2014-01-15, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Publicus
Det är ytterst sällan som det skett några viktiga ändringar i de lagar som är aktuella i kursen att man inte kan använda förra årets lagbok. I dessa fall brukar det dessutom erbjudas kompendier med ändringarna. Det är ingen som köper årets upplaga varje år. Kan de inte motivera varför du inte kan använda förra årets upplaga så är det antagligen inga som helst problem.
Behöver man verkligen köpa lagboken? Klarar man inte sig med en surfplatta och lagen.nu? Jag bor inte i Stockholm så att pendla med den där stora boken känns inget vidare. Det är dessutom dyrt.
Citera
2014-01-15, 06:52
Medlem
Chiffres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plstudent
Behöver man verkligen köpa lagboken? Klarar man inte sig med en surfplatta och lagen.nu? Jag bor inte i Stockholm så att pendla med den där stora boken känns inget vidare. Det är dessutom dyrt.

Ja, en lagbok är absolut nödvändigt. Hur hade du tänkt skriva en tenta utan lagbok? Surfplatta och andra tekniska hjälpmedel är otillåtna vid tentamen. Såg också att du frågade om parbildning. Av egna erfarenheter är det väldigt incestuöst på juristprogrammet, både i klassen och över termingränserna. Trubbas dock av runt den fjärde terminen då alla då har hyfsad koll på vilka som pluggar juridik.
Citera
2014-01-15, 06:57
Medlem
checkthisout.s avatar
Man får ha med sig alla böcker i Uppsala (på tentan) om jag förstått rätt.
Senast redigerad av checkthisout. 2014-01-15 kl. 07:18.
Citera
2014-01-15, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Peiper
Kan man klara sig de 2 första veckorna på juristprogrammet genom att låna lagböcker/inte ha dem sidan om sig 24/7? Eftersom att de gröna lagböckerna släpps 31/1 så är det lite onödigt att springa och köpa 2013 års lagbok för flera hundra....eller?

Den manliga professorn med skön attityd påpekade ju att man kunde köra en gammal bok första veckorna då man läste lagar som inte hade förändrats de sista två åren, samtidigt menade han att det vore idiotiskt att köpa en gammal lagbok, så det var ju lite svårtytt. En polare till mig som läser samma program fast i Lund tipsade om att ringa runt till tingsrätterna i ens närområde och fråga om de inte hade några gamla böcker (2013) som de skulle slänga, då han hade hört att man i princip slängde dem i sopsorteringen varje år.

Jag bad en släkting med kontakter på tingsrätten ringa och kolla, ska se om det går att lösa. Om så är fallet kan jag säga till - så kan du också försöka den vägen. Vore ju skönt att ha en lagbok istället för att sitta med massor utskrivna lagar. Om inte annat kanske man kan sälja sin 2013 års lagbok senare och gå med vinst.
Citera
2014-01-15, 13:46
Medlem
Har snackat med min en kontakt som läst ett antal terminer och enligt honom är det man studerar under T1 och T2 lagar av den typ som inte förändras speciellt mycket från år till år. Därför tänker jag köra Grön 2013 nu och sedan köpa Grön 2015 när den dyker upp.

Börjar T1 i Uppsala denna termin.
Citera
2014-01-15, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjokelly
Har snackat med min en kontakt som läst ett antal terminer och enligt honom är det man studerar under T1 och T2 lagar av den typ som inte förändras speciellt mycket från år till år. Därför tänker jag köra Grön 2013 nu och sedan köpa Grön 2015 när den dyker upp.

Börjar T1 i Uppsala denna termin.

Det är - typ - inte dyrare att köpa 2014 års gröna lagbok på Jontes stuga än 2013 års på studentbokhandeln. Skiljer nån hundralapp.
Citera
2014-01-15, 17:34
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plstudent
Hur har du tänkt anteckna i lagboken? Hur har du tänkt stryka under i lagboken? Hur har du tänkt tenta utan lagboken?

Boken är inte särskilt dyr om du jämför med var din kurslitteratur kostar. Lagboken inhandlas för 550 kronor, vilket är betydligt billigare än viss doktrin kostar.

Citat:
Ursprungligen postat av icx
Det är - typ - inte dyrare att köpa 2014 års gröna lagbok på Jontes stuga än 2013 års på studentbokhandeln. Skiljer nån hundralapp.
Yes. Alltid bäst att köpa lagboken på Jontes.
Citera
2014-01-15, 19:21
Medlem
Hur går tentorna för folket då? Jag själv har lite ångest efter vad som måste vara min absolut sämst skrivna tenta på hela programmet. Det ironiska är att jag sket i att skriva den tentan tidigare under terminen (gick inte ens dit, iofs på goda grunder, men ändå), och när jag såg tentan då den kom ut tre veckor senare visste jag direkt att jag hade kunnat lägga ett AB på den En ny chans på fredag i alla fall.
Citera
2014-01-15, 19:37
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Hur går tentorna för folket då? Jag själv har lite ångest efter vad som måste vara min absolut sämst skrivna tenta på hela programmet. Det ironiska är att jag sket i att skriva den tentan tidigare under terminen (gick inte ens dit, iofs på goda grunder, men ändå), och när jag såg tentan då den kom ut tre veckor senare visste jag direkt att jag hade kunnat lägga ett AB på den En ny chans på fredag i alla fall.

Jag har 7,5 associationsrätt på lördag (!). Det bör gå bra så länge de inte kräver att jag ska kunna avancerade räkneoperationer, som addition.
Citera
2014-01-15, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag har 7,5 associationsrätt på lördag (!). Det bör gå bra så länge de inte kräver att jag ska kunna avancerade räkneoperationer, som addition.

Ironisk eller totalt utom räddning.

Förövrigt kan jag själv uttala mig om associationsrätten... Trodde jag kunde skiten och fick B, nu är tanken att jag ska fortsätta studera men det känns segt, för hur motiverar man sig att studera när man får B när man tror sig kunna få AB?

Har under julen kunnat ägna mig åt sådant jag finner intressant och rofyllt, nu är det nya föreläsningar och nya lärare som ska mala, under tiden sitter jag där och funderar på hur mycket man behöver bry sig för att få B
/Olykclig juriststudent
Senast redigerad av Orkarintebetyg1 2014-01-15 kl. 20:10.
Citera
2014-01-15, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08

Förstår inte vad du skriver för å ena sidan skriver du att du skrev tentan å andra sidan skriver du att du får en ny chans. Fick du U?

Personligen går det åt helvetet, BA för att sedan bli B och jag ville och vill fortfarande ha AB.
Citera
2014-01-15, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied

Jag undrar lite vad som är grejen med assen och lördagar. Den låg på en lördag senast jag blankade den också. Den gången krävdes ingen avancerad matte, men djupa insikter i klassisk naturrättslära och romersk rätt var till god hjälp på åtminstone en av frågorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in