2014-01-15, 00:09
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zartaza
Du måste vara jävligt full ikväll Mordum, hur kan du glömma bort Summer Decapitation Ritual? Om man skulle göra om musik till mänsklig form är SDR Gurkha-soldaten som alldeles ensam stormar mot fienden med bara 2 svärd och en stor tatuering på bröstet där det står "dra åt helvete".

Nej, SDR är ta mig fan ostoppbar. Det är en halshuggarlåt och en "jag ska först slå ihjäl dig för att sedan knulla dig i röven i ren triumf"-låt.

Jag har själv mest lyssningar på Unlock the Shrine än Rain Upon the Impure, det kanske är skarpheten i trummorna och i övrigt som gjort att plattan är mer lättlyssnad. Rain Upon the Impure lyssnar man rakt igenom, det går inte annars.
Det är något med Unlock the Shrine. Visst, det är inte lika djupt stämningsfullt men det är fortfarande vasst och så hugger det ju till väldigt snabbt. Det är nog lite som att albumet strimlar sönder dig med små knivar som Mengele hade medan Rain Upon the Impure drar ner dig i något sorts vakuumträsk.

Klart att jag vet om den låten, det är plattans höjdare givetvis. Jag kom bara inte så långt i jämförelsen eftersom jag vurmar mer för uppföljaren!
Men å andra sidan tycker jag inte att SDR är SÅ jävla bra som ni andra vill ha den till. Lite för repetativ och tjatig för min del. Men såklart en jävla bra låt generellt.
Och ja.. jag är full. Höhö.

Craft - According to him
Citera
2014-01-15, 01:23
Medlem
Mordum87s avatar
Kör mig en sväng med "Triumvirat" nu igen då jag tyckte uppföljaren var så jävla bra.
Somsagt.. den är bra denna också.. men i jämförelse är den väldigt lam kan man säga.
Men melodierna kan man inte underskatta.. helt fantastiska skapelser här och där på denna platta med!
Citera
2014-01-15, 02:03
Medlem
Mordum87s avatar
Sista plattan för kvällen får ju ändå bli den ökända "Bergtatt".
Fanimig den enda skiva jag alltid hyser lika stor kärlek för varenda gång jag smäller på den. Helt jävla fantastiskt bra och jag tror inte jag vart med om en musikupplevelse som fångar skogen och dess "väsen" på ett så bra vis som just denna skiva gör!
Helt odödlig!
Deras övriga grejor är såklart inte heller dåligt, men just den här är lite av det extra.

Ulver - Bergtatt - I
Citera
2014-01-15, 10:47
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zartaza
Du måste vara jävligt full ikväll Mordum, hur kan du glömma bort Summer Decapitation Ritual? Om man skulle göra om musik till mänsklig form är SDR Gurkha-soldaten som alldeles ensam stormar mot fienden med bara 2 svärd och en stor tatuering på bröstet där det står "dra åt helvete".
Det är sannerligen en överjävligt bra låt. Intressant nog är det också den absolut enda black metal-låt, utöver "Satanarchrist" med Anaal Nathrakh, som min vanligtvis tämligen poppiga sambo gillar. Hon blir helt bananas av det svängiga riffet i mitten (alla vet vilket jag menar). Och vilken jävel med två fungerande öron blir inte det?

Annars har Mordum helt rätt. Unlock The Shrine är ett monster till skiva och ett tidlöst mästerverk, med introlåten som sin absoluta krona (även om The Mine inte får förbises i sammanhanget) - men Rain Upon The Impure står i en klass helt för sig. Det har aldrig gjorts en skiva som kommer i närheten av samma stämning som den inger, och kommer aldrig att göras.

Jag försökte mig tappert på att lyssna på lite Neurosis, Sigur Rós och annat lite mer finstämt under resan till jobbet, men nu när jag sjunkit ned i kontorsstolen blev det obevekligen att Forest Poetry åkte på igen. Jag har sannerligen inte många jarn i ilden just nu. Återkommer kanske ikväll under onsdagsfyllan så får vi se vad det blir då.
Citera
2014-01-15, 13:16
Medlem
ToMegaTherions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Sista plattan för kvällen får ju ändå bli den ökända "Bergtatt".
Fanimig den enda skiva jag alltid hyser lika stor kärlek för varenda gång jag smäller på den. Helt jävla fantastiskt bra och jag tror inte jag vart med om en musikupplevelse som fångar skogen och dess "väsen" på ett så bra vis som just denna skiva gör!
Helt odödlig!
Deras övriga grejor är såklart inte heller dåligt, men just den här är lite av det extra.

