2014-01-17, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindfulpilot
Även jag svarar nja.

Det som går att säga kentuckyfry är att dina normala leukocyter talar emot att du skulle ha någon infektion eller inflammation i tarmen. Så det duger som markör tillsammans med dina snälla besvär och alla andra blodprover du har tagit. Speciellt tillsammans med kalprotektin och fHb.

Din fråga är inte enkel. Kanske får du vägledning om jag avslöjar vilket prov jag hade tagit på just dig om jag enbart hade fått välja ett prov av CRP, SR och LPK. CRP

Intressant, tack! Ska be dom ta CRP också. Ska bli väldigt intressant att se vad kalprotektinet visar!
Citera
2014-01-17, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Intressant, tack! Ska be dom ta CRP också. Ska bli väldigt intressant att se vad kalprotektinet visar!

CRP är helt onödigt eftersom du tar Kalprotektin.
Citera
2014-07-12, 12:37
Medlem
En fråga till...

Om man haft kroniska problem under över ett år och nyligen tagit SR med resultat 2. Är det då sannolikt att CRP skulle visa på förhöjning? Är det någon mening att kolla CRP? Tillför det något om man tagit SR?

När jag googlade såg jag någon som hade mått dåligt en längre tid och tagit prover och bl a fick dessa provsvar vid ett och samma tillfälle...

P-CRP 32 (<3)
B-SR 16 (2-24)

Där är ju CRP klart stegrat, men SR är inom referens? Vad kan det bero på? Jag hade iofs väldigt lågt SR i jämförelse?

Jag ser iofs följande på internetmedicin:

Citat:
Vid akuta infektioner stiger CRP fortare än SR.

Det kan kanske ha varit så att hon har en infektion/förkylning på gång?

Vad jag undrar kort och gott är om ett högt CRP säger något som ett högt SR inte säger och tvärtom, eller är de bara olika metoder för att mäta samma sak?
Senast redigerad av kentuckyfry 2014-07-12 kl. 12:46.
Citera
2014-07-12, 12:52
Medlem
E.W.s avatar
CRP är känsligare. Stiger dock inte särskilt mycket vid virala infektioner. CRP 32 får man knappast av en förkylning (virus).

Båda mäter inflammation, inte infektion.

SR är åldersberoende, inte CRP.
Citera
2014-07-12, 12:54
Medlem
Ok, tack för svar. Åldersberoende? Jag är 33, har det någon betydelse då menar du?

Skulle det i mitt fall finnas någon mening att kolla CRP när jag hade ett SR på 2?
Citera
2014-07-12, 12:57
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ok, tack för svar. Åldersberoende? Jag är 33, har det någon betydelse då menar du?

Skulle det i mitt fall finnas någon mening att kolla CRP när jag hade ett SR på 2?

Normalvärdet på SR stiger med åldern. 2 är dock normalt för alla åldrar. Om det är någon mening att ta CRP beror på vilken information man vill ha. När man ordinerar ett prov ska man alltid ha en frågeställning klar för sig, vilken information man söker. Man kan dock inte begära att patienten ska ha sådan erfarenhet.

De första dagarna av en infektion kan man ha SR lågt och CRP högt. Annars finns det inga skäl att tro att CRP skulle vara högt om SR 2.
Citera
2014-07-12, 13:01
Medlem
Ok. Att tolka av hennes provsvar så kan man ju få väldigt olika resultat på SR och CRP. Hennes SR säger att hon är frisk men CRP säger att hon kan ha en inflammation i kroppen som gör henne sjuk?
Citera
2014-07-12, 13:02
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ok. Att tolka av hennes provsvar så kan man ju få väldigt olika resultat på SR och CRP. Hennes SR säger att hon är frisk men CRP säger att hon kan ha en inflammation i kroppen som gör henne sjuk?

Ja, CRP är känsligare.
Citera
2014-07-12, 13:04
Medlem
Såg din edit nu. Det ger svar på min fråga. Vid en lågsiktig inflammation skulle inte SR och CRP visa olika troligtvis men möjligtvis vid en kort.
Citera
2014-07-12, 13:05
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Såg din edit nu. Det ger svar på min fråga. Vid en lågsiktig inflammation skulle inte SR och CRP visa olika troligtvis men möjligtvis vid en kort.

Så kan man säga.

Men om hon är ung kan man ifrågasätta om SR 16 är normalt. Troligen inte. Som jag skrev är det åldersberoende.
Citera
2014-07-12, 13:06
Medlem
Tack E.W.

CRP och SR mäter också samma sak i grunden? T ex CRP svarar på lungcancer men SR gör det inte så är det inte?
Citera
2014-07-12, 13:08
Medlem
E.W.s avatar
kan raderas.
Senast redigerad av E.W. 2014-07-12 kl. 13:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in