Citat:
Ursprungligen postat av
SMDplz
på mitt senaste HP, fick jag 2/20 på ORD-delen. för att höja mig måste jag alltså nöta ord t.ex. från ordprov.se som jag ska använda mig av. men hur är det man pluggar inför det? låt säga att jag har 5000 ord framför mig, hur ska jag lära mig de bäst? ska jag skriva ner? lägga de i meningar? köra synonymer på orden? och hur många ska jag ta per dag? 10, 30, 50 ord eller mer?
en till grej!
ska precis börja läsa Brott och straff av Fjodor Dostojevskij i hopp om någon förbättring på HP's verbala del. när jag började läsa de första 5 sidorna så märkte jag direkt att det fanns cirka 1-5 ord/sida som jag inte kunde. därför ska jag ju självklart slå upp de i min ordbok - men hur tycker ni att jag ska göra det? ska jag när jag ser ett ord som jag inte kan slå upp det och sedan skriva ner det i mitt block? eller ska jag ta och slå upp när jag läst klart en sida/10 sidor/ett kapitel eller liknande? och tycker ni att när jag t.ex. inte kan ordet "hypokondri" och efter att ha slagit upp det förstått vad det betyder och sedan skrivit ner ordet + betydelse i mitt block. ska jag även skriva upp hela meningen? som då är "men på sistone hade han råkat i ett tillstånd av retlighet och överspändhet, som liknande
hypokondri."
vad säger ni?

Citat:
Ursprungligen postat av
storyteller
Det är mer effektivt att du pluggar via HP-guidens ordlistor eller motsvarande.
Fast samtidigt är det mycket tråkigt att plöja igenom en massa ord, jämförelsevis med att läsa en intressant och allmänmänsklig bok som
Brott och straff, högt ärade Sagoförtäljare. Att kunna ord handlar inte enbart om att lära sig dess synonymer utan till, utan det är viktigt att även kunna sätta dem i ett sammanhang (vilket även hjälper för MEK-delen). Därför kommer även Wiktionary till pass.

Att lära sig morfem är även det mycket viktigt då man logiskt utifrån ordens beståndsdelar kan lista ut vad ett sammansatt ord (av morfem) betyder.
Jag skulle rekommendera att läsa så mycket som möjligt, såväl fack- och skönlitteratur för att bredda ordförrådet, gärna inom olika genrer/vetenskapsområden. Klart är väl att
www.ordprov.se hjälper, mer än hälften av de 5000 ord som finns där brukar ju komma upp på orddelen statistiskt sätt. Så visst, lär dig dem också, men det är roligare att läsa böcker enligt mig. Självklart hjälper det ju för LÄS-delen.
Eller vad tycker ni andra? Bästa vore ju självklart en kombination?