Citat:
...
Precis som du skriver ger vissa kroniska inflammatoriska tillstånd en förhöjning i CRP, men samtidigt är då en förhöjd SR en tydligare markör (i alla fall vad jag har fått lära mig). Eftersom många kroniska tillstånd sällan beror på bakteriell påverkan ger utslaget på CRP ett förhållandevis lågt värde. Du nämner t ex gikt, detta genereras av att urat ökar i blodet, inte en bakterie. Då uratet fälls ut i blodet lägger sig detta runt leder och genererar en inflammatorisk process. Detta ger en generell höjning av SR och initialt kanske även en påverkan på CRP, vet dock inte hur högt CRP brukar landa vid detta, men efter en tids sjukdom och behandling med NSAID/kortison går ju det akuta skedet tillbaka och CRP sjunker. SR brukar kvarstå förhöjt under en längre tid.
...
Precis som du skriver ger vissa kroniska inflammatoriska tillstånd en förhöjning i CRP, men samtidigt är då en förhöjd SR en tydligare markör (i alla fall vad jag har fått lära mig). Eftersom många kroniska tillstånd sällan beror på bakteriell påverkan ger utslaget på CRP ett förhållandevis lågt värde. Du nämner t ex gikt, detta genereras av att urat ökar i blodet, inte en bakterie. Då uratet fälls ut i blodet lägger sig detta runt leder och genererar en inflammatorisk process. Detta ger en generell höjning av SR och initialt kanske även en påverkan på CRP, vet dock inte hur högt CRP brukar landa vid detta, men efter en tids sjukdom och behandling med NSAID/kortison går ju det akuta skedet tillbaka och CRP sjunker. SR brukar kvarstå förhöjt under en längre tid.
...
Bra att du håller med mig lite. Nu blir jag konfunderad igen. Varför blandar du in ordet kroniska nu? Du skriver kroniska inflammatoriska tillstånd. Det vanliga är akuta inflammatoriska tillstånd. Ett exempel är gikt. 2-3 dagar med gikt utan NSAID så tycker jag att CRP 70-150 är vanligt beroende på lokal. Således värden som kan göra mindre erfarna läkare och patienter oroliga om man har föreställningen att CRP är ett prov för infektion.
Kroniska inflammatoriska tillstånd är ofta lite mer försynta i sin karaktär ja. Dock kommer de med skov. Jag håller med om att CRP är lägre. Tar vi PMR så tycker jag ett vanligt CRP värde är 60. SR och CRP värdet är inte sällan nära varandra.
Jag håller inte med om att SR är en tydligare markör för kroniska inflammatoriska tillstånd. Det finns för många störningar på SR, ex lätta förkylningar. Eller jag håller ju med dig. SR är dock övertydlig så bäst är kombinationen SR och CRP om kroniska inflammatoriska tillstånd skall monitoreras.