2011-03-15, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -.LyckaVet.-
Här är min lista: Hottentott, lakritstroll, trumskinn, svarting, nigger och fläktrem. Nu vill jag ha era synonymer, och dessutom vill jag veta vilket som är ert favoritord (i sammanhanget) och vilket ni använder mest!

Hottentott är nog min egentliga favorit, för det låter roligt. Den synonym jag använder oftast är dock nigger

svartmusking funkar fint med, fast blir väll mest svarting och just neger som används.
Citera
2011-03-15, 15:42
Bannlyst
Negerslav! Kunta Kinte.

Citera
2011-03-15, 15:47
Medlem
DollarMakers avatar
hur får du en neger till fläktrem.?
-koltrast
Senast redigerad av DollarMaker 2011-03-15 kl. 15:49.
Citera
2011-03-15, 15:48
Medlem
Tiberius.s avatar
Apa är en lämplig och i allra högsta grad korrekt synonym...

Ordet apa stärker även innebörden av ordet neger, det vill säga trädklättrande och promiskuösa likväl som djuriska och primitiva...

/ Tiberius
Senast redigerad av Tiberius. 2011-03-15 kl. 16:48.
Citera
2011-03-15, 15:51
Medlem
Ja!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AL.WQAS
svartmusking funkar fint med, fast blir väll mest svarting och just neger som används.

Någon som är svartmuskig har väl svart hår och ansiktsbehåring? Jag tänker mer på italienare i stora mustascher eller skäggiga araber.

Nogger har väl annars blivit lite etablerat här efter glassincidenten. Tycker det låter lite kul
Citera
2011-03-15, 15:57
Medlem
-.LyckaVet.-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DollarMaker
hur får du en neger till fläktrem.?
-koltrast

De är svarta
Citera
2011-03-15, 16:34
Medlem
Balekens avatar
Morian

faktiskt riktigt ord för neger.

Annars har vi: Svarte-petter, negerfan och blåman.
Citera
2011-03-15, 21:48
Medlem
AlexJrs avatar
Rent biologiskt sett är de flesta negrer av bantutyp. Sålunda är bantuhanne och bantuhona klart användbara uttryck. Hottentotterna är ett annat mörkhyat afrikanskt negerfolk.

Piccaninny (pl. piccaninnies) är en brittisk term för vad amerikanerna kallar niglet (pl. niglets), alltså bantuhannens och bantuhonans avkomma. Ett exemplariskt sätt att använda ordet på visas av Boris Johnson (numera Londons borgmästare) här: http://www.telegraph.co.uk/comment/personal-view/3571742/If-Blairs-so-good-at-running-the-Congo-let-him-stay-there.html

Kaffer (pl. kaffrer) är definitivt en höjdare! Verdammte kaffer!!
Citera
2011-06-25, 12:01
Medlem
Turist i tidens avatar
Jag kollade en stund på "CBS-60 minues", där hade dom ett inslag om boken "Huckleberry Finns äventyr". Ett bokförlag hade bytt ut ordet "Nigger" mot ordet "slav", anledningen var att många skolor i USA har tagit bort boken från sin undervisning p.g.a. det frekventa användandet av "n-ordet".

Nåväl, man intervjuade en litteraturprofessor (afroamerikan) som var helt emot att man bytt ut ordet. Det jag reagerade mot var att i den svenska översättningen hade man konsekvent översatt "Nigger" med "Neger". I programmet förekom inga pip när någon sa ordet "Nigger" så jag förstår inte varför översättaren bytte ut ordet.

