2014-01-14, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
En skuld på grund av att du bara betalar av en vanlig studieskuld? Ta dina poäng så får du rätt till studiemedel, du behöver inte betala tillbaka samtidigt som du har studiemedel.

Nej, en skuld som ligger hos KFM pga att jag inte hade råd att återbetala den när CSN krävde det och i ren ångest sköt den åt sidan och flyttade utomlands. Dock fattar jag också att jag måste återbetala den, men skulle gärna göra det genom att klara kurser hellre än att göra det kontant eftersom det kommer ta längre tid att återbetala den kontant än att läsa in de poäng jag inte klarade när det begav sig.
2014-01-14, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerbsandInk
En fråga,

Just nu har jag fullt studielån sedan början av höstterminen och godkänt fram till slutet på vårterminen. Jag är dock osäker om jag kommer klara av 75% det här läsåret. Om jag då vill plugga mer nästa höst, betyder det att jag inte kan få något CSN överhuvudtaget förrens jag läst upp så jag har rätt antal poäng, eller kan jag fortfarande få lån fast mindre summa (t.ex 50% osv) ?

tack på förhand.

Du kommer inte få nytt lån eller bidrag förän du läst in poängen som fattas. Mitt tips är att du går en sommarkurs på distans utan csn (finns massa lätta kurser). Dom poängen räknas in. Hur många poäng tror du att du kommer sakna?
2014-01-14, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easycomeeasygo
Stämmer det att man bara får runt 11000 nu först? Står så på mina utbetalningar. Kollade förra årets utbetalningar och då fick jag 15000 (!) i januari. Varför denna skillnad?

Du får csn för antalet veckor du studerar.
2014-01-14, 22:18
Medlem
trekkkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Finns inget lätt svar på denna fråga. Med tanke på att läser på fb så är det mest förhoppningsbolag som nämns. Folk skriver att de kommer göra si och så stora vinster och därför köper massvis småsparare på sig dem. Dessa bolag blir ofta övervärderade.
För att du ska kunna förstå om ett bolag är övervärderat eller inte får du analysera framtiden. Vad tror du kommer hända? Vilka multiplar förtjänar företaget att handlas till?

Håll dig borta från förhoppningsbolagen är enklast. Ska du ge dig in i ett av dessa ska du göra det innan det blir haussat. Om du läser på fb(facebook) forumet är nästan alla skitaktier man ska hålla sig borta ifrån och ofta övervärderade. Företagen kommer inte klara att leverera de resultat som värderingen kräver. För eller senare blir alltid bolagen "rätt" värderade.

Man kan säga att multipeln visar framtida förväntningar och hur högt de är ställda.

Tack för svaret.
Detta kanske är en dum fråga, men vad är multipeln?

Som strategi har jag tänkt undvika sådana förhoppningsbolag som du nämnde och i stället sikta på att lägga den största delen av mina investeringar i företag med starka varumärken som jag tror kommer behålla eller öka sin status i framtiden. Björn borg blev första aktien jag köpte i denna kategorin då den även hade andra faktorer som talade för sin framgång.
2014-01-15, 01:47
Medlem
Hejsan allihopa!

Skickade för några dagar sedan en ny ansökan till CSN då jag bara sökte studiemedel för en termin (30 poäng) i somras. För några minuter sedan fick jag reda på att jag fick avslag på min ansökan då mina studieresultat inte räcker till. Problemet är att jag bara har läst en kurs än så länge så jag har bara fått 15 poäng, den andra kursen är slut först nu på fredag nämligen (även den är på 15 poäng).

Min fråga är: Kommer jag kunna göra en ny ansökan till CSN så fort jag fått ihop mina 30 poäng hur lång tid det nu än tar för mina lärare eller finns det en viss tidsgräns? Tror ni jag kan ringa CSN imorgon när deras kundservice öppnat och förklara min situation eller kommer de inte bry sig?

Tack på förhand!
2014-01-15, 11:00
Medlem
Citat:
Ditt konto är överbelånat. Detta måste regleras omgående.

