2014-01-12, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jag såg en stor demonstration i Malmö för en dryg vecka sedan. Det var shiamuslimer som gick och hyllade någon Imam Hussein. På plakaten stod bland annat:
"Imam Hussein lärde oss om mänskliga rättigheter"
"Nej till terrorism"
Dessutom stod det en massa på arabiska som jag inte kunde förstå. Jag gick fram och fick ett infoblad (jag blev också bortmotad av en herre i lustig mössa, men det är en annan historia). I infobladet stod att Imam Hussein var emot våld, att han var den rättmätige efterföljaren till Muhammed och mycket mer. Jag kollade upp Imam Hussein på nätet och fick där lära mig lite mer.

Intrycket av demonstrationen var att de var relativt fredliga. Givetvis gick män och kvinnor för sig, men de skötte sig väl. Inga hemska slagord på svenska.

Det fick mig att fundera över konflikten mellan shia och sunni. Det verkar som om de flesta självmordsbombare är just sunnimuslimer.

Visst är Hizbollah shiamuslimer, men de har ju å andra sidan bildats för att försvara Libanon mot israelisk terror.

Kanske fb:s muslimer kan upplysa mig lite om de religiösa och ideologiska skillnaderna mellan dessa två grupperingar.

Vilka är mest våldsamma?
Vilka är i majoritet i Sverige?
Borde svenska staten försöka medla mellan dessa grupper, så vi slipper ett framtida religionskrig i Sverige, eller är loppet redan kört? Borde vi satsa på att ta in shia-, framför sunnimuslimer och i så fall varför?

Båda grupperna är för generella för att beskylla.. Man får istället göra en specifikare indelning för att kunna peka på sådant:

Zaidiyyah,Alawi,Alevi,Chishti,Naqshbandi, Nimatullahi,Oveyssi,Qadiri,Suhrawardiyya, Kharijite Islam, Ibadi,Ahmadiyya, Khomeinism, Quranism, Ahle Qur'an, Tolu-e-Islam,Ahl-e Haqq, Mahdavism, Salafism, Wahhabism, "subbmitters", Messiah Foundation International,Moorish Science,Nation of Islam, Zikri, Qutabism (MB), Maturidi, Ash'ari, Athari, Shafti, Maliki, Hanafti, Hanbali, Islamism, modernism.

Dessa är islams huvudsakliga inriktningar (alla tror ganska ordenligt olika).

Å i denna lista kan man ju peka ut Qutabism, Hanbali, Salafism, Wahhabism och Khomeinism.
Citera
2014-01-13, 10:48
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Det verkliga problemet är ju inte vem som är vad i sådana konflikter utan steg 2, avhumanisering och rationaliseringsprocessen som legimentera våld mot någon annan. Våld är ju inlärda beteenden inte medfödda.
Det finns en hel del indikationer på att benägenheten att bruka våld delvis är genetiskt betingad

(länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Genetics_of_aggression), men det hör inte direkt till diskussionen. Jag tror inte de genetiska skillnaderna mellan shia och sunni är särskilt stora.

Däremot undrar jag vad du menar med ditt inlägg? Det är klart det är av stor vikt att, i det framväxande multikulturella samhället, kunna förklara de konflikter som finns mellan olika religiösa yttringar. Det gäller att vara förberedd när bomben smäller, (du vet Taimour Abdulwahab).

Dessutom tror jag det kan vara av intresse för oss kultursvenskar att analysera vårt motstånd för att kunna utnyttja konflikten i våra egna syften.
Senast redigerad av Japhy 2014-01-13 kl. 10:53.
Citera
2014-01-13, 10:52
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rationalisterna
Båda grupperna är för generella för att beskylla.. Man får istället göra en specifikare indelning för att kunna peka på sådant:

Zaidiyyah,Alawi,Alevi,Chishti,Naqshbandi, Nimatullahi,Oveyssi,Qadiri,Suhrawardiyya, Kharijite Islam, Ibadi,Ahmadiyya, Khomeinism, Quranism, Ahle Qur'an, Tolu-e-Islam,Ahl-e Haqq, Mahdavism, Salafism, Wahhabism, "subbmitters", Messiah Foundation International,Moorish Science,Nation of Islam, Zikri, Qutabism (MB), Maturidi, Ash'ari, Athari, Shafti, Maliki, Hanafti, Hanbali, Islamism, modernism.

Dessa är islams huvudsakliga inriktningar (alla tror ganska ordenligt olika).

Å i denna lista kan man ju peka ut Qutabism, Hanbali, Salafism, Wahhabism och Khomeinism.
Hjälp. Nu börjar jag förstå det vanliga uttrycket "Det var inte någon riktig muslim", lite bättre. Alla har sin egen syn. Kanske du har något boktips så jag kan lära mig lite mer om denna myriad av tolkningar, hur de har uppstått, varför och så vidare?
Citera
2014-01-17, 11:21
Bannlyst
Hur bra koll har ni som är icke muslimer på skillnaden mellan sunni och shia

Hur bra koll har ni som är icke muslimer på skillnaden mellan sunni och shia?
Citera
2014-01-17, 11:24
Medlem
Golachabs avatar
Ganska bra koll. 367 på islammätaren. Varför fråga du?
Citera
2014-01-17, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Han ska förmodligen försöka övertyga dig om att den ena muslimen är bättre än den andre.
Citera
2014-01-17, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Jag frågar för att jag vill veta om icke muslimer har koll på islam och skillnaden mellan sunni och shia.
Kan du motivera lite vad du anser om skillnadenerna och vad din personliga åsikt säger om det?
Citera
2014-01-17, 11:27
Medlem
Inte så bra koll faktiskt. Är du sunni- eller shiamuslim?
Citera
2014-01-17, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Han ska förmodligen försöka övertyga dig om att den ena muslimen är bättre än den andre.
Jag försöker inte övertyga någon, folk får bedöma själva. Jag anser att enigheten mellan sunni och shia är viktigt för islam.
Citera
2014-01-17, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av denskumme
Inte så bra koll faktiskt. Är du sunni- eller shiamuslim?
Jag är shia och broder om du har personliga frågor ta det i pm
Citera
2014-01-17, 11:30
Medlem
DrPretentiouss avatar
Jag frågade en polare (som visserligen är svensk men vars föräldrar är från Iran) om han visste skillnaden. Han visste inte ens vad de hette (shia och sunni) eller vad de var för någonting.

Själv har jag inte heller någon aning om vad skillnaden är, men jag vet att de är olika populära i olika länder.
Citera
2014-01-17, 11:52
Medlem
Sepiritzs avatar
Det handlar väl om kalifatarvet, vem som skulle ta över efter gamle Momo gick hädan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in