2014-01-17, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damorkestern
...
Precis som du skriver ger vissa kroniska inflammatoriska tillstånd en förhöjning i CRP, men samtidigt är då en förhöjd SR en tydligare markör (i alla fall vad jag har fått lära mig). Eftersom många kroniska tillstånd sällan beror på bakteriell påverkan ger utslaget på CRP ett förhållandevis lågt värde. Du nämner t ex gikt, detta genereras av att urat ökar i blodet, inte en bakterie. Då uratet fälls ut i blodet lägger sig detta runt leder och genererar en inflammatorisk process. Detta ger en generell höjning av SR och initialt kanske även en påverkan på CRP, vet dock inte hur högt CRP brukar landa vid detta, men efter en tids sjukdom och behandling med NSAID/kortison går ju det akuta skedet tillbaka och CRP sjunker. SR brukar kvarstå förhöjt under en längre tid.
...

Bra att du håller med mig lite. Nu blir jag konfunderad igen. Varför blandar du in ordet kroniska nu? Du skriver kroniska inflammatoriska tillstånd. Det vanliga är akuta inflammatoriska tillstånd. Ett exempel är gikt. 2-3 dagar med gikt utan NSAID så tycker jag att CRP 70-150 är vanligt beroende på lokal. Således värden som kan göra mindre erfarna läkare och patienter oroliga om man har föreställningen att CRP är ett prov för infektion.

Kroniska inflammatoriska tillstånd är ofta lite mer försynta i sin karaktär ja. Dock kommer de med skov. Jag håller med om att CRP är lägre. Tar vi PMR så tycker jag ett vanligt CRP värde är 60. SR och CRP värdet är inte sällan nära varandra.

Jag håller inte med om att SR är en tydligare markör för kroniska inflammatoriska tillstånd. Det finns för många störningar på SR, ex lätta förkylningar. Eller jag håller ju med dig. SR är dock övertydlig så bäst är kombinationen SR och CRP om kroniska inflammatoriska tillstånd skall monitoreras.
Citera
2014-01-17, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindfulpilot
Du utreds för magproblem, men du vill även utesluta eventuella kroniska tarmproblem?
Grunden i alla utredningar är information om besvär/symtom. Blodprover är mindre viktiga.

Har du normalt på det du skriver så utesluter det på ett acceptabelt sätt stora krämpor med mage och tarm, men som sagt i princip helt oviktig information utan symtomen. Har du ett tarmproblem så är CRP en bra första markör för mycket. Kalprotektin är steget efter CRP som tarminflammationsmarkör. Bättre när det gäller specifika sjukdomar.

Jag tycker sammantaget att man borde tagit just CRP. Det kanske man har gjort utan att du vet om det. Jag är nyfiken på hur ParadiseRoad eller annan vårdpersonal resonerar.

CRP är jag ganska säker på att man inte tog, men jag ska definitivt be om det. Ska jag be om både SR och CRP?

Det man kollade var följande:

Blodstatus: bra
Järnvärde: bra
B12: bra
Folat: bra
Sköldkörtel: bra
Lever: bra
Njurar: bra
Glukos: förhöjt (dock ej diabetes)
IgA: normalt
Antikroppar gluten: normalt

Jag väntar nu svar på avföringsprover (kalprotektin och hemoglobin).

Symtom: lös avföring längre tid, dock ej fler tarmtömningar än vanligt. Trötthet. Ingen smärta. Lite slem noterat (4-5 ggr på ett halvår) men bara de gånger magen varit hård (avföringen kan plötsligt skifta till att bli hård/normal i några dagar). Perioder med illaluktande gaser och inte fullt smält mat i avföringen. Ingen nämnvärd viktnedgång. Inget blod.

Jag har dragit ner på socker REJÄLT sedan jag hörde att blodsockret var förhöjt (gottegris) och imorse var magen bra för första gången på ett halvår. Men jag har också lärt mig att magen är lätt att lura med psyket.

Är det något mer jag bör be om i blodprovet? Kontrollera fler vitamin- och mineralämnen eller är det överflödigt?
Senast redigerad av kentuckyfry 2014-01-17 kl. 13:08.
Citera
2014-01-17, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
CRP är jag ganska säker på att man inte tog, men jag ska definitivt be om det. Ska jag be om både SR och CRP?

...

