2014-01-17, 19:28
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Hur går tentorna för folket då? Jag själv har lite ångest efter vad som måste vara min absolut sämst skrivna tenta på hela programmet. Det ironiska är att jag sket i att skriva den tentan tidigare under terminen (gick inte ens dit, iofs på goda grunder, men ändå), och när jag såg tentan då den kom ut tre veckor senare visste jag direkt att jag hade kunnat lägga ett AB på den En ny chans på fredag i alla fall.
Sista tentan på programmet – och kanske i mitt liv – skriven. Nog hade man allt kunnat hoppas på en något större känsla än tomhet, blandat med ett visst mått av att inte vara nöjd med insatsen på själva tentan..?
Citera
2014-01-17, 19:34
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Sista tentan på programmet – och kanske i mitt liv – skriven. Nog hade man allt kunnat hoppas på en något större känsla än tomhet, blandat med ett visst mått av att inte vara nöjd med insatsen på själva tentan..?

Har du tur så failar du och får en bättre känsla efter omtentan.
Citera
2014-01-17, 19:44
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Har du tur så failar du och får en bättre känsla efter omtentan.
Nej, det är definitivt ingen risk för U.

För att förtydliga vad jag skrev ovan borde jag kanske flika in att de gånger på programmet som jag har varit nöjd med en tenta/examination, det är de gångerna som jag prestationsmässigt misslyckats. Så känslan av att ha misslyckas korrelerar väldigt lite till betyget som sådant. Men ångest av att man alltid kan göra bättre ifrån sig är allestädes närvarande.

Jag inbillar mig att denna tomhetskänsla jag har hänger väldigt starkt samman med att man, över ett antal veckor, har lagt sådant stort fokus på att förbereda sig inför examinationen. Och så; POFF. Inget mer att fokusera på. Ungefär som när idrottare laddar upp inför tävlingar. Oavsett om man vinner eller förlorar måste man hitta ett nytt fokus efteråt.

Ni andra som har varit med ett par terminer nu, hur känner ni er efter era examinationer?
Många av mina medstudenteter verkar ha en avundsvärd förmåga att väldigt snabbt återhämta sig efter tentaplugget. För mig handlar det oftast om några dagar av tomhet inombords.
Senast redigerad av The_Keeper 2014-01-17 kl. 19:51.
Citera
2014-01-17, 21:10
Medlem
Någon som vet hur svårt det är att komma in igen efter ett studieuppehåll (antal platser etc)? Överväger att ta en paus från juridiken.

Läser i lund.
Citera
2014-01-17, 22:58
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ni andra som har varit med ett par terminer nu, hur känner ni er efter era examinationer? ... För mig handlar det oftast om några dagar av tomhet inombords.

För mig handlade det också om några dagars tomhet. Några dagars förvirring tills man kunde fokusera på nästa kurs, och jag tror inte det är ovanligt.

Ta en whisky.
Citera
2014-01-18, 00:43
Medlem
Imperishables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oberstein
Någon som vet hur svårt det är att komma in igen efter ett studieuppehåll (antal platser etc)? Överväger att ta en paus från juridiken.

Läser i lund.

Om du ansöker om studieuppehåll är du garanterad din plats när du kommer tillbaka. Du kan ta sammanlagt två terminers studieuppehåll utan särskilda skäl.
Citera
2014-01-18, 10:32
Medlem
Görs grupperna om varje termin eller går man samtliga terminer tillsammans med dom man blev placerad med i T1?

Frågan gäller Uppsala
Citera
2014-01-18, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiscoD
Görs grupperna om varje termin eller går man samtliga terminer tillsammans med dom man blev placerad med i T1?

Frågan gäller Uppsala
Grupperna görs om varje termin.
Citera
2014-01-18, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuningaz
Grupperna görs om varje termin.

Tack gode gud att det är så! Jag hamnade i samma grupp som ett av mina hatobjekt hemifrån, som också är nästan den enda jag känner på programmet sedan innan.
Citera
2014-01-18, 14:59
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Nej, det är definitivt ingen risk för U.

För att förtydliga vad jag skrev ovan borde jag kanske flika in att de gånger på programmet som jag har varit nöjd med en tenta/examination, det är de gångerna som jag prestationsmässigt misslyckats. Så känslan av att ha misslyckas korrelerar väldigt lite till betyget som sådant. Men ångest av att man alltid kan göra bättre ifrån sig är allestädes närvarande.

Jag inbillar mig att denna tomhetskänsla jag har hänger väldigt starkt samman med att man, över ett antal veckor, har lagt sådant stort fokus på att förbereda sig inför examinationen. Och så; POFF. Inget mer att fokusera på. Ungefär som när idrottare laddar upp inför tävlingar. Oavsett om man vinner eller förlorar måste man hitta ett nytt fokus efteråt.

Ni andra som har varit med ett par terminer nu, hur känner ni er efter era examinationer?
Många av mina medstudenteter verkar ha en avundsvärd förmåga att väldigt snabbt återhämta sig efter tentaplugget. För mig handlar det oftast om några dagar av tomhet inombords.
Det är väl ngn form av befrielse och tomhet i kombination med tre veckors ångest över det annalkande domslutet. Personligen har jag svårt att växla från hektiskt och panikartat tentaplugg till den nya kursens initialt mer makliga tempo.

F ö, grattis till sista tentan.
Citera
2014-01-18, 15:07
Medlem
Examination genom tentakrivande är fan lyx. Att gå och vänta på resultat som baseras på muntliga framföranden samt en pm är mycket värre. Helt omöjligt att bedöma vad man kommer få.
Citera
2014-01-18, 17:06
Medlem
Vilket är det billigaste sättet att köpa lagboken om man pluggar vid SU?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in