2014-01-13, 10:11
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big.Dreamer
Anyone?
Varför skulle avgiften vara densamma som för fonder? Så behöver det ju inte vara. Courtageavgiften är samma som för aktier som tidigare sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av Big.Dreamer
Thanks! Är riktigt intresserad av att köpa iShares ETF, men oroar mig för valutarisken och om det kan äta upp avkastningen...
Hur skulle den äta upp den vad du nu menar med äta upp den? En och annan idiot tror ju att det spelar någon roll vilken valuta värdet skrivs i men det är ju värdet som är det intressanta.

Visst gynnas du inte lika bra av säg en stigande amerikansk börs som du har aktier i om dollarn faller i värde men om du har en fond som placerar på den amerikanska marknaden kvittar det ju om värdet anges i dollar eller kronor för det intressanta är ju hur innehaven går inte i vad värdet anges i. Med bl.a. undantag för att du betalar en viss växlingsavgift om du köper en fond noterad i USD hos säg Avanza och möjligen att en fond som placerar i USA men skriver värdet i SEK själva får lite högre utgifter när de skall handla p.g.a. växlingen. Men växlingskostnaden är ju inte särskilt stor hur som helst (om du nu inte skall sälja och köpa fonden om vartannat hela tiden..)

Du förlorar iaf inget värde på volatilitet eller långsiktigt om allt går tillbaka till samma prisnivåer som tidigare vad gäller valutorna. Skall man se till risken i att valutan kapsejsar för en marknad så skulle jag säga att det inte rä någon risk. Se stimulansåtgärderna i USA som rimligtvis sänkte dollarn och de galna stimulansåtgärderna i Japan som är ännu värre och tryckte ner yenen och alla som nojjar sig över riksbankens ränta och stark krona och vad det får för följdeffekter för exporten. I alla sammanhang där har ju en svagare valuta lett till stigande börs. Även i svenska kronor mätt har det ju gått bra i Japan trots sjunkande yen, stigningen på börsen har ju varit större.
2014-01-13, 12:55
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x1ofdewm
Bara för mig som det inte funkar att logga in på csn.se, med BankID ?

"Tekniskt fel."

EDIT: Ok, det funkar nu.

...Men vafan, vi som pluggar utomlands, måste vi verkligen posta in studieförsäkran inför termin 2?

"Du som studerar utomlands
Inför första studieperioden (termin ett) kan du lämna din studieförsäkran här i Mina sidor. Inför termin två ska du lämna studieförsäkran med hjälp av blanketten "Studieförsäkran/skolans intygande". Ska du läsa längre tid än så ska du även skicka in blanketten inför termin fyra. Vi skickar blanketten till dig i god tid innan studieperioden börjar."

Kan man inte få den studieförsäkran underskriven och stämplad av skolan och sen bara ladda upp i mina sidor någonstans? Vill ju helst inte behöva posta dokument fysiskt, ska det verkligen behövas?

Står det att du måste så måste du. Dom vill ha skolans intygande åxå fysiskt på papper.

Klarar du av att skicka ett vykort så är detta inte mycket mer komplicerat.
2014-01-13, 13:32
Medlem
Jag är ny på Aktiehandeln och tänkte sälja/köpa aktier och försöka tjäna pengar.

Jag undrar vilket konto som är bäst att ha, ISK konto eller Aktie & fondkonto?
Ge gärna argument varför ni tycker att ett visst konto är bättre än det andra.

Med vänliga hälsningar, =)
2014-01-13, 13:43
Medlem
En fråga,

Just nu har jag fullt studielån sedan början av höstterminen och godkänt fram till slutet på vårterminen. Jag är dock osäker om jag kommer klara av 75% det här läsåret. Om jag då vill plugga mer nästa höst, betyder det att jag inte kan få något CSN överhuvudtaget förrens jag läst upp så jag har rätt antal poäng, eller kan jag fortfarande få lån fast mindre summa (t.ex 50% osv) ?

tack på förhand.
2014-01-13, 14:34
Medlem
Hur sker beskattningen i ett isk? I en kf så dras det ju från kontot varje kvartal,
fungerar det på samma sätt i ISK?

Har fått för mig att det istället kommer stå på deklarationen och så får man själv
betala in angiven skatt till skatteverket?

