Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter
Tja jag är inte alls detaljinsatt i just detta fallet. Noterar bara antalet uppmärksammade domstolsfall
den senaste tiden med vad för en lekmans ögon ter sig som uppenbara våldtäktsfall, men som ändå inte blir fällande domar.
Mitt tips till dig är att du slutar tro blint på vad du läser i tidningen. Där vinner oftast jakten på klick och häftiga löpsedlar över objektivitet. Vars brist ingen borde ifrågasätta med tanke på de opinionsundersökningar som gjorts för övrigt.
Citat:
- Det räcker alltså inte med att kvinnor skriker nej! och mannen går med på att så har hon gjort. ( detta fallet)
Det är alltså inte etablerat att kvinnan skrikit nej i det aktuella fallet, och det är heller inget som domstolen använt i sin bedömning av fallet eftersom mannens utsago legat till grund för domslutet.
Det är endast kvinnan som påstått att hon skriket nej, vilket inte kunnat bekräftas ens av annars väldigt lyhörda grannar.
Citat:
- Det räcker inte att kvinnan i fråga är väldigt ung och i extremt utsatt situation (15-åringen)
- Det räcker inte med att kvinnor är grovt misshandlade (första domstolen i stureplansfallet)
- Det räcker inte att kvinnan i fråga är väldigt ung och i extremt utsatt situation (15-åringen)
- Det räcker inte med DNA-bevis
- Det räcker inte med trovärdighet.
Hur ska en kvinna kunna få rätt i att hon blivit våldtagen?
Du staplar fall på varandra som du med största sannolikhet bara bekantat dig med i skvallerpressen. Det är inte ett legitimt argument. Jag skulle kunna plocka isär dessa fall för dig och förklara för dig varför din bild av de är missvisande som jag gjort med målet ovan. Det orkar jag dock inte så jag föreslår att du istället läser domarna själv och försöker sätta dig in i hur domstolen resonerat.
DNA bevis kan självklart inte räcka om det inte går att styrka att sexet varit ofrivilligt från kvinnans sida, det säger sig själv.
Trovärdighet räcker, så där har du fel.