Ulver - Bergtatt - I
Helt riktig observation! Nattens Madrigal är naturligtvis också den väldigt bra, men där är det mer att alla låtar är stöpta enligt samma mall, medan Bergtatt är jävligt dynamisk.
Citera
2014-01-15, 17:51
Medlem
Äckligt brutal nekrodöds! Tyngsta skiten 2014:

http://www.youtube.com/watch?v=2IH8tNQAzSs
Citera
2014-01-15, 18:16
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Nej.

Fick precis hem "Aura" MLPn med Bölzer som någon längre bakåt i tråden tipsade om och som jag valde att lita på. Visade ju sig vara genidrag av mig.
Faktiskt riktigt jävla snorbra!

Bölzer - C.M.E
Varför inte Dying fetus?
Citera
2014-01-15, 22:47
Medlem
Psych0s0cials avatar
Allt med AEON är grymt bra. Tips på liknande band med samma stil?
Citera
2014-01-16, 01:10
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Utöver Paysage d'Hiver, som det är lag på att varje svartmetallanhängare med självrespekt ska lyssna på dagligen så länge det finns fläckar av snö på marken, så har enkom Ildjarn smekt mina hörselgångar de senaste dagarna, ty jag är necro in i döden.

Strength And Anger är bäst, Forest Poetry kniper andraplatsen, resten är väl ungefär jämnstarkt (ambient-materialet befattar jag mig inte med). De äldsta demoinspelningarna är inte mer än helt ok, Norse och det andra kollaborationsmaterialet med Nidhogg är schysst men har inte riktigt Ildjarn-känslan (plus att även jag nu börjar bli allergisk mot trummaskiner i alla sammanhang.

Vad gäller den självbetitlade debuten så vet alla som någon gång hört den att trumljudet är det absolut svåraste eldprovet för de absolut mest ärrade necro- och lo-fi-fantasterna i branschen. Ni som inte har hört den, kolla valfritt spår på YouTube så förstår ni vad jag menar. Men jag avfärdar den inte, den är riktigt bra under de speciella stunder då man befinner sig i rätt sinnesstämning för den. Ofta går den inte alls att lyssna på. Strength And Anger slår dock resten på fingrarna, att förlora sig i den när man tunnelbanar sig till jobbet bland snöklädda betongklumpar på morgonen är fint som julesnus.

Enda vettiga som skrivits om Ildjarn i den här tråden. Inga tidlösa klassiker pga sin höga kvalite men alldeles utmärkta när man är på rätt humör. Att det skulle vara någon dålig Transilvanian-kopia är ju bara fel. Då skulle alla Black Metal-album vara dåliga Transilvanian-kopior.

Citat:
Tycker du förresten att "Unlock the shrine" spöar "Rain upon the Impure".. i sina helheter? :O
Det ställer jag mig verkligen oförstående till. Båda plattorna är jättebra och jag håller även med dig om att tredje plattan är riktigt bra. För det ÄR den. Men det är absolut den svagaste av de fyra.
Men alltså "Rain upon the Impure" tycker jag kör över debuten hur enkelt som helst om man ska dissekera de båda.
Debuten har dock en så jävla fin öppnare.. men resten av plattan kommer inte alls upp i samma
klass som uppföljaren, det vill jag inte säga.

Craft - Fuck the Universe

Ser väl inga konstigheter i att folk och fä tycker Rain Upon The Impure är bättre även om jag själv inte håller med. Fantastiska album båda två. Men om du tycker att materialet på Unlock inte duger efter öppningslåten så undrar jag om du är hög, bög eller nån slags hedersmedlem i dövas riksförbund? Alla låtar är mycket bra och de som inte är mycket bra från grunden blir det av en briljant kryddning av demoniska ljudeffekter och allmän ondska.

