Citat:
Ursprungligen postat av
von_S
Ser väl inga konstigheter i att folk och fä tycker Rain Upon The Impure är bättre även om jag själv inte håller med. Fantastiska album båda två. Men om du tycker att materialet på Unlock inte duger efter öppningslåten så undrar jag om du är hög, bög eller nån slags hedersmedlem i dövas riksförbund? Alla låtar är mycket bra och de som inte är mycket bra från grunden blir det av en briljant kryddning av demoniska ljudeffekter och allmän ondska.
NP: PdH - Kristall & Isa
Lade också lite märke till det Mordum sa angående om att materialet "inte duger" efter öppningslåten på Unlock the Shrine.
Between Bronze Walls är en superb öppningslåt, inget fel alls på den. Jag håller dock inte med om att det är den starkaste låten på skivan, det är den långt ifrån. Precis som många andra skivor inom heavy metal och andra genrer så är det skillnad på låtarna. Det är lite som att några låtar kan klassas som päron och andra låtar är lite lakrits eller sega björnar.
Men det sagt så tycker jag att vi borde prata lite mer om låtarna på dessa 2 album som vi så pratar så mycket om i denna tråd. Trots den alldeles för korta längden för en sådan bra låt med så mycket potential som Meilenwald tyvärr valde att avsluta så tidigt är
Euphoria When The Bombs Fell. Låten är i princip över när det storslagna riffet börjar med ett lite mer hypnotiserande trumkomp. Ni vet vilken del jag menar, riffet är inget man glömmer, precis som med
Summer Decapitation Ritual.
Unlock The Shrine är en låt som sticker ut på sitt eget lilla sätt då det inte finns så mycket kontrollerat vad gällande trummorna. Det är ju trummorna i denna låt som styr den explosion som låten består utav. Ni har säkert hört låtar där en brygga består utav trummor som slår mot varandra på det här sättet, men då är det för att bygga upp stämningen före en sista vers eller refräng.
Här håller den på så hela tiden i stort sett, med några undantag förstås.
Det är ingenting negativt, tvärtom. Min puls ökar när jag hör denna låten och jag antar att det är meningen att det ska vara så. Det är en helt underbar låt.
En utav favoriterna på skivan är ju ändå den sista låten
The Mine som precis som
Rain Upon The Impure (låten) är ungefär en sammanfattning på skivan i en låt. Egentligen ska kanske
Unlock The Shrine vara själva sammanfattningen men jag tycker att
The Mine passar bättre. Jag låter hellre Adversarius eller någon annan recensera en låt som denna, den förtjänar lite bättre än just mina ord.
Men det är en fantastisk låt, ett fantastiskt avslut på en jävla fantastisk skiva.
Resan fortsätter dock när man har kommit ur den kalla, blöta källaren för att sedan upptäcka att man är vilse i en totalt beckmörk apokalyptiskt värld där luften är näst intill omöjlig att andas genom och att man upplever sig själv som lite groggy.
Om man skulle sätta skivorna på platser här i vår jord där man tror att det skulle passa bäst, var skulle de då placeras?
np:
Plaga - Sznur (The Rope)