin version av ordet neger till vardags för att skilja på afrikanska män i kolonierna från romarna?

Men i modern tid tycks det ändå vara kopplat till slaveriet av negrerna. Därför blir jag fundersam när folk säger att nigger och neger inte hör ihop. Om de nu båda är tagna ur latin så hör de ju ihop.
Senast redigerad av Kopparbergaren 2014-01-17 kl. 19:31.
Citera
2014-01-17, 19:40
Bannlyst
Citat:
Om vi går ännu längre bak i tiden. Hur såg romarna på mörka män? Använde dom sin version av ordet neger till vardags för att skilja på afrikanska män i kolonierna från romarna?

Nja, "nero" kunde man även säga om en mörk romersk man från Italien. Romarna brukade i vilket fall kalla folk efter var de kom ifrån. Sedan är det lite oklart om det var så väldigt nedvärderande. De hade ju t.o.m. en och annan kejsare som kom från Afrika.

Romarna delade ungefär in folk i romare, greker och barbarer. Barbar var man oavsett hudfärg, om man inte var romare eller grek.

Citat:
Men i modern tid tycks det ändå vara kopplat till slaveriet av negrerna. Därför blir jag fundersam när folk säger att nigger och neger inte hör ihop. Om de nu båda är tagna ur latin så hör de ju ihop.

Språkhistoriskt hör de ju ihop. Däremot har ordet i anglosaxiska länder använts nedvärderande.
Citera
2014-01-17, 19:40
Medlem
dwgs avatar
Kommer ju från bakelsen negerboll ju
Citera
2014-01-17, 20:50
Bannlyst
Citat:
Då stämmer min teori från början. Det är ett ord framtaget i samband med slaveriet och koloniseringen, men var inte menat att nedvärdera på samma sätt då Sverige inte har likadan historia när det kommer till slaveri?

Det stämmer. I svenskan har ordet aldrig varit särskilt nedvärderande utan beskriver bara att en person är av afrikanskt ursprung. Det är ett modernt PK-påhitt att "neger" skulle vara nedvärderande på svenska.
Citera
2014-01-17, 21:35
Medlem
nocturne.no2s avatar
Citat:
Det stämmer. I svenskan har ordet aldrig varit särskilt nedvärderande utan beskriver bara att en person är av afrikanskt ursprung. Det är ett modernt PK-påhitt att "neger" skulle vara nedvärderande på svenska.

"Modernt" vet jag inte, man slutade säga "neger" i formella sammanhang på 80-talet. Neger var dessförinnan inte nödvändigtvis pejorativt, men definitionen av neger innebar förutom hudfärg också andra egenskaper. Dessa egenskaper är inte medfödda (egenskap är inte samma sak som tendens) utan kulturella.

Nordisk familjebok i början av 1900-talet:

Jämför med "lapp", "zigenare", "bög" etc som i allt större utsträckning ersätts av termer som inte tillför fler egenskaper än vad ordet egentligen avser. Det är enligt mig en fullt rimlig princip för begrepp som beskriver grupper av människor. Men det är också förståeligt att de hänger kvar i språket ett tag, eftersom dessa ord historiskt använts i både neutral och pejorativ bemärkelse.
Senast redigerad av nocturne.no2 2014-01-17 kl. 21:38.
Citera
2014-01-17, 21:39
Medlem
Citat:

Det återstår då att en mörkhyad svarar på frågan om hen anser att neger är kränkande.
Senast redigerad av Kopparbergaren 2014-01-17 kl. 21:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in