NP: PdH - Kristall & Isa
Citera
2014-01-16, 11:38
Medlem
Zartazas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Ser väl inga konstigheter i att folk och fä tycker Rain Upon The Impure är bättre även om jag själv inte håller med. Fantastiska album båda två. Men om du tycker att materialet på Unlock inte duger efter öppningslåten så undrar jag om du är hög, bög eller nån slags hedersmedlem i dövas riksförbund? Alla låtar är mycket bra och de som inte är mycket bra från grunden blir det av en briljant kryddning av demoniska ljudeffekter och allmän ondska.

Lade också lite märke till det Mordum sa angående om att materialet "inte duger" efter öppningslåten på Unlock the Shrine.
Between Bronze Walls är en superb öppningslåt, inget fel alls på den. Jag håller dock inte med om att det är den starkaste låten på skivan, det är den långt ifrån. Precis som många andra skivor inom heavy metal och andra genrer så är det skillnad på låtarna. Det är lite som att några låtar kan klassas som päron och andra låtar är lite lakrits eller sega björnar.

Men det sagt så tycker jag att vi borde prata lite mer om låtarna på dessa 2 album som vi så pratar så mycket om i denna tråd. Trots den alldeles för korta längden för en sådan bra låt med så mycket potential som Meilenwald tyvärr valde att avsluta så tidigt är Euphoria When The Bombs Fell. Låten är i princip över när det storslagna riffet börjar med ett lite mer hypnotiserande trumkomp. Ni vet vilken del jag menar, riffet är inget man glömmer, precis som med Summer Decapitation Ritual.

Unlock The Shrine är en låt som sticker ut på sitt eget lilla sätt då det inte finns så mycket kontrollerat vad gällande trummorna. Det är ju trummorna i denna låt som styr den explosion som låten består utav. Ni har säkert hört låtar där en brygga består utav trummor som slår mot varandra på det här sättet, men då är det för att bygga upp stämningen före en sista vers eller refräng.
Här håller den på så hela tiden i stort sett, med några undantag förstås.
Det är ingenting negativt, tvärtom. Min puls ökar när jag hör denna låten och jag antar att det är meningen att det ska vara så. Det är en helt underbar låt.

En utav favoriterna på skivan är ju ändå den sista låten The Mine som precis som Rain Upon The Impure (låten) är ungefär en sammanfattning på skivan i en låt. Egentligen ska kanske Unlock The Shrine vara själva sammanfattningen men jag tycker att The Mine passar bättre. Jag låter hellre Adversarius eller någon annan recensera en låt som denna, den förtjänar lite bättre än just mina ord.
Men det är en fantastisk låt, ett fantastiskt avslut på en jävla fantastisk skiva.

Resan fortsätter dock när man har kommit ur den kalla, blöta källaren för att sedan upptäcka att man är vilse i en totalt beckmörk apokalyptiskt värld där luften är näst intill omöjlig att andas genom och att man upplever sig själv som lite groggy.

Om man skulle sätta skivorna på platser här i vår jord där man tror att det skulle passa bäst, var skulle de då placeras?

np: Plaga - Sznur (The Rope)
Citera
2014-01-16, 16:55
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S

Men hörru din förbannade dyslektiska analfabet..
Skrev ju inte direkt nu att det "inte duger", utan det är svagare material ställt till "Rain upon the impure" i sin helhet. Unlock är givetvis en svingrym platta hursomhelst.
Slutdiskuterat. Och nej jag är inte bög. Men min bror är.

np: Mgla - WHTN - II
Också ett album jag skulle beskriva svinbra, men det svagare kortet i övriga diskografin. Men det håller ni ju givetvis inte med om eftersom ni behöver följsamhet och rutin i musiken för att inte bli komplett lobotomerade.
Citera
2014-01-16, 16:59
Medlem
Zartazas avatar
Citat:
np: Mgla - WHTN - II
Också ett album jag skulle beskriva svinbra, men det svagare kortet i övriga diskografin. Men det håller ni ju givetvis inte med om eftersom ni behöver följsamhet och rutin i musiken för att inte bli komplett lobotomerade.
Detta har jag väntat på. Jag håller med dig här. Det senaste albumet är inte alls det absolut bästa som Mgla har skitit ut. Jag håller Further Down The Nest och Mdlosci högre än resten. Groza är liiite bättre än WHTN, lite långtråkigt stundvis men annars är det riktigt bra. Älskar också trummorna på Groza.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in