Så här står det på mitt konto där jag har aktier hos Avanza. Vet någon hur lång tid man har på sig att "reglera"?
2014-01-15, 11:18
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av per92swe
Så här står det på mitt konto där jag har aktier hos Avanza. Vet någon hur lång tid man har på sig att "reglera"?

Rör det sig om en mindre summa är det i vanliga fall inga problem, men det kan vara bra att känna till att det även tickar en skuldränta varje dag på den summa du är överbelånad. Det gör det därför fördelaktigt att reglera det så fort som möjligt. Det kan även vara bra att veta att vi enligt villkoren har rätt att göra en tvångsförsäljning av dina värdepapper för att reglera din skuld.

/Hanna, Avanza Bank
2014-01-15, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trekkka
Tack för svaret.
Detta kanske är en dum fråga, men vad är multipeln?

Som strategi har jag tänkt undvika sådana förhoppningsbolag som du nämnde och i stället sikta på att lägga den största delen av mina investeringar i företag med starka varumärken som jag tror kommer behålla eller öka sin status i framtiden. Björn borg blev första aktien jag köpte i denna kategorin då den även hade andra faktorer som talade för sin framgång.

Att du inte vet vad jag menar tyder på att du har alldeles för lite kunskap för att handla på börsen. Börja med att läsa igenom materialet som finns på aktiespararnas hemsida. Där får en grundförståelse för marknaden även om den är väldigt liten. Det står fördjupning men det är det verkligen inte:
http://www.aktiespararna.se/fordjupningar

Om företaget har ett starkt varumärke visar det sig självklart i kursen också. Om folk har en generell uppfattning om att företaget kommer uppvisa tillväxt, värdeökning, så kommer kursen handlas till högre P/E tal = Price(kurs)/Earnings(vinst per aktie). Köper du ett bolag när den har P/E 10 och vinsten ökar 20% nästa år har du handlat aktien på P/E 8.33(10/1.2) för nästa års vinst. Tror du att företaget kommer prestera bättre än vad kursen(multiplarna, tex P/E) visar?

Om tillväxt förväntas tror folk att P/E för år framöver, som visat tidigare, kommer blir lägre. Därför handlas aktien till en högre multipel(P/E men finns flera multiplar som kan användas). Därför är ofta tillväxt inräknat i aktiens pris. Jag tycker dessutom det är svårt att bedöma tillväxt.
Senast redigerad av Liketed 2014-01-15 kl. 13:29.
2014-01-15, 17:35
Medlem
När behöver man betala tillbaka bidraget?. Är det när man har kuggat på det man läst/eller anmält sig till en kurs men inte gått på den?
2014-01-15, 17:59
Medlem
SpJonkys avatar
Tjena kompisar!

Är lite orolig över en sak, studerar ett program på högskola och ska börja andra terminen på måndag.
Högskolan gjorde ett fel i schemaläggningen ang en omtenta så jag skulle inte få gå vidare till nästa termin( krävs av skolan att vi klarar ett visst antal poäng) men nu har jag fått dispens på några dagar av högskolan för att det är dom som gjort fel.

Nu till min fundering, jag har sökt studiemedel + lån HT 2013 + VT 2014 men jag kan inte registrera mig på min nya kurs fören i slutet på nästa vecka men tyvärr(?) så var jag lite väl snabb med att skicka in studieförsäkran, som blev godkänd och jag har fått en preliminär utbetalning på måndag så jag undrar om
1:CSN kommer betala ut pengarna?
2:CSN väntar tills jag registrerat mig?
eller
3: Min ansökan om studiemedel "dras" tillbaka ?
2014-01-15, 18:10
Medlem
BjeerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjeerN
Ja, jag har skickat ett email och kommer inte lämna min studieförsäkran innan detta är ordnat.
Ingen som vet ungefärlig väntetid på email? Börjar bli ganska hungrig och hamnar efter i kurserna utan mina böcker...... 3-5 dagar, drygt en vecka, 2 veckor, 1 månad? zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
2014-01-15, 18:14
Medlem
Kan jag söka studiemedel för vår och höstterminen, trots att hela 3 månader ligger däremellan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in