2014-01-15, 17:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Exakt! Och då tycker jag det är lämpligt att redogöra för precis vad det är som Bodström säger som i så fall inte är sant. Är det exempelvis sant att tre oberoende läkare kommit fram till att AB är dement, och är det sant att hon inte flyttades hastigt utan stått i kö i månader?
Vad som har sagts här i tråden är att Alices tidigare ordinarie läkare inte var inblandad i intygsskrivandet. Det är en smula anmärkningsvärt om de nu skulle ha haft så många som tre läkare inblandade att den läkare som känt henne bäst, och följt henne under lång tid, inte har skrivit någonting. Det har i tråden vidare inte låtit som om mer än en intygsskrivande läkare har varit inblandad, men det är ju en uppgift som också nära vänner normalt inte har någon större koll på.

Citat:
Har själv haft ansvar för dementa människor,och det är ingen lätt sitts man beninner sig i, där åldringens bästa kommer i konflikt med självbestämmandet.
Så är det ju. Men det som är lite bekymmersamma i det här fallet är att åtgärderna inte alldeles uppenbart lätt går att förena med vad som rimligen är åldringens bästa. Det är ju inte så att det är i en åldrings intresse att bli inblåst och socialt avskärmad bara för att hon är dement.
Citera
2014-01-15, 18:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Hur FAN kan Thomas Ljugström kalla Jan Malmsjö en "ytligt bekant"??? De har ju för bövlen känt varandra i mer än 50 år!!!! Vad menar han med det? Hur skulle han vara "ytligt bekant"?
Det är rätt ointressant hur ytligt bekanta just Jan Mamsjö och Alice Babs är - att de är långvarigt bekanta är ju, som du skriver, fullkomligt ostridigt. Det finns andra som uppenbarligen är nära vänner som också har bekymrat sig över Alices situation. Från den här tråden har vi ju tille xempel donnamanlove:s familj, som uppenbarligen var Alice tillräckligt närstående för att Alice skulle närvara vid donnamanlove:s dop.
Citera
2014-01-15, 18:54
Medlem
Thomas Bodström är inte trovärdig. Han påstår också att tittare inte skulle ha blivit upprörda om svt hade nämnt att AB måste ha en förvaltare för att inte bli lurad på pengar.
Då har han inte förstått det hela. Alice vittnar om något, trots sin demens. Hon vill träffa sina vänner. Svt gjorde nyanserad dokumentär där de bara ville att hon skulle få bli hörd.
Det finns ingen som helst polisutredning om någon oegentlig pengaaffär mellan Alice Babs och vännerna.
VARFÖR skulle svt ta upp något som inte finns???????
Jag begriper inte det bara.
Så kommer han och gaggar om en tavla som vännerna skulle fått "oegentligt". Lodenius bemötte detta och det framkom att det inte var något oegentligt med det heller.
Han kokar ju soppa på en spik, för att kunna attackera hela grejen.

Visst gaggade han något om att förvaltare skaffades även för att vännerna skapade osämja mellan AB och hennes familj (en osämja som inte funnits innan)? Detta är ju oundvikligt. Skulle det bli något att ta hänsyn till i det här.

Nej. Tittare VET att det finns sensationsjournalistik! Tittare VET att det inte alltid framställs EXAKT som det förhåller sig. Men svt:s dokumentär var avslöjande och nyanserad, och oerhört respektfull mot någon som i underläge ville göra sig hörd bara. Svt frossade inte i för privata saker av hänsyn till alla, men nu får de nästan skäll för att de INTE gjorde det.

Bodström underskattar verkligen folket då han tror att folk inte skulle blivit berörda om det hade nämnts i dokumentären att AB fått en förvaltare för att inte bli lurad på pengar. Skulle så vara, så skulle man ändå känna att HON SJÄLV vittnar om att hon vill ha kontakt med sina vänner, trots sin demens.
Det går inte att prata bort det här.
Hur man än gör.
Självklart är det knepigt att familjen har framstått i så dålig dager, på grund av detta, och att de oundvikligen kan göra något annat än att tillgripa advokat och gå till attack för att ge sin version.
Familjens version skulle kunna återställas om det inte var så att det funnits så många "insatta" och vänner till AB, som vittnade om hur det egentligen är. Folk får reda på hur saker och ting är idag, med saker [i]egentligen[i] inte minst genom flashback. Det är familjens stora akilleshäl, nu när de vill återställa balansen tror jag.
Citera
2014-01-16, 06:04
Medlem
Cinnabars avatar
Inte förvånande att det är pengar som upprör T Sjöblom, den tjuvaktiga skatan. Hon har stulit inför min och flera andras ögon, ett flertal gånger, så visst, vad hemskt om hennes mor då skänkte en tavla. TS är inte ärligheten själv, som sagt...

