Citat:
Och då är det heller inte konstigt att du fått en felaktig uppfattning om hur rättsläget ser ut. Jag är inte jurist, inte deltagit i nämnda domstolfall och inte speciellt intresserad av att ägna min tid till att lusläsa domstolsprotokoll, om det inte gällde något viktigt för just mig.
Så det jag gör är att som med allt annat hålla mig så mycket ajour som möjligt med nyhetsflödet och den pågående samhällsdebatten. Och nej de tär inte samma sak som att därmed läsa skvaller.
Jag kan då notera att det pågår en dabatt just om våldtäktsmål och hur dessa ska bedömas och svårigheterna med att få igenom fällande domar. Dessa fall jag just tog upp brukar ofta nämnas. Jag har läst åtskilliga artiklar i ämnet där utbildade, välrenomerade jurister och domare sitter och debatterar just denna fråga. (om du är intresserad kan jag nog hittade dem på nätet åt dig)
Fakta är att diskrepansen mellan antalet anmälningar och fällda för våldtäkt är orimligt hög, det är helt enkelt inte rättsäkert. De antal som inte ens anmäler är också alldeles för hög. vare sig det nu gör det för att de inte anser det vara värt besväret eller på grund av stigmatisering.
So, something is rotten in the state of Denmark.
Så det jag gör är att som med allt annat hålla mig så mycket ajour som möjligt med nyhetsflödet och den pågående samhällsdebatten. Och nej de tär inte samma sak som att därmed läsa skvaller.
Jag kan då notera att det pågår en dabatt just om våldtäktsmål och hur dessa ska bedömas och svårigheterna med att få igenom fällande domar. Dessa fall jag just tog upp brukar ofta nämnas. Jag har läst åtskilliga artiklar i ämnet där utbildade, välrenomerade jurister och domare sitter och debatterar just denna fråga. (om du är intresserad kan jag nog hittade dem på nätet åt dig)
Fakta är att diskrepansen mellan antalet anmälningar och fällda för våldtäkt är orimligt hög, det är helt enkelt inte rättsäkert. De antal som inte ens anmäler är också alldeles för hög. vare sig det nu gör det för att de inte anser det vara värt besväret eller på grund av stigmatisering.
So, something is rotten in the state of Denmark.
Det finns vissa frågor där media är ohämmat partiska och ensidiga. Mest framträdande integration och invandring och feminism. Inser man inte det så har man huvudet bland molnen. Och tror man att media återger en av de mest brännande feministfrågorna som finns, nämligen rättsläget för sexualbrott, med objektivitet så lurar man antingen sig själv eller så är man helt enkelt blåst.
Om du vågar, så föreslår jag att du försöker bilda dig en egen uppfattning om den här frågan istället för att lita på vad rättshaverister som Madeleine Leijonhufvud tutar i dig.
Men tills dess är dina åsikter i sådana här frågor mer eller mindre ointressanta.