2014-01-15, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
När behöver man betala tillbaka bidraget?. Är det när man har kuggat på det man läst/eller anmält sig till en kurs men inte gått på den?
Hmm tror det är tidigast ett halvår efter du fått pengarna.

Edit: Jaha du menar bidrag? Uhm, inte alls? Har du studerat i den omfattning du sökt för så betalar du inte tillbax bidraget.
2014-01-15, 18:29
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjeerN
Ingen som vet ungefärlig väntetid på email? Börjar bli ganska hungrig och hamnar efter i kurserna utan mina böcker...... 3-5 dagar, drygt en vecka, 2 veckor, 1 månad? zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Beror nog helt på arbetsbelastningen. Just nu gissar jag att det tar sin tid att få svar. När jag hade samma problem som du för att CSN blandat ihop mina kurser och studietakter löste det sig på ungefär en vecka. Det var dock några år sedan.

För övrigt om du inte sitter i någon jäkla knipa är det väl rätt illa att inte ens ha en buffert så du klarar några veckor med matkostnader osv? Vore ju en annan sak om du var tvungen att betala räkningar också men det lär ju lösa sig innan månadsskiftet gissar jag. Finns de böcker du behöver på t ex adlibris brukar de väl köra någon kampanj för studenter så du får på faktura och betalar i Februari eller något i den stilen, kolla in det.
2014-01-15, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Rör det sig om en mindre summa är det i vanliga fall inga problem, men det kan vara bra att känna till att det även tickar en skuldränta varje dag på den summa du är överbelånad. Det gör det därför fördelaktigt att reglera det så fort som möjligt. Det kan även vara bra att veta att vi enligt villkoren har rätt att göra en tvångsförsäljning av dina värdepapper för att reglera din skuld.

/Hanna, Avanza Bank

Tack för svaret.
Vad ligger räntan på?
2014-01-15, 20:00
Medlem
diedarlings avatar
Sitter lite i samma sits. För några år sedan så läste jag en randomkurs för att få låna csn. problemet är att jag började må dåligt och fullföljde inte studierna. Tog således inte några 30hp.

nu är saken den att jag vill börja plugga igen, men oroar mig för csn. att jag inte ska få några nya lån... går det att i efterhand få ett läkarintyg som säger att jag var deprimerad under perioden (är diagnostiserad bipolär 2, men blev det först 1½ år efter csn-incidenten) och på så sätt få csn att vara lite schyssta?
2014-01-15, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardBenedictus
Hmm tror det är tidigast ett halvår efter du fått pengarna.

Edit: Jaha du menar bidrag? Uhm, inte alls? Har du studerat i den omfattning du sökt för så betalar du inte tillbax bidraget.

Och vad händer om man är registrerad men inte går till högskolan (och istället jobbar och får heltidslön)?. Blir man återbetalningsskyldig?. Eller slutar de bara skicka pengar till en när de ser att man under terminen samlat noll poäng?
2014-01-15, 21:08
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Och vad händer om man är registrerad men inte går till högskolan (och istället jobbar och får heltidslön)?. Blir man återbetalningsskyldig?. Eller slutar de bara skicka pengar till en när de ser att man under terminen samlat noll poäng?
Harndu tjänat övrr fribeloppet så kommer de kräva tillbaka allt du fått för mycket av.
2014-01-15, 21:15
Medlem
Byfånes avatar
Deklarationsfrågor!

K4 blanketten har jag redan skapat för 2013. Och ska skicka in den i mars. Så långt allt ok.

Men funderar lite hur det är med direktavkastningen. Har tyvärr 2 aktier kvar på ett vanligt vp konto i avanza som kommer att utbetala förhoppningsvis ca 10kr aktien. Hur deklareras detta inför mars 2015?
2014-01-15, 21:16
Medlem
Har fått beviljat studiemedel för två terminer och ska nu börja min andra termin. Har dock genomfört en ändring i min ansökan (justering av merkostnadslån) och funderar på om detta kan stjälpa mig på något sätt. Detta då jag inte har uppfyllt de poäng som är erforderliga för fortsatta studier (poängen är på väg in dock) om man baserar det på en termin. Tänkte om de efter ändring ser det som en ny ansökan och gör en prövning av studieresultat osv. Hoppas inte så är fallet dock.
2014-01-15, 21:21
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolsey
Har fått beviljat studiemedel för två terminer och ska nu börja min andra termin. Har dock genomfört en ändring i min ansökan (justering av merkostnadslån) och funderar på om detta kan stjälpa mig på något sätt. Detta då jag inte har uppfyllt de poäng som är erforderliga för fortsatta studier (poängen är på väg in dock) om man baserar det på en termin. Tänkte om de efter ändring ser det som en ny ansökan och gör en prövning av studieresultat osv. Hoppas inte så är fallet dock.
Har du redan beviljats för båda terminerna så ska det inte innebära något konstigt om du vill förändra lånet.
2014-01-15, 21:22
Medlem
Tack för snabb respons, uppskattas.
2014-01-15, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-Lily
Jag har en skuld till CSN då jag inte klararade av mina studier just då och inte avbröt CSN (var ju tvungen att ha något att leva på). Någon som vet om jag måste betala tillbaka denna skuld eller om det räcker med att jag klarar de poäng som saknas och på så sätt kvitta skulden? Eller tenta av de kurser jag inte klarade och på så sätt slippa betala med pengar? Om jag måste betala tillbaka skulden, kan jag få studiestöd fortsatt även om jag har en skuld jag betalar på?

Ingen som vet svaret på min fråga? Skulden ligger alltså idag hos KFM och jag vill gärna få studiemedel i framtiden så funderingen är om jag kan få det genom att visa upp att jag läst mina poäng som jag redan fått studiemedel för och om det räcker med att jag läser de poängen eller om poängen måste komma från de kurser jag var registrerad på när jag fick studiemedlet?
2014-01-15, 21:41
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byfåne
Deklarationsfrågor!

K4 blanketten har jag redan skapat för 2013. Och ska skicka in den i mars. Så långt allt ok.

Men funderar lite hur det är med direktavkastningen. Har tyvärr 2 aktier kvar på ett vanligt vp konto i avanza som kommer att utbetala förhoppningsvis ca 10kr aktien. Hur deklareras detta inför mars 2015?

Du kan sitta stilla i båten, skatten dras vid utdelningstillfället och kommer finnas i din deklaration för 2014.

https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/handel-vardepapper/utdelningar.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in