Som Alice säger; materiella ting har ingen betydelse för henne. Den sista tiden på jorden värdesätter hon vännerna, inget annat, samt att få handla småsaker, och gå i kyrkan. Inget får hon göra. Hon ska straffas hårt av dottern för sitt tilltag att skänka bort saker, medan dottern utan att blinka säljer av allt AB äger, i form av bostaden och annat.

Jag blir djupt upprörd när jag förstår att en dement person fråntas sin trygghet, nämligen det vanliga livet bestående av vännerna. Nu när låset åkt på ABs börs och alla hennes ägodelar spridits för vinden, släpp in alla! Vad finns väl att stjäla mer av AB nu, mer än tid? Tid av gemenskap? TS är en skam för sin art, narcissisterna… tror att hon kan ersätta allt som varit i ABs liv. Hon bor xxxx mil bort, grannarna må ha sina avsikter, vad vet jag om det, men nu, när de knappast kan lura av AB något, så kommer de ändå till henne. De kanske blev glada för gåvan, det kanske var tjänster och gentjänster som TS inte har en aning om? De kanske ställde upp för AB i alla år, och AB ville tacka dem? Titti Sjöblom, man skäms för sådana som dig! En sådan dotter ska ingen mor ha. Du är inte en värdig dotter, du är en fångvaktare! Dessutom tar du in en advokat och skämmer ut dig ytterligare! Vem ska betala den då? Ska ABs pengar gå till detta, eller???

Sådana som TS kommer att kämpa över sin mors döda kropp, gissa om hon kommer att krama ur rättsmaskineriet till sista droppen. En dag vaknar Bodström upp, och tänker, aj, där förtalade jag visst några, och det var inte nödvändigt=straffbart.
Senast redigerad av Cinnabar 2014-01-16 kl. 06:13.
Citera
2014-01-16, 09:17
Medlem
Bodström om Alice Babs i Aftonbladet TVBodström gör en tavla om en tavla...

Är det någon här som kan berätta om fortsättningen av det inslaget? Mannen i 'paret' avbryts av programledaren när han skulle svara på Bodströms hysteriska angrepp angående en tavla.
Så hur var fortsättningen? Hittar det inte på nätet.

En advokat som är utvilad (han har haft en lång semester på Kanarieöarna och där bla spelat tennis), en advokat som är extrems van att vara i tv, att han agerar så här är f-n i mig inte normalt.
Han är uppenbarligen hårt trängd.
Han vet att han är ute på svag is men inte längre proffsig nog att hantera situationen.
Han är brottmålsadvokat och agerar så här i tv.
Bodström gör en tavla om en tavla...

Kolla även in Bodströms andhämtning, kolla in hur magen fladdrar... Aftonbladet Tv har en 1 minuters inslag som sagt. Men fortsättning???

Ljusår från den stil som AB visar i tv.
Ljusår från det fina språk som Alice har i dokumentären.
Undrar vem som är sjukast här.

Men som sagt, hur var fortsättningen????
Citera
2014-01-16, 09:56
Medlem
8051arbasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackspett99

Är det någon här som kan berätta om fortsättningen av det inslaget? Mannen i 'paret' avbryts av programledaren när han skulle svara på Bodströms hysteriska angrepp angående en tavla.

hmm.. Samma sak hände i morgondiskussionen med Anna-Lena Lodenius, där fick också Bodström sista ordet med en lång harrang innan programledaren avslutade samtalet.
Citera
2014-01-16, 19:35
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackspett99

Grejen är att Alice gav Benny en tavla som hennes familj motsatte sig att Benny skulle ha. Då började Alice rita en ny tavla eftersom hon verkligen ville att Benny skulle ha en tavla. Denna tavlan hävdar nu Bodström och Sjöblom ska tillbaka till "Alice?" eller vem? Titti kanske

Man märker direkt vad det handlar om, pengar. Och då är det framför allt Titti och hennes syskon som förstör sin mors liv endast för att ha en säker pension själva.