Fick du lablista hem? Ofta tas ju CRP just på vårdcentralen så det är inte ovanligt att det missas att skickas. Kalprotektin och fHb räcker som komplement till det du tagit. Beroende på vem du är (ålder etc) och vad lång tid står för så tycker jag kanske att CRP och SR borde ha varit med. Kalprotektin räcker gott för din läkare. Framöver om allt bra så är det avföringsprov främst dientamöba fragilis som är av värde.
Citera
2014-01-17, 13:18
Medlem
Citat:
Fick du lablista hem? Ofta tas ju CRP just på vårdcentralen så det är inte ovanligt att det missas att skickas. Kalprotektin och fHb räcker som komplement till det du tagit. Beroende på vem du är (ålder etc) och vad lång tid står för så tycker jag kanske att CRP och SR borde ha varit med. Kalprotektin räcker gott för din läkare. Framöver om allt bra så är det avföringsprov främst dientamöba fragilis som är av värde.

Fick ingen lablista hem. Bara pratat med läkaren i telefon. Jag frågade specifikt om CRP och hon sa nej. Tyckte själv det verkade märkligt. Var helt övertygad om att CRP/SR var absolut grundläggande vid alla blodprover.

Är man (25-35 år) och gått med dålig mage i över 6 mån. Kortare perioder (2-5 dagar i rad) har magen som sagt varit helt normal. Ibland lös och hård avföring samma dag, men oftast lös.

Kan Kalprotektin ge utslag om man är förkyld eller falsk höjning av olika slag? Är lite smått förkyld just nu. Känner att jag kommer bli jobbigt orolig om det är minsta förhöjt.

Ska tillbaka till läkaren nästa vecka och be om nytt blodprov för att kolla D-vitamin, CRP och SR. Eller kommer de tycka jag överdriver?

Om avföringsproverna återkommer normala så kommer jag nog lägga ner min utredning, eller vore det dumt?
Citera
2014-01-17, 13:34
Medlem
Damorkesterns avatar
Citat:
Bra att du håller med mig lite. Nu blir jag konfunderad igen. Varför blandar du in ordet kroniska nu? Du skriver kroniska inflammatoriska tillstånd. Det vanliga är akuta inflammatoriska tillstånd. Ett exempel är gikt. 2-3 dagar med gikt utan NSAID så tycker jag att CRP 70-150 är vanligt beroende på lokal. Således värden som kan göra mindre erfarna läkare och patienter oroliga om man har föreställningen att CRP är ett prov för infektion.

Kroniska inflammatoriska tillstånd är ofta lite mer försynta i sin karaktär ja. Dock kommer de med skov. Jag håller med om att CRP är lägre. Tar vi PMR så tycker jag ett vanligt CRP värde är 60. SR och CRP värdet är inte sällan nära varandra.

Jag håller inte med om att SR är en tydligare markör för kroniska inflammatoriska tillstånd. Det finns för många störningar på SR, ex lätta förkylningar. Eller jag håller ju med dig. SR är dock övertydlig så bäst är kombinationen SR och CRP om kroniska inflammatoriska tillstånd skall monitoreras.

Gikt är inte bara indicerat som akut inflammatorisk process utan även ett kroniskt inflammatoriskt tillstånd, som i det läget långtidsbehandlas med exempelvis Allopurinol. Ett akut skov av gikt behandlas med NSAID (förutsatt nu att patienten tål det utan att få ont i magen, som ju TS har... ;-) ) men en patient som x flera drabbas av detta behöver en längre behandlingsregim och då övergår ju dessutom det akuta tillståndet till att bli av mer kronisk natur, eller.... ?
Citera
2014-01-17, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damorkestern
Gikt är inte bara indicerat som akut inflammatorisk process utan även ett kroniskt inflammatoriskt tillstånd, som i det läget långtidsbehandlas med exempelvis Allopurinol. Ett akut skov av gikt behandlas med NSAID (förutsatt nu att patienten tål det utan att få ont i magen, som ju TS har... ;-) ) men en patient som x flera drabbas av detta behöver en längre behandlingsregim och då övergår ju dessutom det akuta tillståndet till att bli av mer kronisk natur, eller.... ?

