2014-01-15, 20:24
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
I bibeln förstår man tydligt att Gud har en plan. Planen går enligt de sju skapelse dagarna. Ja, för varje tusende år så går det en dag.

Jag läser precis en bok om Sumer, civizationens begynnelse. Den gör förvånads värt många referat till bibeln även fast författaren är ateist. Abraham var Sumer. Get it, THE BIBLE IS TRUE!!!

Jorden skapades alltså på 6000 år?

2014-01-15, 20:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
I bibeln förstår man tydligt att Gud har en plan.

Men den är givetvis outgrundlig, så det är ingen idé att hoppas på förklarande detaljer.

Citat:
Planen går enligt de sju skapelse dagarna. Ja, för varje tusende år så går det en dag.

Jag har precis räknat på detta. Det betydar att mänskligheten är minst 2 miljarder år gammal. Är det korrekt enligt dig?

Citat:
Jag läser precis en bok om Sumer, civizationens begynnelse. Den gör förvånads värt många referat till bibeln även fast författaren är ateist. Abraham var Sumer. Get it, THE BIBLE IS TRUE!!!

När har sumerisk kultur blivit referens-ramen för vad som är "sant"?
2014-01-16, 02:15
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Jorden skapades alltså på 6000 år?

Biblisk så skapades jorden på 6 dagar, den sjunde var vilodagen. Mänsklighetens plan är 6000år sedan är det sjunde milleniumet Guds rike på jorden.

Om du tittar på skriftliga o historisk fakta, tex sumeriska riket så hamnar du på dom årtalen, inte miljoner år. Om du tittar på befolkningtillväxten så hamnar du på dom årtalen, inte miljontals år.

Det kanske är bäst att öppna upp ögonen o vakna ur er Matrix värld, indoktrinerade via FNs utbildningsprogram.
2014-01-16, 02:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Biblisk så skapades jorden på 6 dagar, den sjunde var vilodagen.

Enligt gen. 1, gen. 2 eller gen. 1 och 2?

Citat:
Mänsklighetens plan är 6000år

Menar du planen FÖR mänskligheten och när började den?

Citat:
sedan är det sjunde milleniumet Guds rike på jorden.

Jag förmodar att du menar det postulerade kommande "jordiska guds rike". Har detta något med gen 1 och/eller 2 att göra?

Citat:
Om du tittar på skriftliga o historisk fakta, tex sumeriska riket så hamnar du på dom årtalen, inte miljoner år. Om du tittar på befolkningtillväxten så hamnar du på dom årtalen, inte miljontals år.

Vad har Sumer med detta resonemang att göra?

Citat:
Det kanske är bäst att öppna upp ögonen o vakna ur er Matrix värld,

I Matrix-världsbilden är buddhismen e.dyl. en bättre uppvakningsmetod.

Citat:
indoktrinerade via FNs utbildningsprogram.

Naturligvis; det är en konspiration. (<-- ironi).
2014-01-16, 03:11
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradisen
En dag är en epok. Hur lyckas man inte röra ihop begreppen när människan ändrar språket ständigt?

Är inte en epok betydligt längre än 24 timmar? För gud kan tydligen 1000 dagar vara som en dag och vice versa. Hen verkar ha lite svårt att bedöma tid. Varför ska "gud" komma in och ytterligare röra ihop begreppen, när nu människan som du så riktigt påpekar förändrar språket hela tiden?

Jag tror dock inte att någon människa på allvar påstått att en dag är 1000 år. Förutom möjligen den som skrev den där bibeltexten.
2014-01-16, 03:26
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
I bibeln förstår man tydligt att Gud har en plan. Planen går enligt de sju skapelse dagarna. Ja, för varje tusende år så går det en dag.

Var i boken refereras till t ex uppenbarelseboken? Didn't think so. Varifrån fär du att en författare till en bok som skrevs över 2000 år sedan var ateist?
2014-01-16, 05:09
Medlem
Bogomils avatar
Nu är bibelns skapelses-mytologi kanske inte direkt trådämne, men för att skapa lite klarhet om dom (till synes) kreationistiska tids-spekulationer som VERKAR vara relevante för att kunne fastställa "den sista tiden", hoppas jag att "Apologist" är vänlig nog till att förse oss andra med såpass mycket precis och specifik information att det blir möjligt att kunne betrakta kronologin på ett någonlunda rationellt sätt.

Hittills har det varit lite glest med sån funktionell information om tidsberäknings-systemet, särskild med tanke på alla dom konstigheter som inflikas här och var för att slingra sig undan obekväma frågor och/eller tydliga kunskapsgap.

