2014-01-16, 19:30
Medlem
Pastmasters avatar
Vill ni ha mer grunder från Ma 1c så är det bara att besöka Mikael Bondestams youtube-sida. Sveriges bästa mattelärare. Förklarar metodiskt och pedagogiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av dafuqup
Har också den boken och håller inte riktigt med om att det är ont om tid. Det är ca 275 sidor i boken och då räknar jag med alla sidor som även är faktarutor och genomgångar+bilder. Ska man räkna varje sida är det 25 sidor i veckan eller drygt 3.5 sidor om dagen.

Mycket i denna boken är väldigt enkelt och repetition så jag tror att man kan städa av 5-10 sidor i timmen på vissa delar.

Ge allt så löser det sig
Gick igenom Matematik 5000 1c på en kväll. Väldigt basic bok.
Till skillnad från fysik 2 (uppgift 2.5 i kraftmomentavsnittet tog 45 min att lösa ikväll) och matte 4 som jag har påbörjat denna terminen.
Senast redigerad av Pastmaster 2014-01-16 kl. 19:35.
Citera
2014-01-16, 20:08
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMDplz
på mitt senaste HP, fick jag 2/20 på ORD-delen. för att höja mig måste jag alltså nöta ord t.ex. från ordprov.se som jag ska använda mig av. men hur är det man pluggar inför det? låt säga att jag har 5000 ord framför mig, hur ska jag lära mig de bäst? ska jag skriva ner? lägga de i meningar? köra synonymer på orden? och hur många ska jag ta per dag? 10, 30, 50 ord eller mer?

en till grej!

ska precis börja läsa Brott och straff av Fjodor Dostojevskij i hopp om någon förbättring på HP's verbala del. när jag började läsa de första 5 sidorna så märkte jag direkt att det fanns cirka 1-5 ord/sida som jag inte kunde. därför ska jag ju självklart slå upp de i min ordbok - men hur tycker ni att jag ska göra det? ska jag när jag ser ett ord som jag inte kan slå upp det och sedan skriva ner det i mitt block? eller ska jag ta och slå upp när jag läst klart en sida/10 sidor/ett kapitel eller liknande? och tycker ni att när jag t.ex. inte kan ordet "hypokondri" och efter att ha slagit upp det förstått vad det betyder och sedan skrivit ner ordet + betydelse i mitt block. ska jag även skriva upp hela meningen? som då är "men på sistone hade han råkat i ett tillstånd av retlighet och överspändhet, som liknande hypokondri."

vad säger ni?

Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Det är mer effektivt att du pluggar via HP-guidens ordlistor eller motsvarande.

Fast samtidigt är det mycket tråkigt att plöja igenom en massa ord, jämförelsevis med att läsa en intressant och allmänmänsklig bok som Brott och straff, högt ärade Sagoförtäljare. Att kunna ord handlar inte enbart om att lära sig dess synonymer utan till, utan det är viktigt att även kunna sätta dem i ett sammanhang (vilket även hjälper för MEK-delen). Därför kommer även Wiktionary till pass. Att lära sig morfem är även det mycket viktigt då man logiskt utifrån ordens beståndsdelar kan lista ut vad ett sammansatt ord (av morfem) betyder.

Jag skulle rekommendera att läsa så mycket som möjligt, såväl fack- och skönlitteratur för att bredda ordförrådet, gärna inom olika genrer/vetenskapsområden. Klart är väl att www.ordprov.se hjälper, mer än hälften av de 5000 ord som finns där brukar ju komma upp på orddelen statistiskt sätt. Så visst, lär dig dem också, men det är roligare att läsa böcker enligt mig. Självklart hjälper det ju för LÄS-delen.

Eller vad tycker ni andra? Bästa vore ju självklart en kombination?
Citera
2014-01-16, 20:23
Medlem
Tänker man endast inhämta ordkunskap från läsning måste man vara beredd på att slå upp alla ord man inte kan direkt. Annars är det hyffsat meningslöst. Jag föredrar att plöja listor samtidigt som man läser. Det är inte bara mer effektivt, utan man märker direkt alla ord från ordlistora när man läser i böckerna.
Citera
2014-01-17, 10:48
Medlem
Vad för typ av matte ska jag plugga inför provet? Kommer knappt ihåg, det ända jag minns är att det är matten som drar ner mycket av mitt totala.
Citera
2014-01-17, 11:39
Medlem
dafuqups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Vad för typ av matte ska jag plugga inför provet? Kommer knappt ihåg, det ända jag minns är att det är matten som drar ner mycket av mitt totala.

