2014-01-14, 20:13
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterflykniv
"Det är mycket möjligt att det pågående klimatförändringen kan gynna en fågelart inom en viss del av dess utbredningsområde men missgynna den inom ett annat, vilket ibland torde hänga samman med genetiska skillnader mellan geografiskt skilda populationer av samma art. Ett helt påhittat exempel: Låt oss anta att häckningsframgången minskar hos de svenska ladusvalorna men ökar hos de tyska, som delvis av genetiska skäl bättre klarar av klimatförändringen. Det betyder att allt fler tyskfödda svalor trängs ut från hemmaplan och får leta upp nya boplatser, varvid de ibland hamnar i Sverige. Om de fungerar bra här också, kommer de att gradvis ersätta de ursprungliga svenska svalorna. Vi fågelskådare kommer hela tiden att ha ladusvalor att njuta av, som dessutom till det yttre ser likadana ut. Ingen märker att de "gamla" ladusvalorna bytts ut mot en "ny" version importerad från Centraleuropa."

Jag var tvungen att skriva hela denna text självmant eftersom det inte går att kopiera från läsförståelsedokumenten Snälla hjälp mig med min tydliga rikskassa läsförståelse!!!

11. Textförfattaren använder sig av ett "påhittat exempel" om ladusvalor i Sverige. Vad visar detta exempel?

A) Att ladusvalornas verkliga ursprung kan bli allt svårare att identifiera.
B) Att ladusvalornas framgång i häckningen leder till att andra arter minskar i området.

Svar: A. Jag förstår ingenting, jag trodde detta var självklart svar B VADFAN. Med andra arter så måste det menas samma art, men en viss skillnad mellan de tyska och svenska ladusvalorna. Textförfattaren skiljer dessa arter som "gamla" och "nya".

Budskapet med exemplet är väl ändå inte att det är svårare att identifiera de verkliga ladusvalornas ursprung?!

Snälla hjälp mig. Min läsförståelse är tydligen så jävla dålig...

Är det bara jag som har problem och tycker att det är orimligt att nivån ska vara så pass förbannat hög i ett tempo av 40 uppgifter/55 min?!

Måste bara få fråga en sak. Varför är det bara två svarsalternativ? Det ska väl ändå vara samma prov för alla?
Citera
2014-01-14, 20:18
Bannlyst
Det finns ett flertal android appar för Högskoleprov och för endast ordplugget. Någon som testat?
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2014-01-14 kl. 20:21.
Citera
2014-01-14, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Måste bara få fråga en sak. Varför är det bara två svarsalternativ? Det ska väl ändå vara samma prov för alla?
Det var de enda två som var rimliga.
Citera
2014-01-14, 20:31
Medlem
på mitt senaste HP, fick jag 2/20 på ORD-delen. för att höja mig måste jag alltså nöta ord t.ex. från ordprov.se som jag ska använda mig av. men hur är det man pluggar inför det? låt säga att jag har 5000 ord framför mig, hur ska jag lära mig de bäst? ska jag skriva ner? lägga de i meningar? köra synonymer på orden? och hur många ska jag ta per dag? 10, 30, 50 ord eller mer?

en till grej!

ska precis börja läsa Brott och straff av Fjodor Dostojevskij i hopp om någon förbättring på HP's verbala del. när jag började läsa de första 5 sidorna så märkte jag direkt att det fanns cirka 1-5 ord/sida som jag inte kunde. därför ska jag ju självklart slå upp de i min ordbok - men hur tycker ni att jag ska göra det? ska jag när jag ser ett ord som jag inte kan slå upp det och sedan skriva ner det i mitt block? eller ska jag ta och slå upp när jag läst klart en sida/10 sidor/ett kapitel eller liknande? och tycker ni att när jag t.ex. inte kan ordet "hypokondri" och efter att ha slagit upp det förstått vad det betyder och sedan skrivit ner ordet + betydelse i mitt block. ska jag även skriva upp hela meningen? som då är "men på sistone hade han råkat i ett tillstånd av retlighet och överspändhet, som liknande hypokondri."

vad säger ni?
Senast redigerad av SMDplz 2014-01-14 kl. 20:43.
Citera
2014-01-14, 21:24
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMDplz
på mitt senaste HP, fick jag 2/20 på ORD-delen. för att höja mig måste jag alltså nöta ord t.ex. från ordprov.se som jag ska använda mig av. men hur är det man pluggar inför det? låt säga att jag har 5000 ord framför mig, hur ska jag lära mig de bäst? ska jag skriva ner? lägga de i meningar? köra synonymer på orden? och hur många ska jag ta per dag? 10, 30, 50 ord eller mer?

en till grej!