(Jag syfter här till att "Apologist" t.ex. kan översätta semantisk bibel-rotvälska till ett rationellt språk med hjälp an ett ande-baserat översättnings-program och att Sumerisk kultur plötsligt har blivit referenspunkten för "sanning".)

Bibelns sanningvärde är däremot tills vidare bara ett osäkert postulat, som om det presenteras som ett "tungt" argument nog bör granskas noga på tråden: "Är bibeln sann?"
2014-01-16, 08:36
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Biblisk så skapades jorden på 6 dagar, den sjunde var vilodagen. Mänsklighetens plan är 6000år sedan är det sjunde milleniumet Guds rike på jorden.

Det kanske är bäst att öppna upp ögonen o vakna ur er Matrix värld, indoktrinerade via FNs utbildningsprogram.

Du är således en NE-kreationist, är det korrekt uppfattat? Ett enkelt ja eller nej räcker, predikan biter inte på mig.
2014-01-16, 20:43
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Ja, 1948 och 1967 hände ju saker som lätt går att likställa med två jävla världskrig. Hur vet du att det är långt kvar tills världen går under? Hur räknar du när du kommer fram till 100 år till tusentals år? Dumheter. Jämföra sexdagarskriget med första världskriget, whyIoughtta...

Jag åsyftar på att vissa saker hände som förändrade världen, inte nödvändigtvis på kriget (även om krigen var en konsekvens i alla fallen, tyvärr). Sedan glömde jag även årtalet 2001.

Citat:
Blanda inte ihop bibel profetia med filmen 2012. Världen kommer inte gå under av sig självt. Enligt bibeln så kommer det komma ett tredje världskrig där atomvapen används o kommer förstöra vatten o luft på flera platser. Enligt bibeln kommer en ny världsordning införas där hela världen följer ett valuta system o till sist en ledare.
Biblisk profetia delas upp i 7 dagar, precis som Gud skapade jorden. 1 dag är tusen år. Det är 4 dagar från Adam o Eva tills Jesus tid. Därefter två dagar (vi är nu på 2014, Jesus dog runt år33), den sista dagen är vilodagen, dvs tusen års milleniumet då Jesus kommer regera från Jerusalem.

Förvisso, men glöm inte att en annan profetia säger att jorden kommer inte gå under förrän alla judar har återvänt till Israel. Idag är det nästan hälften av alla världens judar som bor i Israel.

Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Tja du har verkligen lite egna kriterier på hur länge dessa "yttersta tider" kan tänkas hålla på...hände väl inget av vikt 1948 eller 1967 vad jag kan läsa av historien förutom att en liten facistoid nation bildades och som genast startade sin krigiska expansion helt enligt nazistisk förebild.

Du verkar blanda ihop saker och ting med 1947, då bl a Pakistan bildades.
2014-01-17, 01:59
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Förvisso, men glöm inte att en annan profetia säger att jorden kommer inte gå under förrän alla judar har återvänt till Israel. Idag är det nästan hälften av alla världens judar som bor i Israel.

Det finns ingen profetia som säger att ALLA judar ska återvända till Israel. Däremot talar profetiorna att de ska komma från alla jordens hörn, "a remnant". Exilerna kommer komma tillbaks till Israel, dvs de som flyr. Sedan är det värt att nämna att det finns en massa falska judar där ute, speciellt i USA som inte ens är behöriga att kalla sig judar.
2014-01-17, 02:12
Bannlyst
Citat:
Det finns ingen profetia som säger att ALLA judar ska återvända till Israel. Däremot talar profetiorna att de ska komma från alla jordens hörn, "a remnant". Exilerna kommer komma tillbaks till Israel, dvs de som flyr. Sedan är det värt att nämna att det finns en massa falska judar där ute, speciellt i USA som inte ens är behöriga att kalla sig judar.
Det intressanta i sammanhange tycker jag är om det är detta årtusendet eller nästa. Lite lustigt sammanträffande att judarna blivit så förföljda senaste århundradet iaf. kan man tycka. men personligen håller jag på tusen år till och känns logiskt också.
2014-01-17, 02:13
Bannlyst
Citat:
Det intressanta i sammanhange tycker jag är om det är detta årtusendet eller nästa. Lite lustigt sammanträffande att judarna blivit så förföljda senaste århundradet iaf. kan man tycka. men personligen håller jag på minst tusen år till och känns logiskt också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in