2014-01-13, 23:31
Medlem
Rosen.s avatar
Om jag går KTH:s basår och klarar allt, funkar då behörigheten även till LiTH? (Linköping)

Pratar alltså inte om garantiplatsen utan om jag söker via HP-kvoten men bara vill ha behörigheten från KTH:s basår, funkar det?

Vill gärna ha säkra svar och inte chansningar, tack.

Någon som kanske har personlig erfarenhet och har gjort samma val?

Tack på förhand, Rosen.
2014-01-13, 23:47
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosen.
Om jag går KTH:s basår och klarar allt, funkar då behörigheten även till LiTH? (Linköping)

Pratar alltså inte om garantiplatsen utan om jag söker via HP-kvoten men bara vill ha behörigheten från KTH:s basår, funkar det?

Tack på förhand, Rosen.

Ja, det har åtminstone fungerat omvänt. Jag vet KTH-studenter som har gått basåret på LiTH och sen gått till ingenjörsutbildning på KTH.
Finns en kille i klassen som tänker söka LiTH (Går Tekniskt basår på KTH nu.)
2014-01-13, 23:53
Medlem
Står inför ett litet onödigt dilemma nu. Det fattades 12 hp för att jag skulle kunna få studiemedel i höstas. Då dessa var inkasserade(13.5 hp) så skickade jag in en ansökan som blev godkänd och jag fick dessutom studiemedel motsvarande 1.5 hp. Dagen efter CSNs beslut ramla det in totalt 10.5 hp. Kan jag utnyttja detta för att på så sätt få ut mer studiemedel då jag varit utan studiemedel hela hösten?
2014-01-14, 00:05
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosen.

Tack på förhand, Rosen.
Ja, avklarat basår ger giltig behörighet till alla svenska lärosäten. Har själv planer på att söka in till LTH till hösten istället för att fortsätta på Chalmers.
2014-01-14, 00:09
Medlem
dafuqups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dafuqup
Funderar på att söka ett naturvetenskapligt basår och har behörighet till de flesta (om inte alla) lärosäten. Jag planerar inte att använda mig av någon garantiplats och således spelar egentligen inte kvalitén på lärosätet så jättestor roll även om jag vill lära mig det jag behöver för fortsatta studier.

Vart hade ni valt att läsa ert basår? Visst lockar städer som Göteborg och Stockholm men vet inte om jag orkar hålla på och jävlas med lägenhet i dessa städer när det bara gäller ca 8 månader. Jag får också en känsla av att det är svårare att klara basåret på Chalmers/KTH än på tex. Högskolan i Dalarna.

De jag har tittat lite extra på är Borås, Jönköping, Umeå, Karlstad eller Linköping och jag vill gärna om möjligt känna på studentlivet så mycket som möjligt även om det bara gäller ett år.

Någon med förslag, tips eller allmän input? Någon kanske har läst på några av de jag listade?

MVH Dafuqup

Bumpar denna och lägger även till att det duger med vanligt tekniskt basår och inte naturvetenskapligt.
2014-01-14, 00:11
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparkplugg
Står inför ett litet onödigt dilemma nu. Det fattades 12 hp för att jag skulle kunna få studiemedel i höstas. Då dessa var inkasserade(13.5 hp) så skickade jag in en ansökan som blev godkänd och jag fick dessutom studiemedel motsvarande 1.5 hp. Dagen efter CSNs beslut ramla det in totalt 10.5 hp. Kan jag utnyttja detta för att på så sätt få ut mer studiemedel då jag varit utan studiemedel hela hösten?
Nej.
2014-01-14, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlin
Mmmmmkay, överväger följande investeringar:

Spiltan Räntefond – 20.000 kr.
Atlant Stability – 15.000 kr.
Cicero Avkastningsfond – 15.000 kr.
Brummer Multi-Strategy – 25.000 kr.
Finasta Emerging Europe – 10.000 kr.
Danske Invest Global Index – 10.000 kr.
Avanza Zero – 10.000 kr.
Didner & Gerge Småbolag – 10.000 kr.
Lannebo Småbolag – 10.000 kr.

