Citat:
Jag såg en stor demonstration i Malmö för en dryg vecka sedan. Det var shiamuslimer som gick och hyllade någon Imam Hussein. På plakaten stod bland annat:
"Imam Hussein lärde oss om mänskliga rättigheter"
"Nej till terrorism"
Dessutom stod det en massa på arabiska som jag inte kunde förstå. Jag gick fram och fick ett infoblad (jag blev också bortmotad av en herre i lustig mössa, men det är en annan historia). I infobladet stod att Imam Hussein var emot våld, att han var den rättmätige efterföljaren till Muhammed och mycket mer. Jag kollade upp Imam Hussein på nätet och fick där lära mig lite mer.
Intrycket av demonstrationen var att de var relativt fredliga. Givetvis gick män och kvinnor för sig, men de skötte sig väl. Inga hemska slagord på svenska.
Det fick mig att fundera över konflikten mellan shia och sunni. Det verkar som om de flesta självmordsbombare är just sunnimuslimer.
Visst är Hizbollah shiamuslimer, men de har ju å andra sidan bildats för att försvara Libanon mot israelisk terror.
Kanske fb:s muslimer kan upplysa mig lite om de religiösa och ideologiska skillnaderna mellan dessa två grupperingar.
Vilka är mest våldsamma?
Vilka är i majoritet i Sverige?
Borde svenska staten försöka medla mellan dessa grupper, så vi slipper ett framtida religionskrig i Sverige, eller är loppet redan kört? Borde vi satsa på att ta in shia-, framför sunnimuslimer och i så fall varför?
"Imam Hussein lärde oss om mänskliga rättigheter"
"Nej till terrorism"
Dessutom stod det en massa på arabiska som jag inte kunde förstå. Jag gick fram och fick ett infoblad (jag blev också bortmotad av en herre i lustig mössa, men det är en annan historia). I infobladet stod att Imam Hussein var emot våld, att han var den rättmätige efterföljaren till Muhammed och mycket mer. Jag kollade upp Imam Hussein på nätet och fick där lära mig lite mer.
Intrycket av demonstrationen var att de var relativt fredliga. Givetvis gick män och kvinnor för sig, men de skötte sig väl. Inga hemska slagord på svenska.
Det fick mig att fundera över konflikten mellan shia och sunni. Det verkar som om de flesta självmordsbombare är just sunnimuslimer.
Visst är Hizbollah shiamuslimer, men de har ju å andra sidan bildats för att försvara Libanon mot israelisk terror.
Kanske fb:s muslimer kan upplysa mig lite om de religiösa och ideologiska skillnaderna mellan dessa två grupperingar.
Vilka är mest våldsamma?
Vilka är i majoritet i Sverige?
Borde svenska staten försöka medla mellan dessa grupper, så vi slipper ett framtida religionskrig i Sverige, eller är loppet redan kört? Borde vi satsa på att ta in shia-, framför sunnimuslimer och i så fall varför?
Båda grupperna är för generella för att beskylla.. Man får istället göra en specifikare indelning för att kunna peka på sådant:
Zaidiyyah,Alawi,Alevi,Chishti,Naqshbandi, Nimatullahi,Oveyssi,Qadiri,Suhrawardiyya, Kharijite Islam, Ibadi,Ahmadiyya, Khomeinism, Quranism, Ahle Qur'an, Tolu-e-Islam,Ahl-e Haqq, Mahdavism, Salafism, Wahhabism, "subbmitters", Messiah Foundation International,Moorish Science,Nation of Islam, Zikri, Qutabism (MB), Maturidi, Ash'ari, Athari, Shafti, Maliki, Hanafti, Hanbali, Islamism, modernism.
Dessa är islams huvudsakliga inriktningar (alla tror ganska ordenligt olika).
Å i denna lista kan man ju peka ut Qutabism, Hanbali, Salafism, Wahhabism och Khomeinism.