Har jag rätt?
2014-01-13, 15:49
Medlem
Har en fråga till någon kunnig.

Jag saknar 17hp för att få godkänt studiebidrag. Då jag hoppade av en kurs för snart 4år sedan, och nu har börjat en kurs med 100yh poäng första läsåret. Räknat på ett ungefär att vid mitten av mars kommer jag bli beviljad studiemedel från CSN. Eftersom då har jag pluggat ihop dessa 17hp som dom kräver.

Min fråga är därmed, om jag börjar en kurs på miroi som är 50Yh, vad är det då i HP?
Behöver nämligen studiemedel så fort som möjligt.

Tack för svar på förhand!
2014-01-13, 15:56
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrre
Jag är ny på Aktiehandeln och tänkte sälja/köpa aktier och försöka tjäna pengar.

Jag undrar vilket konto som är bäst att ha, ISK konto eller Aktie & fondkonto?
Ge gärna argument varför ni tycker att ett visst konto är bättre än det andra.

Med vänliga hälsningar, =)

(FB) Ny inom aktiehandel? Ställ din fråga här!

(FB) Ny inom aktiehandel? Ställ din fråga här!
2014-01-13, 16:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KallesJulafton
Har en fråga till någon kunnig.

Jag saknar 17hp för att få godkänt studiebidrag. Då jag hoppade av en kurs för snart 4år sedan, och nu har börjat en kurs med 100yh poäng första läsåret. Räknat på ett ungefär att vid mitten av mars kommer jag bli beviljad studiemedel från CSN. Eftersom då har jag pluggat ihop dessa 17hp som dom kräver.

Min fråga är därmed, om jag börjar en kurs på miroi som är 50Yh, vad är det då i HP?
Behöver nämligen studiemedel så fort som möjligt.

Tack för svar på förhand!
30 hp motsvarar ett halvårs heltidsstudier vilket även 100 YH-poäng gör.

17 hp är alltså 56 2/3 YH-poäng. Om det, som med hp, avrundas nedåt är det alltså 56 YH-poäng som krävs för att du ska beviljas studiemedel.

Huruvida det är möjligt att omvandla YH-poäng till hp vet jag ej.

Märk väl att CSN inte kommer bevilja studiemedel förrän de faktiskt meddelas att du klarat av x antal YH-poäng/hp, via tentamen eller dylikt. En heltidskurs på 30 hp pågår i 20 veckor, men detta innebär inte att du klarat 15 hp efter tio veckor - såvida du inte redan tentat av 15 hp naturligtvis.
Senast redigerad av U-Fig 2014-01-13 kl. 16:21.
2014-01-13, 16:25
Medlem
Går på ett program, och kommer om jag har möjlighet att ta ett uppbrott och läsa en lös kurs i ett halvår medans jag funderar på om jag vill fortsätta. Jag har lämnat studieförsäkran även för vårterminen, men har inte registrerat mig för vårterminen på programmet än. Blir det något problem där, förutom att jag måste informera csn?

Vidare, jag har för tillfället 15/30 hp från höstterminen. Om jag inte skulle klara resterande 15hp och går på den nya kursens poäng, hur många poäng måste jag ta innan jag kan få csn igen? 7.5?
2014-01-13, 16:32
Medlem
Är det någon praktisk skillnad för csn mellan att gå på en tentamen och misslyckas och att inte gå alls?
2014-01-13, 16:37
Medlem
Wopzs avatar
Hej.

Läste 30HP, HT2012. Misslyckades helt och hållet. Hoppade av utbildningen(som var på 180hp).

Har läst 30HP, HT2013. Har klarat av allt hittills och kommer förmodligen klara resten. Läser en utbildning(180HP) och har således 30HP för VT2014.

Om jag blir beviljad CSN denna termin, kommer jag få runt 4k som alla andra får januari månad? Eller blir det standardsumman 2.8k?

Kan vara värt att nämna att jag får mina studieresultat i slutet av januari månad. Alltså kommer ansökan göras februari månad.

Gäller det 75% eller 62.5% för min del? alltså hur mycket andel procent poäng man måste ha klarat av?
2014-01-13, 16:58
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxieTheSwe
Är det någon praktisk skillnad för csn mellan att gå på en tentamen och misslyckas och att inte gå alls?
Inte någon.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in