Totalt alltså 125.000 kronor.

Av dessa skulle alltså 68% läggas i fonder i riskkategorier 1-4, och 32% i riskkategorier 5-6. Ingenting i riskkategori 7.

Det mesta blir svenskt, men jag får även en del öst- och centraleuropéiskt (via Finasta Emerging Europe), och en del amerikanskt (via Danske Invest Global Index).

Möjliga brister: Som noob vet jag egentligen ingenting om vad som kan tänkas ske i 2014 (vilket är anledningen till att jag önskar sprida ut pengarna på så mycket som nio olika fonder in the first place). Jag har heller inte riktigt styr på svensk politik och ekonomi, och har därför svårt att ta pågående trender med i beräkningen - för att inte tala om framtida trender. Jag förlitar mig även, kanske, alldeles för mycket på de formella riskkategorierna, liksom på Morningstar-ratingen (enda fonden med rating 3 är Atlant Stability – resten ligger på antingen 4 eller 5). Och säkerligen mycket annat, som ni gärna får hjälpa mig att luska ut...!

Så vad säger ni, go'vänner: Har jag begått några fatala feltänk? Några pinsamt uppenbara dumheter? Eller ser det i grund och botten vettigt ut?

All feedback hjärtligt välkommen.

Önskar ännu svar på dessa frågor.

Tusen tack på förhand!
2014-01-14, 15:47
Medlem
Hej!

Jag hade tenta idag på 15 HP. Fast nu läser jag på komvux. 450 poäng 100%. Jag har blivit nekad CSN då mina resultat inte har kommit in, vilket inte är konstigt, men nu fick jag höra om jag kuggar tentajäveln så kommer mitt CSN för denna termin minskas även fast jag pluggar 100% då någon pratade om att mitt resultat måste vara inne inom fyra veckor annars får jag mindre studiemedel baserat på när mitt resultat kommer in. Andra säger att jag får in det retroaktivt.

Vet någon vad som stämmer? Om jag t.ex gör en omtenta i April, får jag först studiebidrag från och med April? Det står annars att 200 komvux poäng motsvarar 15HP. Är det när 10 veckor har gått eller är det när jag klarar kursen. I ett scenario där jag kuggar omtentan kommer jag ju inte få enda jävla krona under hela terminen.
2014-01-14, 16:17
Medlem
Stämmer det att man bara får runt 11000 nu först? Står så på mina utbetalningar. Kollade förra årets utbetalningar och då fick jag 15000 (!) i januari. Varför denna skillnad?
2014-01-14, 16:19
Medlem
BjeerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjeerN
Ja, jag har skickat ett email och kommer inte lämna min studieförsäkran innan detta är ordnat.
Någon som skickat ett email till CSN nyligen?
Hur länge fick ni vänta på svar?
2014-01-14, 18:13
Medlem
Jag har en skuld till CSN då jag inte klararade av mina studier just då och inte avbröt CSN (var ju tvungen att ha något att leva på). Någon som vet om jag måste betala tillbaka denna skuld eller om det räcker med att jag klarar de poäng som saknas och på så sätt kvitta skulden? Eller tenta av de kurser jag inte klarade och på så sätt slippa betala med pengar? Om jag måste betala tillbaka skulden, kan jag få studiestöd fortsatt även om jag har en skuld jag betalar på?
2014-01-14, 19:23
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-Lily
Jag har en skuld till CSN då jag inte klararade av mina studier just då och inte avbröt CSN (var ju tvungen att ha något att leva på). Någon som vet om jag måste betala tillbaka denna skuld eller om det räcker med att jag klarar de poäng som saknas och på så sätt kvitta skulden? Eller tenta av de kurser jag inte klarade och på så sätt slippa betala med pengar? Om jag måste betala tillbaka skulden, kan jag få studiestöd fortsatt även om jag har en skuld jag betalar på?

En skuld på grund av att du bara betalar av en vanlig studieskuld? Ta dina poäng så får du rätt till studiemedel, du behöver inte betala tillbaka samtidigt som du har studiemedel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in