Testa bläddra lite i denna tråden och om du inte hittar det skulle jag rekommendera att du övar upp din läsförmåga.
Citera
2014-01-17, 12:19
Medlem
Man hade kanske sluppit alla dessa nybörjarfrågor om OP inte var från 2004, med det gamla provet som utgångspunkt. Dock förstår jag inte varför folk inte kan söka i tråden. Jag tycker att jag och flera andra har svarat utförligt på frågor, men likförbannat kommer där en fråga på samma sak redan pånästa sida.
Citera
2014-01-17, 13:43
Medlem
Räknas man som lätt synskadad om man har glasögon?
Citera
2014-01-17, 14:14
Medlem
Alibabassons avatar
Fy fan vad trångsynta ni är. Någon kommer och ställer en fråga och ni lägger energi på att skriva spydiga komenterar istället för att hjälpa. Det skulle ta lika lång tid och ta mindre energi och lika mycket stor plats att hjälpa istället för att visa hur jävla insnöade ni är.

Till dig som undrade över hur man skulle träna på matte-delen vill jag säga; skriv ut formelblad där räkne reglerna finns för matte A +B samt C. Tex Pythagoras sats : a2 + b2= c2. Triangel: Area= b*h/2. Parallelltrapets: area= h(a+b)/2 Pyramid: volym= b*h/3 osv. Sen tror tar jag för givet att du kan +-/x helt utan problem. Det finns flera regler än ovanstående. Vidare vill jag säga att du måste förstå själva frågan. En mattefråga på högskoleprovet kan tyckas vara väldigt enkelt och oftast tycker man att man ser svaret utan att tänka vidare men låt dig inte luras. Oavsett hur lätt en fråga tycks vara, se till att förstå frågan riktigt innan du svarar på det. Ibland måste man tänka i flera steg innan man kommer till rätt svar.

ex:

Det kan hända att du får en fråga med två alternativ. Informationen som man kan få i frågan är i meter men i alternativen finns det meter, centimeter, decimeter osv.

En väldigt enkel fråga:

En rektangel har arian 12 cm2. Längden är 0.6 dm. Hur lång är basen?

A) 0,2cm
b) 0,2 dm
c) 2dm
d) saknar lösning.

Du måste först förstå frågan. Sen ska du inte missa att enheterna är olika. Sist måste du förstå hur man räknar arian på en rektangel. När du har förstått första biten, se till att omvandla alla enheter till en och samma. Här måste du tänka i flera steg.

Ett annat exempel är: arian av en rektangel är 100cm2. Hur lång är basen?

A) 50cm
B) 25 cm
c) 10cm
d) saknar lösning

Lägg märke till att altarnativen A+B OCH C är möjliga kandidater men eftersom vi inte fått längden kan vi inte välja nåt av dessa tre första och därför saknar lösning är rätt svar.

Väljer vi att basen= A = 50 så innebär det att längden = 2
Väljer vi istället att basen =B =25 innebär det att längden = 4
C innebär det att längden = 10. Men vi får olika svar och eftersom flera svar är möjliga så är D korrekt svar.

summa samarium: Tänk alltid i flera steg när det gäller matten och skriv ut formelbladen för matte A + B samt C och lär dig reglerna helt utan till.
Senast redigerad av Alibabasson 2014-01-17 kl. 14:33.
Citera
2014-01-17, 14:20
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Fast samtidigt är det mycket tråkigt att plöja igenom en massa ord, jämförelsevis med att läsa en intressant och allmänmänsklig bok som Brott och straff, högt ärade Sagoförtäljare. Att kunna ord handlar inte enbart om att lära sig dess synonymer utan till, utan det är viktigt att även kunna sätta dem i ett sammanhang (vilket även hjälper för MEK-delen). Därför kommer även Wiktionary till pass. Att lära sig morfem är även det mycket viktigt då man logiskt utifrån ordens beståndsdelar kan lista ut vad ett sammansatt ord (av morfem) betyder.

Jag skulle rekommendera att läsa så mycket som möjligt, såväl fack- och skönlitteratur för att bredda ordförrådet, gärna inom olika genrer/vetenskapsområden. Klart är väl att www.ordprov.se hjälper, mer än hälften av de 5000 ord som finns där brukar ju komma upp på orddelen statistiskt sätt. Så visst, lär dig dem också, men det är roligare att läsa böcker enligt mig. Självklart hjälper det ju för LÄS-delen.

Eller vad tycker ni andra? Bästa vore ju självklart en kombination?
Poängen är att lära sig största möjliga mängd ord på kortast möjliga tid. Man kan inte ha roligt jämt. Att anteckna varenda ord man inte kommer på i en bok är extremt tidsödande och att sedan försöka studera dem genom att till exempel sitta och repetera ordboksdefinitionen i huvudet är i stor utsträckning bortslösad tid. Dessutom är det många typer av ord som förekommer i skönlitteratur som aldrig förekommer i ORD-delen och därför är meningslösa att lära sig.
Genom att träna på seriösa ordprov (HP-guidens är bäst) som presenterar realistiskt uppbyggda svarsalternativ och har en ordlista som konstruerats av personer som har en vettig uppfattning om vilken typ av ord som kommer på provet är man väl rustad. Till detta bör naturligtvis läggas morfem.