Hur Alice mår och hur hennes situation är säger Bodström som både förmyndare och Alice familj säger: "Hon mår bra, hon mår bra". Det är precis som om jag skulle kidnappa min autistiske bror ifrån allmänheten och gå ut i TV och säga: "han mår bra, han mår bra".

Det är helt absurt att vi haft en sån justitieminister och tacka gör jag att han inte är det nu, men vem vet vad den galningen har fifflat in i våra lagar. OCH tack, jag vet att man inte kan fiffla in lagar i smyg NORMALT SÄTT. Det jag menar är att i Sverige verkar tydligen att vara möjligt exempelvis att bryta mot mänskliga rättigheter inför hela svenska folket medans endast kungahuset av alla bryr sig.
Citera
2014-01-16, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingKlubban
Grejen är att Alice gav Benny en tavla som hennes familj motsatte sig att Benny skulle ha. Då började Alice rita en ny tavla eftersom hon verkligen ville att Benny skulle ha en tavla. Denna tavlan hävdar nu Bodström och Sjöblom ska tillbaka till "Alice?" eller vem? Titti kanske

Vad det detta som sades i fortsättningen av tv-inslaget? Så det är andra gången paret krävdes på en tavla? Angavs värdet av Bodström i inslaget också?
Skulle gärna höra paret bemöta detta. Mannen var lugn i inslagets första del. Kanske bra taktik att vara lugn när man möter TB.
Citera
2014-01-17, 00:40
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:

Man märker direkt vad det handlar om, pengar. Och då är det framför allt Titti och hennes syskon som förstör sin mors liv endast för att ha en säker pension själva.

Hur Alice mår och hur hennes situation är säger Bodström som både förmyndare och Alice familj säger: "Hon mår bra, hon mår bra". Det är precis som om jag skulle kidnappa min autistiske bror ifrån allmänheten och gå ut i TV och säga: "han mår bra, han mår bra".

Det är helt absurt att vi haft en sån justitieminister och tacka gör jag att han inte är det nu, men vem vet vad den galningen har fifflat in i våra lagar. OCH tack, jag vet att man inte kan fiffla in lagar i smyg NORMALT SÄTT. Det jag menar är att i Sverige verkar tydligen att vara möjligt exempelvis att bryta mot mänskliga rättigheter inför hela svenska folket medans endast kungahuset av alla bryr sig.

Vadå? Målade AB en tavla som hon gav bort? Har aldrig hört att Alice målade? I så fall blir gåvan än mer befängd att kritisera, även om jag tror att det inte är på detta viset. Exakt vilken tavla strider Titti om?
Citera
2014-01-17, 00:41
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:

Tänkte också på det, de bröt innan de skulle åka på spöstraff av granskningsnämnden för opartiskhet eller liknande. TB pysslade med grovt förtal!
Citera
2014-01-17, 03:54
Medlem
Lite grann påminner det mig om en treårings nivå, jag ska ha den, den är min och det är min mamma, mitt mitt mitt!!! Som att vilja gömma undan mamma så att man själv får ta hennes plats och sjunga så att alla applåderar. Lamt. Men hemskt för Alice.
Citera
2014-01-17, 08:17
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är rätt ointressant hur ytligt bekanta just Jan Mamsjö och Alice Babs är - att de är långvarigt bekanta är ju, som du skriver, fullkomligt ostridigt. Det finns andra som uppenbarligen är nära vänner som också har bekymrat sig över Alices situation. Från den här tråden har vi ju tille xempel donnamanlove:s familj, som uppenbarligen var Alice tillräckligt närstående för att Alice skulle närvara vid donnamanlove:s dop.
Jo, men menar TB på fullaste allvar att Malmsjö och Babs INTE skulle känna varandra särskilt väl, trots att deras vänskap är väldokumenterad och sträcker sig många decennier bak i tiden? Hur kan man argumentera så dumt om man vill behålla ett uns trovärdighet, vilket hela hans argument bygger på?

Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus
anmälan författad av Thomas Bodström den 20/12 2013
Äh men fy faaaaaeeen alltså! Värrre lögneri får man leta efter!!!! Kan man inte anmäla Bodström någonstans? Advokatsamfundet? Han far ju uppenbart med osanning! Han är klandervärd och en icke-hedervärd person!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in