Citat:
Ursprungligen postat av
trekkka
Tack för svaret.
Detta kanske är en dum fråga, men vad är multipeln?
Som strategi har jag tänkt undvika sådana förhoppningsbolag som du nämnde och i stället sikta på att lägga den största delen av mina investeringar i företag med starka varumärken som jag tror kommer behålla eller öka sin status i framtiden. Björn borg blev första aktien jag köpte i denna kategorin då den även hade andra faktorer som talade för sin framgång.
Att du inte vet vad jag menar tyder på att du har alldeles för lite kunskap för att handla på börsen. Börja med att läsa igenom materialet som finns på aktiespararnas hemsida. Där får en grundförståelse för marknaden även om den är väldigt liten. Det står fördjupning men det är det verkligen inte:
http://www.aktiespararna.se/fordjupningar
Om företaget har ett starkt varumärke visar det sig självklart i kursen också. Om folk har en generell uppfattning om att företaget kommer uppvisa tillväxt, värdeökning, så kommer kursen handlas till högre P/E tal = Price(kurs)/Earnings(vinst per aktie). Köper du ett bolag när den har P/E 10 och vinsten ökar 20% nästa år har du handlat aktien på P/E 8.33(10/1.2) för nästa års vinst. Tror du att företaget kommer prestera bättre än vad kursen(multiplarna, tex P/E) visar?
Om tillväxt förväntas tror folk att P/E för år framöver, som visat tidigare, kommer blir lägre. Därför handlas aktien till en högre multipel(P/E men finns flera multiplar som kan användas). Därför är ofta tillväxt inräknat i aktiens pris. Jag tycker dessutom det är svårt att bedöma tillväxt.