Däremot bör också nämnas att ORD-delen ju är hälften så viktig som förr. Dessutom har MEK-delen tillkommit. Tillsammans med LÄS gör detta att jag kan hålla med om att det är viktigt att läsa fack- och skönlitteratur om man vill höja sig på högskoleprovet. Har man 2/20 på ORD kan man sannolikt höja sig avsevärt genom att t.ex. börja läsa morgontidningen eller valfri pocketbok.
Citera
2014-01-17, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Fy fan vad trångsynta ni är. Någon kommer och ställer en fråga och ni lägger energi på att skriva spydiga komenterar istället för att hjälpa. Det skulle ta lika lång tid och ta mindre energi och lika mycket stor plats att hjälpa istället för att visa hur jävla insnöade ni är.

Till dig som undrade över hur man skulle träna på matte-delen vill jag säga; skriv ut formelblad där räkne reglerna finns för matte A +B samt C. Tex Pythagoras sats : a2 + b2= c2. Triangel: Area= b*h/2. Parallelltrapets: area= h(a+b)/2 Pyramid: volym= b*h/3 osv. Sen tror tar jag för givet att du kan +-/x helt utan problem. Det finns flera regler än ovanstående. Vidare vill jag säga att du måste förstå själva frågan. En mattefråga på högskoleprovet kan tyckas vara väldigt enkelt och oftast tycker man att man ser svaret utan att tänka vidare men låt dig inte luras. Oavsett hur lätt en fråga tycks vara, se till att förstå frågan riktigt innan du svarar på det. Ibland måste man tänka i flera steg innan man kommer till rätt svar.

ex:

Det kan hända att du får en fråga med två alternativ. Informationen som man kan få i frågan är i meter men i alternativen finns det meter, centimeter, decimeter osv.

En väldigt enkel fråga:

En rektangel har arian 12 cm2. Längden är 0.6 dm. Hur lång är basen?

A) 0,2cm
b) 0,2 dm
c) 2dm
d) saknar lösning.

Du måste först förstå frågan. Sen ska du inte missa att enheterna är olika. Sist måste du förstå hur man räknar arian på en rektangel. När du har förstått första biten, se till att omvandla alla enheter till en och samma. Här måste du tänka i flera steg.

Ett annat exempel är: arian av en rektangel är 100cm2. Hur lång är basen?

A) 50cm
B) 25 cm
c) 10cm
d) saknar lösning

Lägg märke till att altarnativen A+B OCH C är möjliga kandidater men eftersom vi inte fått längden kan vi inte välja nåt av dessa tre första och därför saknar lösning är rätt svar.

Väljer vi att basen= A = 50 så innebär det att längden = 2
Väljer vi istället att basen =B =25 innebär det att längden = 4
C innebär det att längden = 10. Men vi får olika svar och eftersom flera svar är möjliga så är D korrekt svar.

summa samarium: Tänk alltid i flera steg när det gäller matten och skriv ut formelbladen för matte A + B samt C och lär dig reglerna helt utan till.

vad positiv du är, precis så ska man vara! om folk frågar, svara igen förfan! det hänger ju på deras framtid! tänk om du var i deras sits liksom!

sådana där uppgifter har jag aldrig sett i ett HP - men ja, de kanske kommer vem vet!

btw: hur söker man information i en tråd? det enda jag vet är att man kan söka på hela flashbacks forum. inte bara i en tråd? eller kan man? hur gör man
Citera
2014-01-17, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Man hade kanske sluppit alla dessa nybörjarfrågor om OP inte var från 2004, med det gamla provet som utgångspunkt. Dock förstår jag inte varför folk inte kan söka i tråden. Jag tycker att jag och flera andra har svarat utförligt på frågor, men likförbannat kommer där en fråga på samma sak redan pånästa sida.

sök upp dina inlägg här på tråden, väldigt lätt -->

1.klicka på "ämnesverktyg" - vet du inte vart? håll in ctrl+f. sedan sök "ämnesverktyg".
2.klicka på "visa mina inlägg".

3. kopiera inlägget och klistra in det om en person frågade om precis samma sak.

det tar inte mer än 1-2 minuter. jag tror inte du har gjort så många inlägg här, även om du gjort 100+ tar det inte mer än 5 min max.
Citera
2014-01-17, 14:55
Medlem
dafuqups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson

Det är din åsikt, här är min.

Jag med flera har de senaste 10 sidorna flertalet gånger diskuterat om vilken matte som gäller och rekommenderat Origo 1c. Om det är för jobbigt att läsa några sidor bakåt i tråden så går det utmärkt att finna svaret med en enkel sökning via sökfunktionen eller google.

Vi som hänger i den här tråden rätt frekvent blir trötta på att se sida efter sida fyllas av exakt samma frågor om och om igen.

(Det sistnämnda är dock ett återkommande problem i alla större trådar, lite synd att alla trådar slås ihop då det skulle vara lättare att finna svar via sökmotorn annars).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in