Så för att jag skrev gikt som ett exempel på ett inflammatoriskt tillstånd med ganska högt CRP så kontrar du med lite text om kroniska inflammatoriska tillstånd och sedan ånyo att gikt också är ett kroniskt tillstånd så det var skäligt av dig att skriva ordet kroniskt. Jag är tveksam till dina definitioner. Nu skriver du även om Allopurinol som inte är något bra läkemedel.

Handlar det om att du ser CRP som ett prov som användas snabbt på akuta tillstånd samt SR som ett prov som används långsamt på kroniska tillstånd?

Jag tycker att CRP och SR fyller en funktion både vid akuta och kroniska tillstånd.

Det är nog där vi tycker olika.

Edit: SR fyller ingen som helst funktion på en akutmottagning. Vilket vi redan har samsyn på.
Citera
2014-01-17, 15:04
Medlem
Citat:
Fick ingen lablista hem. Bara pratat med läkaren i telefon. Jag frågade specifikt om CRP och hon sa nej. Tyckte själv det verkade märkligt. Var helt övertygad om att CRP/SR var absolut grundläggande vid alla blodprover.

Det är inte ovanligt att läkare glömmer de mest grundläggande av prover. CRP och SR är sådana prover. Istället fick du ta enormt mycket andra prover. Erfarna läkare tar nog de grundläggande proverna och inget annat.

Citat:
Är man (25-35 år) och gått med dålig mage i över 6 mån. Kortare perioder (2-5 dagar i rad) har magen som sagt varit helt normal. Ibland lös och hård avföring samma dag, men oftast lös.

Låter som IBS och lämplig utredningsgång för det. Av de proverna du tar så är kalprotektin och fHb de viktiga, förutom då gluten som är gjort. Har ni satsat på behandling för tarmen?

Citat:
Kan Kalprotektin ge utslag om man är förkyld eller falsk höjning av olika slag? Är lite smått förkyld just nu. Känner att jag kommer bli jobbigt orolig om det är minsta förhöjt.

Du får googla själv där. Inget att vara orolig för om det är lite förhöjt.

Citat:
Ska tillbaka till läkaren nästa vecka och be om nytt blodprov för att kolla D-vitamin, CRP och SR. Eller kommer de tycka jag överdriver?

Om avföringsproverna återkommer normala så kommer jag nog lägga ner min utredning, eller vore det dumt?

D-vitamin tycker jag är onödigt. Är du en orolig själ så tycker jag du kan be om CRP och SR för att stilla din oro. Lägga ned din utredning skall du väl inte göra. Läs på om IBS. Det är en långsam utredning och du gör det största jobbet med den utredningen. Kalprotektin och fHb är två viktiga markörer i din utredning som skiftar just utredningens gång.
Citera
2014-01-17, 16:07
Medlem
Stort tack Mindfulpilot. Då satsar jag på CRP och SR och sen så får vi se vad avföringsprovet visar.
Citera
2014-01-17, 16:18
Medlem
HarmonicAces avatar
Varken CRP eller SR ingår laboratoriemässigt i begreppet "blodstatus", vilket felaktigt angivits i tråden. Det är separata prover och separata rör.

Däremot så ingår Leukocyter, vilket är en nog så viktig infektionsparameter.
Citera
2014-01-17, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonicAce
Varken CRP eller SR ingår laboratoriemässigt i begreppet "blodstatus", vilket felaktigt angivits i tråden. Det är separata prover och separata rör.

Däremot så ingår Leukocyter, vilket är en nog så viktig infektionsparameter.

Är Leukocyter även en inflammationsparameter?
Citera
2014-01-17, 16:52
Medlem
HarmonicAces avatar
Citat:
Är Leukocyter även en inflammationsparameter?

Nja, nu är begreppet inflammation/ infektion rätt flytande men snarare är det ett värde att beakta vid infektion. Vanligen är förhöjda Leukocyt- värden beroende på en aktuell eller nyligen genomgången infektion.
Citera
2014-01-17, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonicAce
Nja...

Även jag svarar nja.

Det som går att säga kentuckyfry är att dina normala leukocyter talar emot att du skulle ha någon infektion eller inflammation i tarmen. Så det duger som markör tillsammans med dina snälla besvär och alla andra blodprover du har tagit. Speciellt tillsammans med kalprotektin och fHb.

Din fråga är inte enkel. Kanske får du vägledning om jag avslöjar vilket prov jag hade tagit på just dig om jag enbart hade fått välja ett prov av CRP, SR och LPK. CRP
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in