Eller...jag jag fått det hela om bakfoten när jag anser att "Nigger" är mycket mer nedsättande än "Neger"? När orden utbytbara?
Citera
2011-06-26, 20:51
Medlem
Messerschmitts avatar
Min mormor, som antagligen såg sin första neger på 1970-talet, sa alltid "svarting". Jag tror knappast att hon menade detta som någon slags nedsättande benämning.
Citera
2011-06-28, 18:57
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Har uppenbarligen bommat att svara på detta, men när nu tråden ändå bumpas kan jag ju ta tag i detta. Här tycker jag att du har missförstått Astrid Lindgren. Coloured har ju aldrig någonsin varit ett ens avlägset tänkbart alternativ på svenska, så vad Astrid säger genom Kati är bara att det ord som motsvarade neger, på engelska och i Amerika var problematiskt redan då. Hade det varit på minsta sätt problematiskt på svenska i mitten av 1960-talet skulle inte Gunnar Myrdal ha använt ordet neger när han skrev om rasproblematiken i USA på svenska vid den tidpunkten.

Till yttermera visso verkar det som att citatet var ohederligt återgivet i den bok där jag fann det (kan ha varit Ingen liten lort. Opinionsbildaren Astrid Lindgren) - har nu lånat Kati i Amerika på sommarbiblioteket, och det är tydligt att Lindgren/Kati inte alls bangar för ordet neger och förmodligen närmast är ironisk/a vad gäller skiftet från negro till colored

Citat:
Moster tittade lite misstänksamt på Bobs pappa och inledde konversationen med en fråga:
"Vad var det för ett svart barn på verandan när vi kom?"
Om hon hade trott att Jimmy var familjens eget lilla svarta får, så tog hon fel. Jimmy tillhörde den "colored woman", som kom och hjälpte till med städningen. ("Colored" skall man säga om färgade amerikaner, det är en ren förolämpning att kalla en neger en neger!)

Det är alltså den ovan fetade raden som återgavs för att ge intryck av att Astrid Lindgren redan 1950 var motståndare till ordet neger, trots att det i övrigt varvas med ordet färgad i Kati i Amerika (en bok som genomgående uttrycker stark indignation över rasismen i USA, kanske det skall understrykas).
Citera
2011-08-07, 22:13
Medlem
cavaliers avatar
Det kanske är lite omodernt att läsa i böcker istället för att googla på nätet nuförtiden, men det skiter jag i - jag är omodern, och stolt!

I min "Lilla Focus" tryckt 1984 (det stämmer, inte 1884) står följande under uppslagsordet "Negrer":
Den största gruppen inom den negroida rasens afrikanska krets. Deras urspr. bosättningsområde är Afrika s. om Sahara. Genom slavhandeln har en talrik negerbefolkning uppstått i Amerika. Jfr Ras.
Och värre blir det... Under uppslagsordet "Ras" står följande:
Underavdelning av art, omfattande en grupp individer som i ärftligt avseende är mer el. mindre avgränsad från andra grupper av samma art. Hos människan urskiljer man vanl. 3 huvudgrupper (med underraser), negroid, mongolid o. europid ras, vilka antas ha utvecklats från gemensamma förfäder. Rasindelningen bygger på yttre särmärken, t.ex. hudfärg o. huvudindex, o. på biokemiska egenskaper, främst blodgrupp. Den negrioda rasen, med i regel mörk hud, ulligt hår, tjocka läppar o. bred näsa, finns i Afrika (med underraser som urskogsnegrer, bantuider och o. dvärgfolk) o. i Oceanien (med bl.a. australider i Australien o. papuider på Nya Guinea). Mongolida rasen, med gulbrun hud, mongolveck o. låg näsrygg, bor främst i Asien o. Amerika (bl.a. indianer o. eskimåer). Den europida rasen, med bl.a. ljus hud, vanl. smal näsa o. tunna läppar, har en rad underraser, t.ex. nordisk ras, alpin ras, östbaltisk ras, mediterrean ras (bl.a. Medelhavsländerna) o. dinarisk ras (bl.a. Österrike, Jugoslavien o. Albanien). Till de s.k. europida restgrupperna hör samer, aino (n. Japan) och weddas (Ceylon) m.fl.
Jösses Amalia! "Huvudindex"? "Urskogsnegrer"? "Mongolveck"? Skulle man använda sådana termer offentligt idag blev man väl kallad dödsknarkarnazist... Och detta är taget verbatim från en seriös uppslagsbok utgiven 1984 av Esselte!!! Slå det, om ni kan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in