ska precis börja läsa Brott och straff av Fjodor Dostojevskij i hopp om någon förbättring på HP's verbala del. när jag började läsa de första 5 sidorna så märkte jag direkt att det fanns cirka 1-5 ord/sida som jag inte kunde. därför ska jag ju självklart slå upp de i min ordbok - men hur tycker ni att jag ska göra det? ska jag när jag ser ett ord som jag inte kan slå upp det och sedan skriva ner det i mitt block? eller ska jag ta och slå upp när jag läst klart en sida/10 sidor/ett kapitel eller liknande? och tycker ni att när jag t.ex. inte kan ordet "hypokondri" och efter att ha slagit upp det förstått vad det betyder och sedan skrivit ner ordet + betydelse i mitt block. ska jag även skriva upp hela meningen? som då är "men på sistone hade han råkat i ett tillstånd av retlighet och överspändhet, som liknande hypokondri."

vad säger ni?
Det är mer effektivt att du pluggar via HP-guidens ordlistor eller motsvarande.
Citera
2014-01-14, 22:35
Medlem
Soulsurfers avatar
Missade det här klippet om 2.0 på hp tror jag - http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2320650

Det som nämns om att godis och snacks skulle vara bra för att få en sockerkick låter emellertid inte bra i mina öron. Energikicken det ger håller sig nog inte alls så länge, men jag kan ha fel. Känns dock bättre att äta något rejält så att man står sig hela dagen och godis känns rätt meningslöst. Visst kan man använda det inför något prov, men jag tror inte riktigt på att det skulle fungera inför varje delprov. Sockerkicken håller nog inte i sig så länge... rätta mig om jag har fel någon.
Citera
2014-01-14, 22:38
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Det finns ett flertal android appar för Högskoleprov och för endast ordplugget. Någon som testat?
Tack, jag gillar när man får lite statiskt för hur man presterat. Ska testa dessa imorgon.
Började med att ladda hem Högskoleprovet, Nya högskoleprovet och Högskoleprovet förklarar . Alla gratis bara för att prova. Roligast vore förstås om det gick att tävla mot vänner.
P.S Jaha, då vet jag nått nytt som jag ska titta på .Tack Tv4
Citera
2014-01-14, 22:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Missade det här klippet om 2.0 på hp tror jag - http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2320650

Det som nämns om att godis och snacks skulle vara bra för att få en sockerkick låter emellertid inte bra i mina öron. Energikicken det ger håller sig nog inte alls så länge, men jag kan ha fel. Känns dock bättre att äta något rejält så att man står sig hela dagen och godis känns rätt meningslöst. Visst kan man använda det inför något prov, men jag tror inte riktigt på att det skulle fungera inför varje delprov. Sockerkicken håller nog inte i sig så länge... rätta mig om jag har fel någon.
Nej, tveksam till hur gynnsamt förtäring av godis och snacks faktiskt är. Ska man äta godis mellan varje provpass? För som du säger kommer energikicken inte hålla i sig särskilt länge. Att äta godis hela dagen, nja... å andra sidan infaller högskoleprovet alltid på en lördag. Kanske av en anledning?

Själv äter jag riktig mat, inte godis, när det ska skrivas högskoleprov.
Citera
2014-01-14, 22:53
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Nej, tveksam till hur gynnsamt förtäring av godis och snacks faktiskt är. Ska man äta godis mellan varje provpass? För som du säger kommer energikicken inte hålla i sig särskilt länge. Att äta godis hela dagen, nja... å andra sidan infaller högskoleprovet alltid på en lördag. Kanske av en anledning?

Själv äter jag riktig mat, inte godis, när det ska skrivas högskoleprov.
Känns bättre att hålla energinivån på en jämn nivå än att käka godis för en temporär sockerkick, men är inte alls insatt. Däremot kan det kanske vara en bra plan att käka godis eller något annat som ger en liten kick inför sista provpasset eller liknande, för då har man nog mer nytta av den lilla kicken man kan tänkas få utan att behöva riskera något direkt. Håller med. Kanske skall testa inför sista provpasset någon gång i framtiden, men aldrig att jag gör det i början av dagen.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-01-14 kl. 22:58.
Citera
2014-01-14, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Det är mer effektivt att du pluggar via HP-guidens ordlistor eller motsvarande.

Yes, ska göra det när jag köper HPG alltså efter april [inför nästa HP, hösten]

Ni andra, vad säger ni då angående mitt inlägg? ;P
Citera
2014-01-14, 23:44
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Känns bättre att hålla energinivån på en jämn nivå än att käka godis för en temporär sockerkick, men är inte alls insatt. Däremot kan det kanske vara en bra plan att käka godis eller något annat som ger en liten kick inför sista provpasset eller liknande, för då har man nog mer nytta av den lilla kicken man kan tänkas få utan att behöva riskera något direkt. Håller med. Kanske skall testa inför sista provpasset någon gång i framtiden, men aldrig att jag gör det i början av dagen.
Det är inget att rekommendera. Alla texter i den verbala delen gör dig trött efter godis och snacks.
Du sitter inte och räknar uppgifter hela dagen.

Godis och snacks funkar bättre på matte- och fysikprov.
Citera
2014-01-15, 00:30
Medlem
FLER TIDSKRIFTER TACK

Läser rätt mycket till HP nu men vill ha fler tidskrifter/tidningar att läsa, gärna gratis om det går.

Läser just nu:
SVD
DN
Läkartidningen
Axess

Nå, några fler ni känner till som är bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in